Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Projekt Saab 9-5 Aero 2005(Black)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Projekt Saab 9-5 Aero 2005(Black)

    Hej
    Här är mitt långtids projekt då jag har en liten son på 1år o väntar en till i sommar så kan jag inte ösa med pengar på bilen hela tiden.
    För er som inte vet har jag köpt på mig en Saab 9-5 Aero 2005 svart kombi för en otroligt billig slant
    Visst finns det o göra på den var därför jag tok prutade på bilfirman och fick loss den för 14tkr i befintligt skick o utan garantier och tyvärr ostädad med fullt med hundhår osv


    Behövs åtgärdas eller bytas:

    -Framrutan
    -Höger framdörr har en mjuk bula men sitter tyvärr för långt ned för att tryckas ut.
    -Dimljus vänster fram har spricka så blir till att köpa 2st nya annars blir det inte symetriskt
    -Stor service skall jag göra med alla vätskor o alla filter+rem o spännaren o löphjulen
    -Tror även att vattenpumpen börjar sjunga på sista versen då jag har ett skumt ljud vid just multiremmen lyssnade på ett klipp och tyckte min lät likadant så blir till att hänga av remmen o känna o klämma.
    -Vänster sidospegel har någon backat på eller kört emot så har en liten spricka o del som saknas(blir köpa nytt hus)
    -bakluckan har rost i nederkant o bägge hundbenen har rost(blir till sommaren o plocka ned o blästra o säkert svetsa)
    -behöver utvändig tvätt o polering

    Bilen förövrigt fungerar kanon men saknar en hel del utrustning som jag kommer eftermontera.
    Har iallafall pilotpaket med elstolar o regnsensor o backsensorer.


    Har hunnit byta eller gjort med bilen sedan köpet i mellandagarna.
    -Alla vacum slangar då dom förra vittrade sönder
    -slet ut dom gamla gummimattorna o köpte nya(Saab orginal) dock blev det svarta men funkar bra till svart bil o grå innermatta.Dom förra som var i var grå/ bege o totalt slut på förar sidan
    Sådär såg mattan ut på förar sidan:



    Nu ser det ut såhär:


    -dammsugit ett flertalet gånger o torkat ur bilen flera gånger då jag e pälsdjursallergiker
    Senast redigerat av mr_saab95 den 2016-01-22 klockan 14:41.
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231



    Bilen kommer användas som en bil skall.Alltså både rulla vinter o sommar.
    Sommardäcken var sopslut men hade ändå tänkt o köpa något roligare troligen 19"/20"
    Fälgar o däck


    Detta vill jag uppdatera eller eftermontera:
    -snygga sommarfälgar storlek är jag lite kluven på så kom med förslag
    -sänkas lite till
    -uppdatera chassie med fjäderbensstag,nya bussningar,nya stötdämpare o fjädrar
    Blir nog dock inga coilovers då dom inte verkar klara vintern så bra vad jag hört.
    -frontläpp(har sett någonstans)
    -Orginal avtagbar krok
    -Orginal Xenon
    -Orginal automatisk avbländbar backspegel
    -Orginal elinfällbara backspeglar
    -Montera Aux
    -Montera orginal Navigation eller en dylikt lika bra enhet som funkar med rattkontroll osv
    -Nytt avgassytem(rostfritt)
    -Putsa upp o lacka en del detaljer i annan kulör(Saab kulör)
    -Byta en del lampor till led
    -Trimmas en del
    Återkommer med mer som skall göras:-)
    Senast redigerat av mr_saab95 den 2016-01-15 klockan 15:15.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    Idag har jag bytt till helt nya torkarblad både fram o bak.Beställde Saab orginal så var inga konstigheter att montera.
    Har även torkat ur bilen igen för att så småningom få bort blöt hund lukten.
    Tycker redan nu att bilen ser mkt bättre ut invändigt än när jag hämtade den
    Skall försöka lägga upp en del bilder.



    Sådär såg det gamla bladet ut i bak ursäkta den skitiga bilen men har inte tvättat den utvändigt sedan jag hämtade den.
    Senast redigerat av mr_saab95 den 2016-01-22 klockan 14:29.
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  4. #4
    Spännande, skall följas! Har också en svart 9-5 aero kombi av just årsmodell 2005 :-)

    Lycka till med byggandet!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Spännande, skall följas! Har också en svart 9-5 aero kombi av just årsmodell 2005 :-)

    Lycka till med byggandet!
    Tackar.Kul att du har en svart oxå.Försöker hitta någon färg att lacka lister,bromsok osv som bryter av bra utan att se för kladdig ut.Har dock inte bestämt mig ännu.

  6. #6
    Jag försöker hela tiden hålla den så fräsch som möjligt och original! Den saknar ventilerade stolar och sollucka, allt det andra har den!

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jobbigt att vara allergiker, jag vet hur de är. Det kan vara omöjligt att få bort allt från hund jä**ln genom att torka & dammsuga. Även om även det är en bit på vägen. Prova att köra en ozonbehandling med en riktig ozongenerator inne i kupén. Ozon är effektivt vad gäller dofter, mögel & ska även kunna eliminera allergener. Klart värt att testa.

    Byt även kupékolluftfilter. Är ofta en mögelhärd där av allt möjligt böös som sugits in genom ventilationen från utsidan. Finns prisvärt sådant hos Biltema till og9-5.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Kolla med Stare-Bolagen de ozonröker/sanerar bl.a bilar och det tar bort ALL lukt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Jag har jeppegrindar i min 9-5a och hund.. Det är lätt att städa trots allt. Hunden badas o borstas ofta.. kanske därför det är minimalt med jobb i bilen. Allergin kommer man ju aldrig ifrån men ofräschheten går ju att minimera!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    Tvättat bilen i kylan för första gången utvändigt sedan jag köpte den.Blev hyffsat rent med tanke på att jag jag inte la ned någon jätte tid.Men blev en jäkla skillnad då förra ägaren inte brytt sig om att tvätta direkt ofta
    Senast redigerat av mr_saab95 den 2016-01-16 klockan 21:21.
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jobbigt att vara allergiker, jag vet hur de är. Det kan vara omöjligt att få bort allt från hund jä**ln genom att torka & dammsuga. Även om även det är en bit på vägen. Prova att köra en ozonbehandling med en riktig ozongenerator inne i kupén. Ozon är effektivt vad gäller dofter, mögel & ska även kunna eliminera allergener. Klart värt att testa.


    Byt även kupékolluftfilter. Är ofta en mögelhärd där av allt möjligt böös som sugits in genom ventilationen från utsidan. Finns prisvärt sådant hos Biltema till og9-5.
    Skall göra stor service på bilen o då blir det nytt kupefilter o alla vätskor o alla andra filter oxå.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  13. #13
    Jag kommer på en grej som jag vill se på den, vet inte om du skrivit det, men takspoiler! Hirsch eller Osthyveln.. Den sistnämnda borde gå att få tag på relativt billigt.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Jag kommer på en grej som jag vill se på den, vet inte om du skrivit det, men takspoiler! Hirsch eller Osthyveln.. Den sistnämnda borde gå att få tag på relativt billigt.
    Hade jag helt glömt att skriva.Nu kanske jag låter lite konstig när jag undrar vilken takvige "osthyveln" är?
    Hirsch vingen vet jag vilken det är.
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    Före motortvätt


    Efter motortvätt



    Skall dock tvättas flera gånger då allt skit inte gick bort.Vill ha bra puts på grejjerna trotts att bilen brukas på vintern.blir troligen till att polera och lacka en del detaljer.Måste bara bestämma färg vilket jag har sååååå svårt för.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Senast redigerat av mr_saab95 den 2016-01-22 klockan 14:30.
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av mr_saab95 Visa inlägg
    Hade jag helt glömt att skriva.Nu kanske jag låter lite konstig när jag undrar vilken takvige "osthyveln" är?
    Hirsch vingen vet jag vilken det är.
    Picknickbrädan som den också kallas. Det är den platta standardvingen med tre fötter.

    https://www.saabparts.net/popup_imag...5cd2bfbac787c1

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Picknickbrädan som den också kallas. Det är den platta standardvingen med tre fötter.

    https://www.saabparts.net/popup_imag...5cd2bfbac787c1
    Vilken tycker ni är snyggast?
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hirsch
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    Sonen våran fick en bilbarnstol till denna bil oxå.

    Här ser man oxå att jag måste tvätta klädseln ännu mer eller helt enkelt lämna in för o få bort fläckar

    Men bilen har blivit bra mkt trevligare invändigt än när jag hämtade den då man knappt vågade ta i ratten.
    Senast redigerat av mr_saab95 den 2016-01-22 klockan 14:52.
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  20. #20
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av mr_saab95 Visa inlägg
    Vilken tycker ni är snyggast?
    1. SAABs USA-Vinge.
    2. Hirsch-Vingen.
    3.

    X. SAAB original picknickbrädan.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero/E85
    Av Viktor burström i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 01:43
  2. Saab 900 T16 Aero -91
    Av Tisse87 i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 11:36
  3. Saab 9-3 AERO
    Av bennsaj i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 21:36
  4. Saab 9-5 Aero SC -02
    Av 9000rsT i forum Projekt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 11:13
  5. Saab 9000 Aero -93
    Av Jonas 2606 i forum Projekt
    Svar: 494
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •