Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Nån som är haj på 9000 AC-system? Lust o kolla denna vakuumpumpen?

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Nån som är haj på 9000 AC-system? Lust o kolla denna vakuumpumpen?

    Kanske inte är exakt rätt årstid för fungerande AC-system i bilen men fundera kan man ju alltid inför varmare väder. Jag vet ju att så fort man öppnat ett AC-system så kommer det att behövas vakuumsugas men jag vet inte inte hur vakuumpumpen skall se ut och vad den skall klara av. Hittade den här när jag sökte lite på nätet. Den är fasligt lik en betydligt dyrare pump vi körde med på elfirman jag jobbade på för några år sen som även monterade värmepumpar. Självklart för detta pris en kopia men vafan. Upplever inte behovet att köpa mej något som kostar närmare 6 ggr pengarna för att kunna torrsuga mitt AC-system om den så bara funkar en gång.

    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...umpump-739003/

    Saken är den att kompressorn i min 9000 antagligen gjort sitt och då hade jag fundering på en bättre begagnad kompressor som ofta finns på skrotarna häromkring och inte alls låter så illa i lagerna som min gör. Men byter jag har jag ju blivit tvungen att bryta kylkretsen och behovet av en vakuumsugning plus torkfilter uppstår. Köldmedium vet jag var jag köper billigt.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    På en 9000 kan man faktiskt montera och demontera hela AC-systemet utan att tömma det. Tar en stund, en och annan sak att lossa, men det går. Har gjort det.

    Men om du inte har verktygen själv, blir det inte billigare att göra komponentbytena själv och låta en riktig AC-firma göra torrsugning och fyllning med rätt verktyg? Om man letar lite borde det väl kunna bli billigare än kostnaden för pumpen (med nödvändiga tillbehör)?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Har oxå gjort det bytet du pratar om. Men hur långt ner i pengar menar du att man kan komma? Tycker allt de brukar ta hutlöst betalt på allt som heter ac.

    Skickat från min SGP771 via Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Har kommit till den punkt i livet där det jag behöver, det införskaffar jag. Ingen vits att åka runt och leta/låna grejor. Skaffa en egen. Blir säkert fler gånger du behöver använda den, samt att du säkert har kompisar. Inga större pengar heller.

    Har svårt att tro att det skulle bli så mycket billigare att gå till en firma för att bara suga.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Ni är nominerade till årets miljöpris!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Julapumpen ska nog fungera till det som är tänkt.
    En detalj att fundera över och lösa är anslutningarna på pumpen. Vilken koppling sitter det där ? Beskrivningen från Jula är ju inte speciellt detaljerad på den punkten.... På bilden ser det ju nästan ut som en anslutning som passar till ett manometerställ
    http://www.envirosafe.se/webshop/vie...ktyg-tillbehor

    Sen tycker jag priset är lite i överkant. Har för mig att motsvarande pump kostade ca hälften för några år sedan men jag kanske minns fel ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Var finns du? Jag vet en som har komplett anläggning hemma i garaget, han fixar billigt som fasen även med påfyllning.

  8. #8
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Var finns du? Jag vet en som har komplett anläggning hemma i garaget, han fixar billigt som fasen även med påfyllning.
    I Varberg men det är ju en bit. Googlade just på Hemmesdynge...

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    jo, Trelleborg är snubben så då är det nog billigare att hitta någon i din närhet.

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Kolla med ackrediterad AC-firma först, jag har hört priser på provtryckning samt fyllning kring 1000-2000kr och det är kommer du ju ganska snabbt upp i delar, om nu ens alla prylar man köper på sig funkar som det är tänkt.

    Det finns idag en hel del del typ företag som servar maskiner (skogsmaskiner, entreprenadmaskiner etc) som har utrustning för läcksök/provtryckning och fyllning och även "vanliga" företag som håller på med kylanläggningar, dvs det kan vara värt och kolla med företag som kanske inte i första hand sysslar med AC-anläggningar i just personbilar.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    om det nu är "bara" lagret som är knas så går det o byta utan att tömma/fylla AC systemet.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. Någon som har lust att bygga lampa en åt mig?
    Av Matsaki i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-06-23, 19:38
  2. haha kolla in denna länken!
    Av turbo_joel i forum Tidsfördriv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 23:48
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 11:08
  4. Kolla denna saaben!!
    Av malinbabe i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •