Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-3SC 2006 taklucka och regnsensor DÖDA

  1. #1
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    9-3SC 2006 taklucka och regnsensor DÖDA

    Hej!

    Jag har en Saab 9-3SC 2006 USA-spec med de mesta lullull. Köpte bilen i somras med en död taklucka. Upptäckte senare att även regnsensorn är död, men har lite dödsryck ibland och ibland bråkar cruisecontroll så man behöver dutta några gånger. Allt annat fungerar. Tyckte knappen till takluckan kändes sladdrig och fick för mig att den måste vara sönder, den byttes men takluckan är fortfarande död. Kollade felkoder med tech2 och fick upp en direkt felkod på att CIM-enheten är trasig. Bra tänkte jag, bara byta CIM så funkar allt. Brukade bilen några månader och höll ögonen öppna efter ny CIM, dyr pryl. Köpte en sprillans ny CIM av rätt modell och idag fick jag hjälp att gifta in den i bilen. Tyvärr fungerar fortfarande inte takluckan, regnsensorn ej testad än. Glömde fråga Schottis som gifte in den om det var några felkoder kvar efter bytet, antar att iaf CIM-felkoden försvunnit.

    Skadad man är så fotograferar man allt, hittade en månader gammal bild på en del felkoder som sattes just då. Lite förvrängd bild för att man ska se vad de står. Det var många fler felkoder från början men efter tömning så är de dessa som kom tillbaka hela tiden. Blinkerslampa på skärmen och magnetventil, tändstift och lite annat är bytt så ESP/UEC är borta. Dock har jag för mig att det var en annan felkod som verkligen fick mig att inse att CIM måste strula.

    NU, medans jag skriver kom jag på ett till fel. Ljusställarvredet har inte fungerat sedan jag köpte bilen. Oavsett hur man vrider så händer inget, dock har bilen rätt lampor tända så det är ett problem man inte berörs av till vardags. Dimljusen går även att tända, dock bara samtidigt som halvljus eftersom halvljuset inte går att stänga av. Kan ha att göra med CIM? Kanske fungerar det nu, ska prova när jag åker hem i eftermiddag.


    Någon som har några ideer på vad som kan vara fel? Eller vad/hur jag kan felsöka? Jag har tänkt grotta runt en hel del till innan jag bestämmer mig för att ta ner innertaket och felsöka själva takluckemotorn.


    Senast redigerat av Schollin den 2016-01-15 klockan 10:50.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  2. #2
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    CIM-koden i bilden talar om att det är problem med rattknapparna och borde inte ha med takluckan att göra. Jag har en snarlik felkod (och rattknapparna spökar), så det vore intressant att veta om felkoden försvann efter CIM-byte, eller om felet sitter i knappsatsen.

    Angående ljusproblemet skulle jag börja med att kolla hur ljusautomatiken är konfigurerad mha tech2, och då också läsa ut eventuella kvarvarande felkoder.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  3. #3
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Ok. Rattknapparna har alltid fungerat dock. Det blir att kolla vad för felkoder som är aktulla just nu. Om inte Schottis dyker in senare och kan bekräfta om bilen blev botad från felkoder efter CIM bytet.

    Ljusinställningarna kollade jag i höstas och det är inställt så som jag vill att det ska fungera. Men vredet har inte funkat, provar det på väg hem idag.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Vill minnas att det är BCM som läser in ljusvredet, och möjligen även regnsensorn. Den kan nog vara inblandad i takluckan också när jag tänker efter. Hade nog kollat lite med Tech2 där.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Schollin Visa inlägg
    - Köpte bilen i somras med en död taklucka.

    - Tyvärr fungerar fortfarande inte takluckan, regnsensorn ej testad än. Glömde fråga Schottis som gifte in den om det var några felkoder kvar efter bytet, antar att iaf CIM-felkoden försvunnit.
    Der er totalt 24 feilkoder (DTCs) som kan settes ifm. styringsmodulen til takluka (SRM), og i tilfelle du ikke har (eller har hatt) noen av disse, tyder det på at modulen ikke er "operativ", eller på Bus. Dette siste må man ha Tech2 for å sjekke.

    I tilfelle du ikke har kontrollert sikring #18 i elsentralen i baggasjerommet (REC), så er denne spenningsforsyning for både SRM og motoren til takluka. Er sikringen OK måles for spenning i begge punktene på denne.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Säkring 18 är hel. Ska mäta senare
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Schollin Visa inlägg
    - Upptäckte senare att även regnsensorn är död, men har lite dödsryck ibland -
    Siden denne synes fungere til og fra, er vel sikring #17 i REC hel. Takluke ble levert i én av to konfigurasjoner: med - eller uten klembeskyttelse. I tilfelle du skulle ha den siste versjonen, ser det i WIS ut som at den ikke er knyttet til I-Bus (og vil da heller ikke sette DTCs ved problemer), og den benytter spenningsforsyningen fra #17 som "wake-up signal".

    Før du ev. begynner å rive innertaket kan det være en tanke å prøve måling av jordforbindelsen(e) til SRM/motor, men for å komme med forslag til målepunkter må det avklares om det er med - eller uten klembeskyttelse som gjelder. Det ulike koblinger som gjelder for disse.

    Sikring #17 forsyner også innvendig speil om det har kompass, automatisk avblendig og fjernkontroll for garasjeåpner.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589
    Jag vill minnas att det inte var några koder kvar som kunde direkt härröras till något ens remotely problemskapande. Kanske nån lampa eller så, annars borde jag nog hajjat till. Det som var grejen som jag minns det var iaf att inga direkta indikeringar från bilen självt att något skulle vara fel.

    Men du Schollin, jag kom just på en sak. Du sa att "någon" programmerat om del grejer för Svedala-marknaden.. gjordes det innan eller efter du köpte den?
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  9. #9
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Tack för hjälp med felsökningen Norrbagge!

    Bilen har innerbackspegel med kompass, automatisk avbländning och fjärrgarage öppnare. Allt fungerar så vitt jag vet, garageöppnaren har jag aldrig använt dock. Jag ska mäta på säkringarna ikväll, det har varit lite kallt och svårt att motivera sig att vara ute längre än nödvändigt

    Schottis, felkoden på lampa var kvar igår såg jag. Det var ytterligare en trasig lampa, gula USA-positionsljuset höger fram är död såg jag.

    Omprogrammering gjordes av tidigare ägare när bilen importerades. Jag är inte säker på vad det innebär, eller om det är bullshit. Ändra språk i menyer kanske inte behövs tech2 för? Men jag antar att stereon krävs lite pill med för att klara svensk FM-radio (byta region)? Hela bilen är på svenska överallt nu iaf, förutom huvudinstrumentet som visar MILES. Jag har tyvärr dåligt minne, men när jag själv kollade runt i alla menyer som fanns i somras så var min uppfattning att mycket var "ändrat" till svenska. Även saker rörande bältesvarning, ljusinställningar osv kändes som de redan var ändrat till "svensk standard".

    Jag återkommer när jag mätt lite med mätinstrumentet. Ska glutta igenom WISen lite mer också.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  10. #10
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Okej, nu måste jag få detta löst.

    Säkring 17 är hel. Backspegeln dör om den dras ut. Jag har korrekt spänning på 17+18 när jag mäter med tändning på. Kollat runt i WIS massor och blir inte klokare. Förstår inte ens om jag har taklucka med eller utan klämskydd.

    Jag märkte att automatisk upp/ner hissning inte fungerade på bakrutorna. Drog säkringen nr 5 i instrumentpanelen och lärde in förar+passagerarsidan fram utan problem, bak går inte lära in. Automatisk öppning av rutorn med nyckeln görs bara på framrutorna och bara ner. Kan detta höra ihop?

    Nu avbryter jag idag för mer forskning. Händerna bortdomnade av kylan.

    Bifogar bild på solluckans motor:

    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Schollin Visa inlägg
    - Förstår inte ens om jag har taklucka med eller utan klämskydd.
    Jeg tror, siden du har opsjonen klembeskyttelse på vinduene, at dette også gjelder for soltaket. Du kan verifisere det ved å se på delenummer (P/N) på bryteren (knappen) du skiftet. Disse har ulike P/N for med - / uten klembeskyttelse.

    Citat Ursprungligen postat av Schollin Visa inlägg
    - Drog säkringen nr 5 i instrumentpanelen och lärde in förar+passagerarsidan fram utan problem, bak går inte lära in.
    I WIS prosedyre for innlæring av klembeskyttelse ser du under punkt 2:

    "Nollställ klämskyddet genom att demontera och montera säkring F5 från instrumentpanelens säkringscentral (IPEC). Båda dörrstyrdonens klämskydd är nu nollställda och båda framrutorna ska läras in."


    Citat Ursprungligen postat av Schollin Visa inlägg
    - Automatisk öppning av rutorn med nyckeln görs bara på framrutorna och bara ner.
    Jeg mener dette kan være riktig. Komfortfunksjonen, som kalles "Comfort Opening", er vel en "Californisk greie", for at man skal kunne få luftet ut kupéen før innstigning

    Jeg håper at hendene tiner opp igjen
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Artikelnr på knappen till takluckan är: 12783316 vilket är med klämskydd. Dock kollade jag bara artikelnr på knappen som satt innan och köpte likadan ny från Orio, jag förutsätter att ingen tidigare ägare sattit dit fel knapp...

    OK, jag köper läget att bakre rutorna antagligen inte har klämskydd och inte åker upp automatiskt. Det kan mycket väl stämma, även om det är ologiskt då klämskydd syftar till att skydda barn och hundar som man oftast har just i baksätet oavsett så spelar det ingen roll för mig, jag trodde bara det kunde tillföra något i felsökningen av takluckan.


    Artikelnumret på elmotorn jag fångade på bild ovanför är specat "För bilar med fjärrstyrd stängning", vilket verkar logiskt att den då också har klämskydd.


    Några fler tips på felsökning? Jag har inte provat med tech2 igen, än. Men jag tror inte det finns någon relevant felkod där just nu. Lutar åt det roliga jobbet att ta ner innertaket för att kunna mäta direkt på elmotorn och prova tvångsmata den med ström för att se om den lever.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Jeg syns også det er rart (konstig) at Saab valgte å ikke ha klembeskyttelse på bakrutene, men dette beskrives slik også i den engelskspråklige (online-) brukermanualen. Men tanken om at det kunne ha vært en sammenheng her, ville ha vært relevant ifm. feilleitingen.

    Siden dette dreier seg om bil med klembeskyttelse, minner jeg igjen om at det kan settes 24 DTCs ifm. SRM. Disse går bl.a. på knappefunksjonene, feilaktig montert motor, soltaket kan ikke manøvreres, - er ikke innlært etc.

    Målinger du kan gjøre før taket rives, er i kontakten (H8-8, se skjema i WIS):

    - Jord til motor, igjennom REC, fra pinne #5, til et godt, uisolert punkt på chassis. Bør være <1 ohm;
    - Jord til styreenhet, fra pinne #6 til jord;
    - Spenning på pinne #8.
    - At bryteren (knappen) fungerer, måles over pinnene #1 og -2. Her skal det være ulike motstandsverdier for alle knappetrykkene, men hvilke verdier er ikke oppgitt. Det primære er at de varierer.

    Så kan du jo også "ohme" pinnene #5 og -6 i kontakten som går fra H8-8 til styreenheten. Jeg vet ikke om "kraft-" og "elektronikkjord" er koblet sammen i motor/styreenhet, men får du <1 ohm er det i alle fall kontinuitet i kabelen.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Tack! Bra idé, jag kontrollmäter i kontakten.

    Eftersom regnsensorn och ljusvredet också är döda så vill jag tro att det är något gemensamt fel och inte själva elmotorn/styrdonet till takluckan ändå. Men jag mäter så det går att utesluta något.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Jeg finner ikke at det kan være en sammenheng mellom disse tre sakene. Takluke og regnsensor har jord i fellesskap i krimpen J146, og i sikring #17 kun i tilfelle det var tale om UTEN klembeskyttelse (da som "wake-up signal"). Ellers er det jo ikke ukjent at det kan bli problemer med regnsensorfunksjonen ved bytte av ruta.I fall den fortsatt har "lite dödsryck ibland" er kanskje et ev. skifte årsaken(?).

    Lysbryteren er kanskje (fortsatt) koblet etter amerikansk regelverk, der det gjelder krav om DRL. Dette kan programmeres om, slik canard1971 er inne på, se tabellen under meny "Teknisk Beskrivning, Huvudljus, detaljerad beskrivning".
    Senast redigerat av Norrbagge den 2016-02-01 klockan 23:29. Anledning: Feil betegnelse på krimpen
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113


    Takluckan funkar! det var elektronikenheten som sitter ihop med elmotorn som var död. Så en ny köptes från Orio och sen funkar allt

    Regnsensorn fungerar också. Dock har limningen släppt mot rutan o glappar lite, därav fungerade den ibland.

    Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

Liknande ämnen

  1. Dörrhögtalare är döda 9-3
    Av Lanjin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 13:58
  2. Dimljs döda 9-5 -05 hur felsöka?
    Av A. Bengtsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 12:31
  3. 9-3ss ´04 - kupéfläktarna helt döda
    Av mossassar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-19, 17:07
  4. Båda nyckelfjärrkontrollerna döda
    Av Günter i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 13:41
  5. Bakhögtalarna döda i 9-5
    Av Zapp i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 14:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •