Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Startproblem NG9-3 TiD -07

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Startproblem NG9-3 TiD -07

    Hej!

    Har en 9-3 sc -07 tid som inte startar, har laddat batteriet, köpt nytt batteri, testat jorden med hjälp av startkabel men inget hjälper. Startar med kablar från annan bil utan problem och går sen felfritt. Drar runt startmotorn men även med helt nytt batteri, 80ah 800a, "flämtar" instrumentpanelen när jag drar runt tändningen och bilen vägrar starta.

    Någon som har tips med hur jag går vidare med felsökning? Är min första diesel SAAB...

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Låter riktigt märkligt, symtomen är precis som ett dött batteri startar fint med start hjälp men inte på egen hand.
    Kan det nya batteriet kanske vara trasigt?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Så klart att det är möjligt men vore extrem otur tycker jag... Är det andra batteriet jag testar och har även provat ladda upp båda, visserligen inte med en riktig proffsladdare men den kostade dryga 500 och har diagnostik så det är inte den absolut billigaste varianten, den påstår att båda batterierna är fullt fungerande.

  4. #4
    Hej.
    Kolla så inte kabelskon är ärgad och dålig kontakt mot polen.

    mvh
    loca

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för tipset, tänkte på det jag med och lite ärg var det men hade ingen stålborste tillgänglig så jag gick över den med lite WD40 och såg till att dra åt den ordentligt, är det så känsligt så det inte räckte tror du?

    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej.
    Kolla så inte kabelskon är ärgad och dålig kontakt mot polen.

    mvh
    - - - Uppdaterad - - -

    Jag kopplade jorden direkt på minus, vet att det är lite mer riskabelt men enligt min erfarenhet fungerar det bättre. Har testat med att koppla en startkabel direkt mellan minuspol och en av lyftöglorna på batteriet, var ett tips jag såg i en annan tråd men det hjälpte inte. Har du något annat tips att testa det?

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Då är väl kablage från batteriet till bilen näste misstänkte, ansluter ni startkablar direkt vid batteriet eller ansluts minus till motor/kaross?
    Det händer ju att jordnära mellan motor och karossen går sönder

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Målinger som kan utføres:

    - Multimeter over polene på batteriet når startmotor går;
    - Multimeter over polskoene (ikke selve polen) på batteriet når startmotor går. Skal ha tilnærmet lik verdi med første måling;
    - Multimeter over minuspol (ikke polskoen) og til et godt, uisolert punkt på chassis. Skal ha liten eller ingen verdi.

    I tilfelle du ikke har prøvd det, kobler du startkabel i parallell med minuskabel til et "solid", uisolert punkt på chassis.

    Kontrollér også at det ikke er dårlig kontakt der kablene til polene er festet i polskoene.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Då är väl kablage från batteriet till bilen näste misstänkte, ansluter ni startkablar direkt vid batteriet eller ansluts minus till motor/kaross?
    Det händer ju att jordnära mellan motor och karossen går sönder
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för alla tips, prövat allt inklusive mätningar med multimeter, fick mindre än 00.3 i värde på 200 ohm skalan så verkar inte vara något jordfel eller dålig kabel. Har lämnat in till verkstad nu, återkommer förhoppningsvis med ett svar på vad som felade...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Det är sannolikt startmotorn som måste bytas, det är ett fel som är på rätt många med Mitsubishi (tror jag) startmotor. Dom kärvar och symtomen är precis som om du hade dåligt batteri och du får väl extra drag när du kopplar in ett till batteri så då går den igång.....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Bytte startmotor på min Saab 93 TID 07 i dag och bilen är som ny nu. Startar som en liten Japanare :-) Hade samma symtom förut fast jag har nytt batteri och nya glödstift.
    Kollade igenom den gamla startmotorn och den var sliten och kärvade....4400 :- gick hela kalaset på. Hella startmotor+arbete.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för alla tips, har haft bilen inne på verkstad nu, dom bytte glödstift samt ett glödstifts relä. Fungerar än så länge bra och startar fint även efter en natt i minusgrader. Återkommer om det förändrar sig.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av bjornj76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-11-10, 20:41
  2. Startproblem
    Av kirsten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 20:30
  3. Startproblem på en 2,0T cse -98?
    Av ola1984 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 11:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •