Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Fel på batteriet? OG9-3

  1. #1

    Fel på batteriet? OG9-3

    Liten fråga.....bilen (Saab 9-3 Aero 02:a) har stått ute hela natten. Skulle starta den men startmotorn orkade inte få igång bilen. Och två test starter till sen klicka det bara pga för dålig ström. Batteriet är ett från biltema (62 ah) och haft det i ca 5 månader. Fick starthjälp och bilen starta då direkt, är det batteriet som är förklent?? Bör jag ha ett större så det klarar av kylan bättre??? Vilket batteri hade ni kunnat rekommendera i så fall??

    Tacksam för svar

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Det kan ju vara som så att du kör för korta körningar, vilket gör att batteriet inte fylls på & hinner bli tillräckligt laddat. Många kallstarter & korta körningar tömmer & kyla på det tar musten ur det bästa batteriet.

    Så ge oss en bild av hur du brukar använda din bil.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Troligen är det något fel som gör att batteriet laddas för dåligt. Mät spänningen över batteriet när motorn går på tomgång. Spänningen bör då ligga på ca 14,4 Volt. På min 9-3 Aero 00 hade muttern på ena polskruven på generatorn lossnat lite vilket räcker för att sänka laddningsspänningen så att batteriet dras ur över tiden. Klämförband mellan kabelsko och kabel kan bli dåligt. Laddningsregulatorn med kolen kan vara dålig. Batteriet kan ju ha dött i förtid men det är nog inte så troligt.

  4. #4
    Kör inte jätte långa sträckor, har inga mätinstrument. Så får kanske åka hem till någon som har. Den startar bra när det inte är så här kallt. Första gången den inte startar efter stått ute från igår kväll till i kväll. Annars brukar den stå i ett garage (inget varmgarage). Starta direkt när jag fick starthjälp, så låter väl lite som att batteriet klarar av kylan sämre??

  5. #5
    Bilen startade utan några problem i morse, men då har den stått inne i garaget. Knapparna det va att batteriet inte riktigt klarar av att starta bilen, när det är -16 grader??

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Kapaciteten sjunker med temperaturen så det låter som batteriet kanske har gjort sitt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Kylan ställer till det rejält om batteriet är dåligt laddat. Då t.ex. fryser batteriet lättare, det ger sämre effekt, oavsett fabrikat. Så fixa först en batteriladdare som får ladda upp batteriet i garaget, för att se om det gör skillnad.

  8. #8
    Tänkte köra upp till Saab verkstan och se om dom kan kolla på batteriet, dom har säkert något mätinstrument.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Hade ungefär samma problem förra veckan.
    Då hade min bil stått ca 1 vecka och det var -27° och strömmen räckte inte för att starta bilen.

    Provade ladda men det tog inte emot laddning och "titthålet" på batteriet indikerade att det var ok.
    Misstänkte att det frusit så jag plockade in batteriet i värmen och nästa morgon tog det emot laddning.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Bilen startade utan några problem i morse, men då har den stått inne i garaget. Knapparna det va att batteriet inte riktigt klarar av att starta bilen, när det är -16 grader??
    Noe å tenke på når det nå er blitt kaldere i været er at et batteri som har 100% kapasitet (fullt oppladet ved + 20oC) har bare ca. 50% igjen ved - 18oC. Ved korte kjørestrekninger under slike forhold er vel kapasiteten lavere, og ved 70%/+ 20oC er den nede i 35% ved - 18oC. Å få startet en bil med slik kapasitet/temperaturforhold er ganske krevende.

    Et batteri med 40% kapasitet fryser ved ca. - 30oC, så vedlikeholdslading under slike vær-/kjøreforhold er en god idé av flere årsaker.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Om jag nu bytar batteri, vilket hade ni kunnat rekommendera då??

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Du finner bra exempel här även om jag egentligen inte gillar Feltema
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Tänk på att även nya blybatteri från lagerhyllan inte är fulladdade. De behöver gärna en top-up med laddare innan de tas i bruk.

    Jag hade först provat att ladda upp det befintliga i "rumstemperatur" med en bra laddare så som ctek. Först måste det dock tina om det är fruset. Men det kan ju såklart ha förstörts om det frusit & vara ireparabelt.


    Tre batterival som brukar vara godkända:

    Tudor High Tech http://tudor.se/batterisortiment/bil...dor-high-tech/
    Varta Silver Dynamic http://www.varta-automotive.se/sv-se...ilver-dynamic/
    Biltema Silver http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=silver


    http://tudor.se/batterikunskap/
    http://www.varta-automotive.se/sv-se/support/
    http://www.ctek.se/se/sv/page/whycharge

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Kör inte jätte långa sträckor, har inga mätinstrument. Så får kanske åka hem till någon som har. Den startar bra när det inte är så här kallt. Första gången den inte startar efter stått ute från igår kväll till i kväll. Annars brukar den stå i ett garage (inget varmgarage). Starta direkt när jag fick starthjälp, så låter väl lite som att batteriet klarar av kylan sämre??
    Om du kör korta sträckor, och/eller mycket stillastående i köer, i kombination med elbakrutan (som är en riktig strömslukare) så orkar inte generatorn ge något nettotillskott till batteriet så batteriet töms undan för undan. Generatorn laddar inte full förrän vid c:a 2000 RPM. Om detta är fallet kanske det löser sig om du undviker att köra elbakrutan mer än absolut nödvändigt (du kan programmera bort det automatiska påslaget på bakrutan genom att hålla nere elbakruteknappen 4 s, tills den plingar till).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Va upp på Saab verkstan och dom kolla både batteriet och generation, och generation fungera som den skulle, dock så behövde batteriet laddas. Jag ladda aldrig det när jag köpte det, utan satte i det direkt i bilen. Så får stå och ladda tills i morgon bitti.

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Och kör du ofta korta sträckor kan det vara en bra idé att ibland underhållsladda batteriet till fulladdat tillstånd.
    Det mår det bra av.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Ja det blir mest korta sträcker då jag jobbar i samma håla som jag bor i Ska ha det i åtanke att underhållsladda det. Tack för all hjälp

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Drar ur batteriet OG9-5
    Av 9-3 Mike i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 22:39
  2. Är batteriet kaputt?
    Av Aleleo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 22:34
  3. batteriet tömmer sig
    Av m_nordh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •