Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kylar problem på Saab 9-5 3.0 V6 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Kylar problem på Saab 9-5 3.0 V6 -99

    Hej!
    Jag har en Saab 9-5 3.0 V6 99 års modell
    I natt var det -15 och bilen började koka och den trycker ut vattnet i expansionskärlet.
    Fyllde på igen men när jag startade bilen trycktes vattnet ut ur påfyllnings locket.
    Det syns inget vatten i oljan och kylarvattnet är rent. Det verkar vara ett övertryck någonstans i kylsystemet.
    Hade varit tacksam med lite hjälp om detta.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-01-16 klockan 17:54.

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Är fryspunkten för glykolen kontrollerad? Låter som att du har en ispropp.

    Tänk på att alltid göra detta inför varje vinter.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Är fryspunkten för glykolen kontrollerad? Låter som att du har en ispropp.
    Kan inte tänka mig något annat....

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Jag kollar alltid fryspunkten med jämna mellanrum och då konstaterar man nöjt att det klarar sig fast nu är det ju kallare än på länge så det kan vara en bra idé att göra en extra koll.
    En av bilarna jag kollade förra veckan (inte min) fick jag toppa upp lite med koncentrerad glykol för det låg på -21 innan som är lite gränsfall här i krokarna.

    Så har ni inte koll på att ni har god marginal så kolla hellre en gång för mycket för det är skitkallt att stå längs vägen om det kokar!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag kollar alltid fryspunkten med jämna mellanrum och då konstaterar man nöjt att det klarar sig fast nu är det ju kallare än på länge så det kan vara en bra idé att göra en extra koll.
    En av bilarna jag kollade förra veckan (inte min) fick jag toppa upp lite med koncentrerad glykol för det låg på -21 innan som är lite gränsfall här i krokarna.

    Så har ni inte koll på att ni har god marginal så kolla hellre en gång för mycket för det är skitkallt att stå längs vägen om det kokar!
    Köpte bilen för en vecka sedan och jag förlita mig på förra ägaren att det skulle vara okej. Får ta och få in bilen i något varmt ställe så länge och se om det hjälper.

  6. #6
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Bra att byta i alla fall för korrosionsskyddet och blanda för 35 minus

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Ja, byte kan vara lämpligt och 50/50 blandning för max verkan, bilen va kanske okej förra vecken när det inte va lika kallt?
    Vad jag menar är att det är bäst att få en egen uppfattning av en ny bils status när det gäller allt som inte är dokumenterat.
    T.ex. när byttes div. filter senast, bromsvätska mm fast det borde ju inte vara akut utan det kan du ta när det passar.

    Just nu är det som du upptäckt kylarvätskan som behöver kollat/fyllas/bytas och när du ändå gör det fyll spolvätskan med 50/50 blandning och kolla/smörj låsen på förardörren och bakluckan (många glömmer detta eftersom man använder fjärren).
    Batteriet lär du ju ha märkt om skicket är bra om du startat den i kylan!
    Att torka rent och smörja dörrlisterna är också bra så de inte fryser.
    Och en check av ALLA utvändiga lampor!

    Lycka till!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag kollar alltid fryspunkten med jämna mellanrum och då konstaterar man nöjt att det klarar sig fast nu är det ju kallare än på länge så det kan vara en bra idé att göra en extra koll.
    En av bilarna jag kollade förra veckan (inte min) fick jag toppa upp lite med koncentrerad glykol för det låg på -21 innan som är lite gränsfall här i krokarna.

    Så har ni inte koll på att ni har god marginal så kolla hellre en gång för mycket för det är skitkallt att stå längs vägen om det kokar!
    Om det kokar? Jag skulle nog snarare göra en utvärdering angående fryspunkt på vatten/glykolblandningen så att kylvattnet inte fryser till is i bilens kylsystem.

    /Lufto

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Om det kokar? Jag skulle nog snarare göra en utvärdering angående fryspunkt på vatten/glykolblandningen så att kylvattnet inte fryser till is i bilens kylsystem.

    /Lufto
    Jepp, om man inte har koll kan ju fryspunkten vara för hög vilket resulterar i is. det som fryser först är i regel slangar och kylaren.
    Då termostaten oftast sitter i änden på övre slangen så kan ju även den frysa och kommer inte att kunna öppna. Vattnet i motorn behöver nödvändigtvis inte ha frusit och kör man så kokar det och vattnet expanderar ut enligt minsta motståndets lag och det är därför systemet har ett lock med ett öppningstryck som ligger under skadligt tryck för motorn om locket är friskt.
    I min ungdom kokade min 900EMS av just den anledningen. Frusen kylare var problemet.

    Byter TS slipper han kontrollera/utvärdera om han blandar enl. förpackningens anvisningar för lägsta fryspunkt.

    När man misstänker att man har fruset system och inte har nära till att ställa in bilen i värmen.
    Kan man starta motorn och låta den stå på tomgång några minuter, stänga av och ha huven stängd och lägga en tjock filt över motorhuven (OBS! på utsidan).
    Låt motorn vara avstängd kanske 10min och repetera, känner man efter på t.ex. Toppen och kylarslangar så borde de sakta bli varmare.

    Har man en kupévärmare kan man ställa den under bilen så att varmluften stiger upp mot kylaren/motor, dock inte så nära att brandrisk föreligger.
    Värmen från motorn värmer ju upp hela motorrummet och förhoppningsvis tinar slangar och kylare.
    Metoden funkar allt sämre ju kallare och blåsigare det är.
    Har hjälpt folk på detta vis och det fungerar!

    Har motorn "bottenfrusit" nja då kanske den inte kokar lika lätt även om det som frusit i motorn kommer att tina ganska fort om man kör om det var det du tänkte på Lufto.
    Det förbränningsmotorer tyvärr är bra på är att generera värmeenergi och inte bara rörelseenergi
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jepp, om man inte har koll kan ju fryspunkten vara för hög vilket resulterar i is. det som fryser först är i regel slangar och kylaren.
    Då termostaten oftast sitter i änden på övre slangen så kan ju även den frysa och kommer inte att kunna öppna. Vattnet i motorn behöver nödvändigtvis inte ha frusit och kör man så kokar det och vattnet expanderar ut enligt minsta motståndets lag och det är därför systemet har ett lock med ett öppningstryck som ligger under skadligt tryck för motorn om locket är friskt.
    I min ungdom kokade min 900EMS av just den anledningen. Frusen kylare var problemet.

    Byter TS slipper han kontrollera/utvärdera om han blandar enl. förpackningens anvisningar för lägsta fryspunkt.

    När man misstänker att man har fruset system och inte har nära till att ställa in bilen i värmen.
    Kan man starta motorn och låta den stå på tomgång några minuter, stänga av och ha huven stängd och lägga en tjock filt över motorhuven (OBS! på utsidan).
    Låt motorn vara avstängd kanske 10min och repetera, känner man efter på t.ex. Toppen och kylarslangar så borde de sakta bli varmare.

    Har man en kupévärmare kan man ställa den under bilen så att varmluften stiger upp mot kylaren/motor, dock inte så nära att brandrisk föreligger.
    Värmen från motorn värmer ju upp hela motorrummet och förhoppningsvis tinar slangar och kylare.
    Metoden funkar allt sämre ju kallare och blåsigare det är.
    Har hjälpt folk på detta vis och det fungerar!

    Har motorn "bottenfrusit" nja då kanske den inte kokar lika lätt även om det som frusit i motorn kommer att tina ganska fort om man kör om det var det du tänkte på Lufto.
    Det förbränningsmotorer tyvärr är bra på är att generera värmeenergi och inte bara rörelseenergi
    Orkar faktiskt inte läsa allt
    Rätt glykol/vatten-blandning så är det bra utan novell.

    /Lufto

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Helt rätt Lufto



    Och har bilen frusit får man ta sig tiden att läsa denna novell eftersom man inte tog sig tiden att läsa bilens bruksanvisning och texten på Anti-Freeze förpackningen som heter på utrikiska
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Helt rätt Lufto



    Och har bilen frusit får man ta sig tiden att läsa denna novell eftersom man inte tog sig tiden att läsa bilens bruksanvisning och texten på Anti-Freeze förpackningen som heter på utrikiska
    Tja, är man dum i huvudet så är man
    /Lufto

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Tja, är man dum i huvudet så är man
    /Lufto
    Hi hi.
    Nu är bilen fixar. Det var en i propp någonstans.
    Glykol fyllt till -30 och lister smorda även låsen.
    Jag var skit rädd att det var vattenpump eller toppen som gått hädan.
    Jag vet inget om V6 motorerna men dom verkar lite bättre än dom andra tidigare modellerna.
    Tack alla som ville svara.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Härligt, jag markerar frågan löst!

    Toppen att du kikade över lister och lås också!
    Ge Saaben Kärlek och hon kommer att Älska sin ägare
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    V6an är helt klart den mest den underskattade motorn! Jag _älskar_ min 2003a Arc med V6an! Dessutom, de är inte alls så omöjliga att trimma som folk säger och de blir duktigt mycket roligare bara med steg 0,5-1 som inte sliter värst på grejerna!

Liknande ämnen

  1. kylar problem efter turbo byte
    Av flumtobbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 21:53
  2. kylar-problem 9k aero '94!
    Av Saab-Daniel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 16:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •