Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Erfarenheter av Skruvat AB / Reservdelar24.se

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038

    Erfarenheter av Skruvat AB / Reservdelar24.se

    Vet inte om detta är rätt kategori att lägga ärendet i men det är definitivt ett köpråd, eller snarare avrådan från köp.

    Detta blir ett ganska långt inlägg men jag tror att fler kan ha nytta av informationen om hur konsumentköplagen faktiskt fungerar och hur vissa företag låtsas att den fungerar. För att det ska bli korrekt återgivet så blir det också en hel del text.

    Bakgrund
    I mitten på december vägrade min 9-5:a starta och efter lite felsökning verkade det mest troligt att bränslepumpen hade slutat fungera, jag letade runt lite på nätet och hittade en komplett bränslearmatur på Skruvat för endast 875:-. Inga stora pengar och det verkade enklare att byta hela armaturen än bara pumpen och trassla med att byta anslutningsslangar. Pumpen beställdes på söndagen och levererade efter några dagar, bytet genomfördes på garageuppfarten eftersom garaget som vanligt var upptaget med lite andra projekt.

    Knappt 6 månader senare (den 7/6) var jag och min fru på en liten minisemester och mitt på motorvägen utanför Sandviken dog bilen plötsligt. När vi stannat ute i vägrenen så provade jag att starta bilen och motorn gick runt men i övrigt hände det inte så mycket. Jag kollade snabbt fuelrailen och där fanns inte något tryck överhuvud taget så det var ganska tydligt att det även denna gång var soppapumpen som gett upp, inte mycket att göra mer än att tillkalla bärgare.

    När bärgaren dök upp efter någon timme frågade han om jag hade en aning om som var fel och jag berättade att jag misstänkte bränslepumpen. Han erbjöd sig då att ringa och kolla med en lokal verkstad om de hade någon pump på hyllan (detta skulle aldrig hända i Stockholm :-)). Det visade sig att de hade en begagnad men fungerande pump hemma och kunde montera den medan vi väntade. Så efter en kortare åktur kom vi till verkstaden som snabbt enkelt bytte pumpen varpå bilen startade utan problem och vi kunde fortsätta vår färd till hem.

    Reklamationen
    Jag fick med mig den trasiga pumpen i en kartong och vid hemkomsten gjorde jag en reklamation på nätet hos Skruvat AB, jag angav också att jag inte var intresserad av någon utbytesdel utan ville häva köpet då jag redan köpt en fungerande bränslepump. De skickade mig returhandlingar via mail men jag skulle få betala returfrakten och det var jag inte så sugen på så jag tänkte att jag lämnar in den direkt hos dem när jag har ett ärende åt det hållet.
    9/7 lämnade jag personligen den trasiga pumpen hos Skruvat AB, och tänkte sedan inte så mycket mer på det. I början av augusti kontaktade jag dem igen då jag inte såg att jag fått någon kreditering, de hävdade då att de hade mycket att göra med semestrar och så vidare men att de jobbade på ärendet. Den 21/8 fick jag ett mail att de hade godkänt reklamationen och utfärdat ett tillgodokvitto!

    Kontakt med kundtjänst
    Då jag inte var nöjd med det utan ville ha pengarna tillbaka kontaktade jag dem igen via deras chat där de hävdade att det inte fanns något mer att göra då reklamationen var avslutad för deras del och att tillgodokvitto visst var en form av kreditering. Jag frågade även om de merkostnader som jag haft i samband med haveriet men fick då svaret Du får självklart skicka in underlag för merkostnadsavgifterna, men de kommer antagligen inte att godkännas då din retur redan är avklarad.

    Nu började jag bli lite irriterad, inte för att det handlade om några stora belopp men attityden hos företaget och hur man tolkar konsumentköplagen är långt ifrån ok.

    Kundomdömet på Trustpilot
    När man har handlat hos Skruvat blir man ombedd att skriva ett omdöme på Trustpilot. Då man var helt ointresserad av att hantera reklamationen valde jag därför att uttrycka min åsikt och påpeka att man inte alls följer konsumentköplagen vilket man hävdar på sin hemsida. Då fick jag svar från kundservicechefen som ansåg att de visst följer konsumentköplagen men tolkar den på ett annat sätt "I de fall som kunden absolut inte vill ha en ny del så går vi lite längre än vad lagstiftningen säger att vi måste. Vi kan erbjuda kunden ett tillgodo istället. Dock kan vi inte ge pengarna tillbaka". Jag kontrollerade detta med konsumentvägledaren i kommunen som sade "Jag kan bara stödja dig i din uppfattning på alla punkter" så jag uppdaterade mitt omdöme på Trustpilot med svaret från konsumentvägledaren varpå kundservicechefen anmälde mitt inlägg till complianceteamet på Trustpilot (jag antar för att det skulle hamna utom synhåll för andra besökare). Efter några dagar dök mitt inlägg upp igen då det naturligtvis inte bröt mot några regler.

    Allmänna reklamationsnämnden
    Nu hade jag fått nog och den 20/9 gjorde jag en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden och skickade in alla handlingar. Skruvat hävdade fortsatt att jag inte skulle ha rätt att häva köpet. "Även om det är ett konstaterat tillverkningsfel på varan så anser vi inte att det ligger till grund för att kunden
    ska få häva köpet. Det har funnits möjligheter för kunden att kontakta oss i ett tidigare skede och vi hade då kunnat hjälpa kunden."


    Det är här det börjar bli intressant, i KKL står nämligen följande:
    27 § Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).
    28§ Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet.

    Att vara 20 mil hemifrån med bilen full av packning och ta mig hem på annat sätt ansåg jag vara väsentlig olägenhet.

    Hur gick det sedan?
    Det tog några månader men till slut fick jag beslutet av ARN:

    Motiveringen till nämndens beslut

    En vara är felaktig i konsumentköplagens (1990:932) mening bl.a. om den avviker från vad som
    avtalats eller från vad konsumenten med fog har kunnat förutsätta. Frågan om varan är felaktig
    ska enligt 20 § samma lag bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas.
    Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
    För fel som visar sig inom sex månader från avlämnandet gäller enligt 20 a § att det ska anses
    ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets
    art.

    AB Skruvat Reservdelar har inte motsatt sig att det är fel på varan. Nämnden anser att felet är
    väsentligt samt att det uppkommit under sådana omständigheter och varit av sådan art att det
    inte varit möjligt för köparen att ge bolaget möjlighet att låta avhjälpa felet. Han har
    därför rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Det är inte tillräckligt med ett tillgodokvitto
    hos bolaget. Eftersom åtgärdandet av felet inte har kunnat vänta har köpraren rätt till
    ersättning för sina kostnader för montering av den nya bränslearmaturen.


    Idag tittade jag på bankkontot och kunde konstatera att Skruvat AB har återbetalat kostnaden för bränslepumpen, självrisk för bärgning samt kostnaden för montering av den nya bränslepumpen.

    Så de följer konsumentköplagen, men bara när de har blivit överbevisade av allmänna reklamationsnämnden!

    Varför gör jag mig då besväret att bråka om sådana här småsummor?
    Jag tycker det är illa när ett företag låter påskina att de delar de säljer "minsann är av precis samma kvalitet som originaldelar, men billigare", det är klart att de är av sämre/lägre kvalitet, det är ju knappast så att Skruvat har smartare inköpare eller större volymer en t ex GM, Ford eller för den delen Volvo. Vissa saker är kass andra är ok eller till och med bra, precis som på Biltema, Mekonomen eller något annat företag.

    När man får problem och reklamerar en vara som uppenbarligen är felaktig ska man som kund bli schysst behandlad inte mötas av en massa "corporate bullshit" för att de vet att kunder i allmänhet inte orkar bråka.

    Kommer jag någonsin att handla där igen? Absolut inte! Kommer jag avråda någon från att handla där? ABSOLUT!

    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    31
    Har tyvärr exakt samma erfarenhet av Skruvat. I mitt fall gällde dock en Tändkasset av den billigare modellen. Blev mycket ringande tills jag fick ett tillgodokvitta? Wtf blev ju lovad pengarna tillbaka. Efter mycket om och men fick jag dock tillbaka pengarna. Tog tolv veckor.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Tack för att du konsumentupplyser oss Redis, mycket värdefullt.
    Jag har själv aldrig ens tänkt tanken på att handla där med ser ganska ofta folk som har problem och vill ha en billig lösning för dagen, speciellt på bränslepumpar och tändkasseter. Just den typen av komponent man inte bör snåla på och då främst den senare.
    Mycket bra att ha en tråd att hänvisa till då man avråder så den som tänker handla blir medveten om risken.
    Biltema säljer också mycket skräp men brukar sällan neka återköp utan man ser ofta en lång kö vid den disken
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    Skruvat är ett bolag som skall undvikas med deras undermåliga produkter.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    11
    Har liknande erfarenheter då med en slavcyl till 9000 som höll 5 månader inte kul att göra sånt jobb 2 x.
    Mycket tjafs att få tillbaka pengarna.
    Kommer inte köpa nåt där mer!!

    / Nisse

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Ja har också lågt förtroende för deras verksamhet... Beställde bussningar en gång på registreringsnummer. tyvärr var det fel och de passade ej, detta visade sig när de gamla var demonterade och de nya skulle monteras, fick ej godkänd reklamation då förpackningen var bruten, detta fick jag som besked efter att jag skickat tillbaka produkterna och inte fan fick jag tillbaka mina bussningar heller, så med andra ord. Jag köpte bussningar som var fel, reklamerade dom. Fick inte tillbaka några pengar och de behöll bussningarna. Trots att deras hemsida hade fel.. Tyvärr var man ung och saknade respekt för pengar så att börja tjaffsa var inte intressant. Beställde nya powerflex och var glad... Dock köpte jag en calix grenledningssats som faktiskt levde upp till mina förväntningar vilket gjorde mig glad. MEN det var enda anledningen till att jag valde dom, bra pris och det kan fan inte bli fel på universiella produkter.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Som motvikt kan jag nämna att jag köpt grejer där vid några tillfällen och hittills har inget gått sönder.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    53
    Undviker Skruvat som pesten, första gången saknas delar i leveransen men står med på följesedeln.
    Skruvat hävdar att det visst är levererat eftersom det står på följesedeln.

    Andra gången så köpte jag två slavcylindrar, bytte på 2 bilar och bägge börjar läcka efter 4 månader!

    Reklamerar och får efter strul med kontakt via telefon mailar jag och får en retursedel.

    Skrev att jag ville inte veta av skiten och absolut inte ha någon ny. Får ett tillgodokvitto på hela summan.
    Orkade inte mer så jag beställde något för kvittot och valde att glömma det och aldrig handla där igen!




    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
    Saab 9000 a50 2.0t -98
    Saab 900 Aero -88

  9. #9
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Fliker in här. Är det någon som har erfarenhet av Reservdelar24.se?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Jag har beställt från Reservdelar24 och det funkade bra förutom att en detalj inte fanns trots att det fanns i lager när jag beställde och betalade.
    Pengarna för den grejen som inte fanns i lager betalades inte tillbaks utan jag fick ett mail med en kod motsvarande ett tillgodohavande på summan av den artikeln.
    Har dock inte köpt något mer därifrån så jag får nog ha det på svinnkontot.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  11. #11
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Har handlat mycket från reservdelar24. Aldrig behövt reklamera nånting så vet inte om det funkar. Men nöjd annars.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Skruva får man ju dåliga vibbar av bara genom att försöka söka på hemsidan.
    Sök delar till t.ex. og900 och sidan visar delar till ng900. Eller att till synes samma del dyker upp 2 ggr med olika pris.. Webshopen är allt annat än seriös.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Eller att till synes samma del dyker upp 2 ggr med olika pris
    Tack vare att jag sökte på OEM art.nr med mellanslag som tillverkaren själv har i sin reservdelskatalog så fick jag plötsligt fram samma länkarm för typ 400kr istället för 900kr som den kostade på alla andra ställen....Skippade man mellanslag så fick man den dyra delen, som var av samma tillverkare....

    En annan gång behövde jag generatorbussningar till og900. Skruvat tog 194kr styck och Speedparts 18kr. Jag påpekade detta via deras support-chat då bussningen hos dem låg kategoriserad som en motorkudde så priset kanske därför va fel men tydligen var priset rätt.

    Detta svaret fick jag när jag frågade hur jag skulle bära mig åt för att kunna använda deras "lägsta prisgaranti" eftersom det var samma produkt (art.nr) och vart jag än hade beställt hade det också säkert stått ProParts på plastpåsen jag fått.

    Support: Tyvärr så hade inte det hjälpt, utan vi inte kan klassa dem ens som samma. Då deras gäller 2st och våran 1st. Beklagar verkligen men inget kan göras åt vårat pris på den delen.

    Jag påpekade även att det går åt 2st per bil när man väl skall byta men det gjorde ingen skillnad, produkten hos SP var inte motsvarande alls tydligen... Jag köpö

    Läser man här https://www.skruvat.se/Price_guarantee.aspx så är det väl antagligen lika villkor som det faller på eftersom antal per förpackning skiljer. Jag fattar att de har skrivit detta så att det nästan alltid går att slingra sig, samma gäller ju elektronikkedjor som erbjuder motsvarande prisgarantier fast i många fall har de egna artikelnummer på produkterna trots att produkten i sig egentligen är samma så killen (eller tjejen) på supporten gör inget fel.

    Tips till alla som handlar på t ex Reservdelar24 etc är att kolla på ebay.de istället. Oftast samma priser i princip och leveranstid på 2-3 arbetsdagar. Säljare (företag i många fall) på eBay har större intresse i och göra kunden nöjd då eBay ser till att de får det jävligt annars. Överlag behöver man inte gå så långt då de sällan vill ha negativa omdömmen utan gärna löser problemet innan det hinner gå så långt.

    Handlar lokalt eller eBay och några enstaka ordrar per år blir Skruvat, ofta när det är småsaker för 2-300kr vid kanske 3-4 tillfällen per år. Varje gång man ska beställa får man dock göra nogrann research (söka på art.nr på olika sätt bland annat) och jämföra med andra sidor, söker man på regnr så ger den en fingervisning men skulle aldrig beställa enbart utifrån den rekomendationen. Kortfattat så behöver man själv ha jävligt bra koll på hur delen ser ut och vad den har för mått typ för att det ska bli rätt

    Vissa artiklar är (som ni ser ovan) ligger helt åt helvete prismässigt på Skruvat så någon "helhetsleverantör" kommer de aldrig bli, snarare ett komplement i nödfall.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Hade en Peugeout inne i garaget för byte av termostat och "fläktrem". Kunden hade handlat hem delarna från skruvat själv genom att knappa in regnumret.

    Termostaten var helt okej så den bytte jag. När han plockade upp remmen ur påsen så ställde jag bara mig och tokgarvade. Kommer aldrig att funka. Ögonmått mätt så är den 20 cm lång på långsidorna. Så vad kan det bli? 60 cm totallängd kanske.

    Nu visade det sig att befintlig rem inte var så dålig. Behövde bara spännas lite grann så skriket försvann.
    Han brydde sig inte om att reklamera till skruvat. "-var ju bara tvåhundra spänn...., har du en spik i garaget som du kan hänga upp den på...". Så då blev jag en rem rikare....kanske funkar på åkgräsklipparen..

    2 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Hade en Peugeout inne i garaget för byte av termostat och "fläktrem". Kunden hade handlat hem delarna från skruvat själv genom att knappa in regnumret.

    Termostaten var helt okej så den bytte jag. När han plockade upp remmen ur påsen så ställde jag bara mig och tokgarvade. Kommer aldrig att funka. Ögonmått mätt så är den 20 cm lång på långsidorna. Så vad kan det bli? 60 cm totallängd kanske.

    Nu visade det sig att befintlig rem inte var så dålig. Behövde bara spännas lite grann så skriket försvann.
    Han brydde sig inte om att reklamera till skruvat. "-var ju bara tvåhundra spänn...., har du en spik i garaget som du kan hänga upp den på...". Så då blev jag en rem rikare....kanske funkar på åkgräsklipparen..
    Ofta så rekomenderas typ 5 st remmar till samma bil och då är det ofta så att alla remmar som passar den årsmodellen med diverse olika motorer, med AC, utan AC, med elservo, med remdriven servo osv listas. Oftast är informationen som står också rätt otydlig så ibland är enda chansen och och jämföra med vad t ex BDS och Mekonomen rekomenderar... BDS tycker jag verkar stämma bra, t ex verkar den klarar av att avkoda PR-koderna för t ex bromsar på VAG-bilar, det brukar bli "sådär" på Skruvat.

  16. #16
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Fliker in här. Är det någon som har erfarenhet av Reservdelar24.se?
    Jag har handlat mycket därifrån.
    Både bildelar24, bildelaronline24, mister-auto etc.

    Mister-auto funkade sämst. Var längst leveranstid. 3 veckor.
    Bildelar24 och bildelaronline24 funkar mycket bra.
    Beställde på en Söndag, hade delarna på Onsdag.

    Ett exempel med prisskillnad kan t.ex vara ABS givare fram till VW Golf 3. Biltema tar 349kr.
    Bildelar24 tog 72kr, för Delphi. Jag brukar gå lite på varumärken med. Tar inte alltid den billigaste skiten.
    Köpte krängningshämmarstag samtidigt till min 9-5a. 178kr/st för Lemförder. Vilket är riktigt billigt för kvalité.


    Dock brukar jag vara mycket noggrannare att granska delarna när jag köper till Saab, än till Tyska bilar.
    De har bättre koll på tyska bilarna än svenska. Så det bör man tänka på.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •