Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Några Tech 2 frågor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    212

    Några Tech 2 frågor

    Jag har en del inställningar kvar som jag själv sabbat innan allt är "perfekt" på min 1998, men hittar de inte i Tech 2 eller på nätet.

    1. Jag har tagit bort larmet på bilen då det bara krånglade. Inga problem och allt funkade ok. Nu när jag testade lite olika saker på Tech 2 så testade jag att installera "theft alarm". Nu får jag upp "Service theft alarm" på SIDen och "Horn chimes" har försvunnit. Också om jag klickade 2 ggr på nyckeln förut så blippade tutan 2 ggr för att bilen för att det aktiverade immobilizer. Men inte nu.

    2. Finns det uppdaterings för stereon? Min är en Pioneer med högtalare i dörrarna. Tror den heter Premium då. Jag var inne och pillade lite där och tycker jag fått sämre ljud nu?? Kanske en divorce and marriage igen löser det?

    3. Vad är skillnaden mellan "Adjustment" och "Programming" i menyn?

    4. Man ska kunna testa hastighetsmätaren på bilen genom att mata in ett värde i km/h och det ska sedan visas på bilen. Jag tror jag har fel på min hastighetsmätare (som jag skrivit om i en annan tråd) och skulle vilja testa den funktionen.

    Nybörjarfrågor som antagligen många suckar åt. But great men learn from their misstakes, får bli min ursäkt

    1 användare gillar detta inlägg


    Bor på Cypern och kör <<SAAB 9-5 SE '98 • automat • högerstyrd • steg 1 220bhp • TD04 turbo >> & <<SAAB 9-5 Vector '06 • automat • 2.3l motor • TD04 turbo • högerstyrd • steg 1 270bhp, 420Nm>> (Och frugan tjatar om en cab)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227
    Citat Ursprungligen postat av Matsaki Visa inlägg
    Jag har en del inställningar kvar som jag själv sabbat innan allt är "perfekt" på min 1998, men hittar de inte i Tech 2 eller på nätet.

    1. Jag har tagit bort larmet på bilen då det bara krånglade. Inga problem och allt funkade ok. Nu när jag testade lite olika saker på Tech 2 så testade jag att installera "theft alarm". Nu får jag upp "Service theft alarm" på SIDen och "Horn chimes" har försvunnit. Också om jag klickade 2 ggr på nyckeln förut så blippade tutan 2 ggr för att bilen för att det aktiverade immobilizer. Men inte nu.

    2. Finns det uppdaterings för stereon? Min är en Pioneer med högtalare i dörrarna. Tror den heter Premium då. Jag var inne och pillade lite där och tycker jag fått sämre ljud nu?? Kanske en divorce and marriage igen löser det?

    3. Vad är skillnaden mellan "Adjustment" och "Programming" i menyn?

    4. Man ska kunna testa hastighetsmätaren på bilen genom att mata in ett värde i km/h och det ska sedan visas på bilen. Jag tror jag har fel på min hastighetsmätare (som jag skrivit om i en annan tråd) och skulle vilja testa den funktionen.

    Nybörjarfrågor som antagligen många suckar åt. But great men learn from their misstakes, får bli min ursäkt

    1. Service theft alarm=Byt batteri i sirenen, el skaffa en ny.
    2. Tror inte det, ljudet är nog bara inbillning :-)
    3. Justera nåt och programmera om nåt helt.
    4. Vet ej har inte sett nåt sånt.
    Kolla in den här sidan där kanske du kan få svar på det jag inte vet. https://www.facebook.com/groups/SAABTech2/
    Saab 9-5 2005

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    212
    Tack.

    1. Jag bytte batterier men det hjälpte inte och jag behöver som sagt inte alarmet. Så jag vill släcka "Service theft alarm"
    2. Nej det är inte samma ljud

    Bra tips med FB sidan
    Bor på Cypern och kör <<SAAB 9-5 SE '98 • automat • högerstyrd • steg 1 220bhp • TD04 turbo >> & <<SAAB 9-5 Vector '06 • automat • 2.3l motor • TD04 turbo • högerstyrd • steg 1 270bhp, 420Nm>> (Och frugan tjatar om en cab)

  4. #4
    Bytte du batterier i den sirenen som du hade eller skaffade du en annan och bytte batterier i den?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    212
    I samma. Men ofta behöver man byta kondensatorer också. Det var då jag beslöt att ta bort den.
    Bor på Cypern och kör <<SAAB 9-5 SE '98 • automat • högerstyrd • steg 1 220bhp • TD04 turbo >> & <<SAAB 9-5 Vector '06 • automat • 2.3l motor • TD04 turbo • högerstyrd • steg 1 270bhp, 420Nm>> (Och frugan tjatar om en cab)

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Matsaki Visa inlägg
    2. Nej det är inte samma ljud
    Och det är inte så enkelt att det bara är ljudinställningarna (bas, diskant..) som blivit återställda?

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Bytte du batterier i den sirenen som du hade eller skaffade du en annan och bytte batterier i den?
    Skulle det göra någon skillnad?

    För övrigt så behöver oftast 3st elektrolyter bytas samtidigt då de åldrats

    Och det skall finnas någonstans att man kan stänga av eller nåt och då kanske slippa "Service theft alarm"
    Kan kolla om jag kommer ihåg.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-01-15 klockan 21:08. Anledning: Korrigering av stavfel
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    1. Felaktig inställning i TWICE och/eller SID
    2. Har varit med om AS2 enheter som gått sönder och där ljudet blivit skräp, men att de funkat fint annars.
    3. Olika funktioner. Bara att utforska själv.
    4. Minns inte.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Jag köpte en 01 siren som var slut och bytte batterier/kondingar. Satte i den och den betedde sig likadant. Sen gjorde jag samma operation på en 03a. Suck! Då beslöt jag mig för att dremla upp den som satt i bilen sen den var ny, bytte på den och sen dess(2 år sen) har det varit tyst!


    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och det är inte så enkelt att det bara är ljudinställningarna (bas, diskant..) som blivit återställda?


    Skulle det göra någon skillnad?

    För övrigt så behöver oftast 3st elektrolyter bytas samtidigt då de åldrats

    Och det skal finnas någonstans att man kan stänga av eller nåt och då kanske slippa "Service theft alarm"
    Kan kolla om jag kommer ihåg.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag har varit med om att "bara" laga inte hjälper men inte hittat belägg för att en ok siren monterad i fel bil/årsmodell skulle ge ett fel.

    Under justering i SID finns denna meny

    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-01-15 klockan 21:24.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Sen med att trycka på lås 2gg aktiverar inte immobilizer. Utan man gör en TSL låsning dvs att om någon krossar en ruta för att låsa upp bilen med att låsa upp med knappen så går inte det. Dörren förblir låst.

    Och det ljudmeddelandet fixar man i twice under ljudmeddelande TSL. Minns ej vad exakt vad menyerna heter då det var ett tag sen nu jag gjorde det. :P
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Sen med att trycka på lås 2gg aktiverar inte immobilizer. Utan man gör en TSL låsning dvs att om någon krossar en ruta för att låsa upp bilen med att låsa upp med knappen så går inte det. Dörren förblir låst.

    Och det ljudmeddelandet fixar man i twice under ljudmeddelande TSL. Minns ej vad exakt vad menyerna heter då det var ett tag sen nu jag gjorde det. :P
    Nej på min bil så bligade bara tutan om jag klickade 2ggr på låsknappen. Och då gick det inte att öppna och starta med bara nyckeln, utan fjärren var nödvändig. Låste jag bilen med bara ett tryck så kunde jag både låsa upp och starta bilden med bara nyckel.

    Alltså med två tryck gick bilen fortfarande att öppna med nyckel.

    När det gäller ljudet så har te x mellanregistret försvunnit från dörrarna. Bara bas nu. Och et jvla skrik från diskanterna. Saknar alltså mellanregister i fram.

    Men ska ut och knappa lite ikväll, så antingen ställer jag till det ännu värre. Eller så lyckas jag lösa något
    Bor på Cypern och kör <<SAAB 9-5 SE '98 • automat • högerstyrd • steg 1 220bhp • TD04 turbo >> & <<SAAB 9-5 Vector '06 • automat • 2.3l motor • TD04 turbo • högerstyrd • steg 1 270bhp, 420Nm>> (Och frugan tjatar om en cab)

  12. #12
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Så fort du låser med fjärren en gång så aktiveras immobilizern. Men med TSL låsningen så är du som du säger tvungen att låsa upp med fjärren.

    send from space.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Och det ljudmeddelandet fixar man i twice under ljudmeddelande TSL. Minns ej vad exakt vad menyerna heter då det var ett tag sen nu jag gjorde det. :P
    Precis, man kan välja hur mycket det skall "blippa och tuta", tror det ligger i justering TWICE och om Matsaki/Marcosi inte hittar det kan jag kika ;-)

    Edit> Här går vi inte ut, vi håller oss inne och eldar i kaminen för det är 20 MINUS ute men myggfritt
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-01-15 klockan 21:51.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    212
    Blippa och tuta hittar jag. Men inte mobiliseringen och vart man ändrar från alarmblipp till att tutan blippar
    Bor på Cypern och kör <<SAAB 9-5 SE '98 • automat • högerstyrd • steg 1 220bhp • TD04 turbo >> & <<SAAB 9-5 Vector '06 • automat • 2.3l motor • TD04 turbo • högerstyrd • steg 1 270bhp, 420Nm>> (Och frugan tjatar om en cab)

  15. #15
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Matsaki Visa inlägg
    Blippa och tuta hittar jag. Men inte mobiliseringen och vart man ändrar från alarmblipp till att tutan blippar
    Iom att du har tagit väck sirenen så tutat signalhornen.

    Sen så är de TSL och inte immobilizern.

    Både armering och desarmering av larmet (där immobilizern ingår) kan man justera hur många gånger blinkersen ska blinka och hur många gånger det ska tuta.

    Har för mig att TSL är samma sak med.



    Mvh Mr_Lööf

    send from space.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    212
    Innan jag ändrade så hade jag även så att ett tryck så öppnades bara förardörren. Två tryck resten. Har inte sett det på någon annan bil.
    Bor på Cypern och kör <<SAAB 9-5 SE '98 • automat • högerstyrd • steg 1 220bhp • TD04 turbo >> & <<SAAB 9-5 Vector '06 • automat • 2.3l motor • TD04 turbo • högerstyrd • steg 1 270bhp, 420Nm>> (Och frugan tjatar om en cab)

  17. #17
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    USA inställning. Med att man måste låsa upp alla dörrar med två tryckningar.

    send from space.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. några frågor om 9-5 -99
    Av ingenGuru i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 19:40
  2. Några frågor om 9-5 2.0t- 98
    Av Krogis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 19:51
  3. Några frågor...
    Av plingan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 12:50
  4. några frågor.
    Av torsobon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 18:08
  5. Några frågor om min nya ng9-3.
    Av T200 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •