Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Larm startar när man sätter i kupévärmaren 9-3 ss -09

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -

    Larm startar när man sätter i kupévärmaren 9-3 ss -09

    Hej,

    Ja man slutar aldrig förvånas över Saabens olika utfall, nu hörde sambon av sig om att Larmet startar på bilen när hon startar kupévärmaren. Det har hänt förut, ja gick in i färddatorn och avvaktiverade glaskross-larmet men den inställningen kanske inte fastnar permanent?

    Vi har kört med motorvärmaren förr men i helgen så installerade jag en grenledningssats med kupéfläkt och därefter har detta uppstått vid 2 tillfällen och en gång inte...


    MVH Johan Grinsvall

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag har läst om det problemet tidigare och vill minnas att du måste stänga av det varje gång tyvärr.
    Någon med NG9-3 kan ju bekräfta eller dementera
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Det är rörelsesensorn man stänger av, och det behöver göras varje gång. På min 9-3 -06 vill jag minnas att det man egentligen väljer i menyn är endast dörrlarm eller liknande. Anledningen till att det behöver aktivt väljas varje gång gissar jag är för att försäkringen på bilen blir lägre såhär. Försäkringsbolagen litar mer på att bilen än människan kommer ihåg att aktivera larmet.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Det är inte något speciellt utfall från din bil. Utan detta är en känd "bieffekt" när man använder kupévärmare i ng9-3 som inte styrs via SID. Lösningen är att stänga av rörelsesensorn.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...mare-9-3-SS-08
    http://forum.saabturboclub.com/showt...4rmare-vs-larm

    Eller tejp tricket (sista inlägget i tråden)
    http://forum.saabturboclub.com/showt...4rmare-i-9-3ss

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Tack för de svaren, jäkligt lustigt att ja sökte på forumet som en tok men fick inte fram ett skit... Hur som så har jag tejpat nu. Ska pröva att starta den igen, annars får hon låsa upp varje gång innan hon startar.

    MVH Johan

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Forumets egna sökfunktion är tyvärr medioker. Man får köra google.com med +site:forum.saabturboclub.com i sökrutan, då får man bättre träffar.

    Du får återkoppla om tejptricket är lyckosamt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Forumets egna sökfunktion är tyvärr medioker. Man får köra google.com med +site:forum.saabturboclub.com i sökrutan, då får man bättre träffar.

    Du får återkoppla om tejptricket är lyckosamt.


    Hallå, ja bad styvfarsan kolla med gamla rävar från saab-eran och han fick fram att Saab gick ut med serviceinformationen "tejptricket". Man kan programera ner känsligheterna på ultraljudsdetektorera med Tech2 men det brukar aldrig funka så bra, så då sa Saab att man plockar ner armaturen i taket, sätter silvertejp över sensorerna så skall problemet vara löst. VIlket ja gjorde igår... Har inte behövt köra med värmaren i sambons bil ännu men ja skall testa på stört

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 564
    Medlem#
    8163
    Om det är till någon tröst så är det inte bara Saab-bilar som drabbas av detta. Min BMW 5-serie av senaste generation gör också detta, dä stänger jag dock av sensorn genom att trycka två gånger på låsknappen på fjärren så det är inget stort extraarbete.
    /Johan

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Jo ja har hört att de flesta moderna bilarna gör så, på min Xc60 så stängs larmet av när värmaren startar och på A6;an jag beställt skall de in och programera för att montera kupévärmare.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av johangrinsvall Visa inlägg
    på min Xc60 så stängs larmet av när värmaren startar
    Fast då måste man köra tidsinställning via bilens färddator för att bilen ska ha någon möjlighet att veta när värmaren går. Så vill jag absolut inte ha det. Jag är en av dom som skrivit om detta tidigare och jag har mycket bättre inställningsmöjligheter för värmaren hemma än via bilens färddator.

    Det är antingen manuell avstängning varje gång, tidsstyrning via färddatorn eller tejptricket som gäller för att lösa det här problemet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Så ur en inbrottstjuvs synvinkel; går kupévärmaren så är det bara att smasha rutan...? Eller har jag missat något?

    Kör nämligen inte värmare själv, dock så har jag råkat ut med att man inte kan låsa bilen när man lämnar hunden i den. Är det samma fenomen? Räcker det att stänga av glassensorn då också?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Larmets skalskydd i dörrarna är väl fortfarande aktiva, startspärrar m.m. Det är väl bara rörelsesensorerna man behöver stänga/dämpa.

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    - Kör nämligen inte värmare själv, dock så har jag råkat ut med att man inte kan låsa bilen när man lämnar hunden i den. Är det samma fenomen? Räcker det att stänga av glassensorn då också?
    Det er presis samme sak, har du sjekket instruksjonsboken
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er presis samme sak, har du sjekket instruksjonsboken
    Nä, man kan göra det, men det är fel....

    Tack!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Dette gjelder og når man skal reise med ferger, ettersom avstengning igjennom SID samtidig også deaktiverer vinkelsensoren. Dette har vi hatt erfaring med noen ganger, både med 9-3'en og GLK'en
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Jag missade att avaktivera rörelsesensorerna i min 9-5 engång, vid en färjeöverfart som var lite "guppig". Helt plötsligt ropade de ut mitt för & efternamn i PA-högtalarsystemet och bad mig komma till färjans reception. Fick en vakt med mig som följde mig till bilen för deaktivering av larmet.

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Been there, done that - mer en én gang både med 9-3 og GLK
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Fast då måste man köra tidsinställning via bilens färddator för att bilen ska ha någon möjlighet att veta när värmaren går. Så vill jag absolut inte ha det. Jag är en av dom som skrivit om detta tidigare och jag har mycket bättre inställningsmöjligheter för värmaren hemma än via bilens färddator.

    Det är antingen manuell avstängning varje gång, tidsstyrning via färddatorn eller tejptricket som gäller för att lösa det här problemet.
    Nja, nu kör ja VOC och det innebär att jag bara går in i en app i mobilen och startar värmaren (dieselvärmare) så då begriper ju bilen att det är dags att bryta det invändiga larmet.

    - - - Uppdaterad - - -

    Det är vad jag förstått en ultraljudssensor som känner av vibrationer i luften..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Fast då måste man köra tidsinställning via bilens färddator för att bilen ska ha någon möjlighet att veta när värmaren går. Så vill jag absolut inte ha det. Jag är en av dom som skrivit om detta tidigare och jag har mycket bättre inställningsmöjligheter för värmaren hemma än via bilens färddator.

    Det är antingen manuell avstängning varje gång, tidsstyrning via färddatorn eller tejptricket som gäller för att lösa det här problemet.
    Tejptricket är även det Saab själv hänvisar till.

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Ja, då är det ju bilens dator som sätter igång värmaren oavsett om det är manuellt på kommando via fjärrstyrning eller på tid. Då funkar det såklart. Det gör det på SAAB också i det fallet att man styr från bilens dator oavsett om det är bränslevärmare eller elektrisk värmare.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Vilka sensorer ska tejpas, de 2 längst fram eller de 2 längst bak som är riktade snett bakåt?

Liknande ämnen

  1. Larm utlöses av kupévärmaren? NG9-3 2008
    Av Glader9991 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-10-26, 17:03
  2. Larm startar med kupevärmare 9-3 SS -08
    Av arsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-01-08, 00:29
  3. [LÖST] Larmet startar när kupévärmaren startar NG9-3
    Av Steel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 10:28
  4. Larm/styrbox startar ej..
    Av Lazer 9000 turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 18:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •