Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Saab og9-3 2.0t ryker vitt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    102

    Saab og9-3 2.0t ryker vitt

    Hej!

    Bilen har stannat och detta är katastrof för oss då vi är tvungna att ha två bilar hemma för att kunna ta oss till våra arbeten. Jag har fram till helgen på mig att laga bilen annars blir det nyköp för pengar som inte finns
    (Lånebil just nu)

    Till problemet, bilen blev orkeslös sedan blinkade oljelampan och därefter kom det tjock vit rök ut avgasröret, det finns även olja i avgasröret. (Sjukt mycket ryker den)

    Jag har googlat och kommit fram till att det är turbon som är rökt? Dessutom så är det ingen olja kvar i motorn (iaf inte på stickan) och den olja som finns kvar är som oboy, även olja som har kommit ur vid oljelocket. Är detta ett tecken på att vevhusvent är igensatt eller är det topplockspackningen?

    Är allt detta något en hobbymekaniker kan fixa på knappt en vecka med begränsad tid? (Har som tur garage och helt okej med vektyg)
    Saab 9-3 2.0t -02 polar



    Är tacksam för all hjälp! Kör lugnt.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    köp en annan 9-3:a , gissningsvis kolvras

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Inte nödvändigtvis, vit rök säger vatten för mig

    Lämplig felsökning:
    Kompressionsprov
    Kontroll av turbo
    det senare kan man börja med genom att lossa avgasrör och inloppsrör och känna efter

    Har du kört långt med den tom på olja skulle jag inte lägga allt för mycket jobb på den men en begagnad turbo borde du kunna montera
    Och har bilen gått 5 eller 50kmil har ju viss inverkan på om det är värt jobbet, dvs skicket på hela bilen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    102
    Ja precis, vit rök är jag bekant med sedan tidigare och då var det topplockspackningen som gått. Men det va en annan bil och en annan tid.

    Bilen har rullat 18k mil och är inte i superskick precis. Det kanske inte är värt att ens börja riva i den.
    Om det är turbo och topplockspackningen så lär kostnaden sticka iväg över vad bilen är värd...

    Jag ska kolla turbon ikväll, återkommer då.

    Fan också

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Kontrollen av det jag föreslog är en bra start utan att spendera några egentliga pengar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Man tycker att vit rök borde vara vatten men så är tyvärr inte fallet jämt, normalt så indikeras ett turboras av vit rök, men om oljelampan hinner blinka och all olja försvinna på kort tid samtidigt som du har olja i avgasröret och får olja genom oljestickan så har du uppenbarligen fått tryck i vevhuset...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Du kan göra åtskilliga tester för att lokalisrea felet såsom kompprov etc.. men bilen är ju inte värd mycket mer än 10" så frågan är vilka insatser du skall göra, kanske lika bra att se om efter en annan bil, om pengar inte finns så lär du ju ha svårt att reparera bilen..
    Har du bara ett turboras så kan du med begagnad turbo ha ihop bilen för 4-7tusen spänn utan arbetskostnader inkluderade och då har du ju en skaplig bil att åka i för de pengarna, du får ju knappast en vettigare bil för 5-7 tusen... MEN de förutsätter ju att det bara är turbobyte som gäller.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    102
    Tack för alla svar!

    Jag har kollat turbon nu (lossat avgassystem) och det är svart med olja och fläkten snurrar hur fint som helst, inget glapp alls vad jag kan känna.

    Lossade ett tändstift och det är täckt med olja och likadant om jag kollar ner i cylindern.
    Jag har inte möjlighet förens i morgon att göra komp test men det är ganska brun/vit/grå oljelagringnar i oljaröret (där man fyller på) och undra om inte det betyder att topplockspackningen har gått? Komp test i morgon kanske avslöjar detta...

    Det är också endel olja vid sidan av blocket men det är massor av grus så det känns som det är ganska gammal olja..

  9. #9
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Låter som din topplockspackning har gått. Men det kan jag inte säga till 100% men låter som det som sagt.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Torbo Visa inlägg
    Tack för alla svar!

    Jag har kollat turbon nu (lossat avgassystem) och det är svart med olja och fläkten snurrar hur fint som helst, inget glapp alls vad jag kan känna.

    Lossade ett tändstift och det är täckt med olja och likadant om jag kollar ner i cylindern.
    Jag har inte möjlighet förens i morgon att göra komp test men det är ganska brun/vit/grå oljelagringnar i oljaröret (där man fyller på) och undra om inte det betyder att topplockspackningen har gått? Komp test i morgon kanske avslöjar detta...

    Det är också endel olja vid sidan av blocket men det är massor av grus så det känns som det är ganska gammal olja..
    Ja...."gammal olja". När servade du bilen sist? Låter verkligen som turbon hälsat hem. Nu finns det säkert litervis med olja i IC´n och i hela insuget.

    Skulle tro att olja kommer från turbo och det du ser i cylindrar kommer från detta haveri. Dvs olja. Eller kombo med kylvatten i olja.

    Lukta/kolla i kylvattnets expansionskärl också.

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Lufto den 2016-01-19 klockan 21:30.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Ja...."gammal olja". När servade du bilen sist? Låter verkligen som turbon hälsat hem. Nu finns det säkert litervis med olja i IC´n och i hela insuget.

    Skulle tro att olja kommer från turbo och det du ser i cylindrar kommer från detta haveri. Dvs olja. Eller kombo med kylvatten i olja.

    Lukta/kolla i kylvattnets expansionskärl också.

    /Lufto

    Jag servade den i våras..

    Det är olja i banjoskruven till insuget, olja i hela avgasröret med och ingenting i motorn hur långt jag än sticker ner stickan...
    Det måste som du säger vara turbon som har dragit ut all olja. Fan också..

    Om jag nu inte kör ut denna bilen brinnandes ned för ett stup, och istället köper en annan turbo. Är det endast för mig att byta denna, ny olja, gasa och le?
    Eller måste jag rensa hela motorn/insuget/IC och avgasrör för att få ett kördugligt/besiktningsdugligt resulutat?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Vid turboras måste man åtminstone tömma IC´n på olja.

    Följdfel kan komma som brev på posten. Ex. kan katalysator gå sönder till följd.

    Ingen idé att ta genvägar.
    (OBS....jag bara tror här vad du drabbats av....)

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Lufto den 2016-01-19 klockan 22:44.

  13. #13
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Torbo Visa inlägg
    Jag servade den i våras..

    Det är olja i banjoskruven till insuget, olja i hela avgasröret med och ingenting i motorn hur långt jag än sticker ner stickan...
    Det måste som du säger vara turbon som har dragit ut all olja. Fan också..

    Om jag nu inte kör ut denna bilen brinnandes ned för ett stup, och istället köper en annan turbo. Är det endast för mig att byta denna, ny olja, gasa och le?
    Eller måste jag rensa hela motorn/insuget/IC och avgasrör för att få ett kördugligt/besiktningsdugligt resulutat?
    Jag tror du ska kolla vevhusventilationen om det inte är gjort. Turbo bytet är inte svårt, men tar lite tid. Rengöring av intercooler har jag gjort en gång av tre, skulle tro att du behöver kolla den med med tanke på att det var du hittat olja. Ev är kat oljefylld med och bränns inte ur. Men det visar sig när du startar upp.

    Till 9-3an -01 jag bytte på köptes det ett komplett byteskit från maptun med turbo, packningar, olja, filter, packningar o glykol. Bara att byta o köra, men den hade inte olja överallt. Min 9-5a däremot kunde jag hälla fler dl olja ur intercoolern. Mycket rök..

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    102
    Hej igen!
    Jag har inte gett upp denna bilen! Hoppas stanna på 3-5kkr som budget för att reparera bilen. Hoppas hoppas

    Nu har jag tagit bort IC, eftersom jag är lite korkad lossade jag en slang som jag trodde va för luft, visade sig va slangen till IC. Det va nog en liter olja som kom ut. Nu är ICn bortplockad och jag ska skölja ur den. (Avfettning,skaka,skölja?)

    Det är inte mycket gegga i vevhuset, men ventilationen är igensatt. Kan detta ha lett till oljan på sidan av motorn?

    Tänkte göra komptest men motorn är inte riktigt ihopsatt. Står att man ska dra startmotorn för att göra det.

    Ska beställa ny turbo och uppgradering till vevhusvent, ny olja och filter (skölja med biltema olja kanske kan vara nyttigt?)

    Tack för hjälpen
    Hoppas katten har klarat sig, ska bli spännande att starta den när jag fått alla delar och fått ihop allt.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    102
    Kollade kamkjedjespännaren, den va ute på max. Undra om man vågar ge sig på att byta kamkjedja när man ändå är igång.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73
    Hej,i mina öron låter det som din vevhusvent. frös och trycte ut all olja,angående kedjan är det frågan
    hur länge du tänkt ha bilen och hur mycket du kör.
    Mvh pillee

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    102
    Tänkt byta bilen till våren egentligen. Har efterdragit toppen och köpt ny vevhuspackning. Vevhusvent va igensatt av gegga. Är det värt att uppgradera vevhusventen?
    Turbon glappar ganska ordentligt nu när jag tagit bort den, ska köpa en bättre beg.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 2.0T ryker lite vitt
    Av Biffen79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 13:13
  2. saab 95 06 ryker vitt
    Av jonny1974 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 11:00
  3. Ryker vitt
    Av Punchbag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 22:57
  4. 9-5 2.0t -99 ryker vitt
    Av a50-98 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 15:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •