Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 88

Ämne: Dieselvärmare D5WS

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    34

    Dieselvärmare D5WS

    Hej!

    Behöver fixa dieselvärmaren (Eberspächer) på min ng 9-3. Läst ut felkoder (fläkt och styrdon kassa). Någon som vet om alla D5WS är lika förutom styrdonet? Verkstaden ville ha 13 000:- för en helt ny värmare men eftersom jag kan få tag på en nästan ny värmare till en annan bil för nästan inga pengar var min tanke att skicka mitt trasiga styrdon till Innosund och sedan sätta detta i den nya värmaren. Vips skulle jag då, om värmarna är lika, ha en "ny" värmare för mindre pengar än vad det kostar att laga styrdon och byta fläkt i min 10 år gamla värmare.

    Per

  2. #2
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Ja, alla D5WS ska vara lika, styrdonet undantaget. Å andra sidan är det simpelt att göra service på den befintliga värmaren om du ändå demonterar den pga styrdonet.
    Oftast är det bara glödstiftssilen (strumpa som fördelar bränslet runt glödstiftet) plus packningen till förbränningskammaren som behöver bytas.
    Har du fastställt att fläkten verkligen är trasig? Defekt styrdon brukar nämligen resultera i felkoder på fläkten (avbrott eller kortslutning i fläktkretsen).
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    34
    Känns inte som att fläkten går tungt och jag har provat att köra den med med 8V och den snurrar på ordentligt . Jag har dock ingen varvräknare så jag kan inte kolla om den varvar som den ska (enligt felsökningsschema ska den varva ca 10000 rpm för att betraktas som frisk). Glödstift och stumpa bytte jag förra året och de ser fortfarande OK ut. Kanske skulle börja med att bara skicka styrdonet på lagning och sätta tillbaka i min nuvarande värmare. Trist dock om det skulle vara fel på fläkten och man bränner styrdonet igen!

  4. #4
    Hej.
    Enligt den jag snackade med på Innosund är ofta felet på styrdonet så att den kör fläkten för fort i uppstartsögonblicket och "blåser" ut lågan. Tror att mycket av felen på styrdonet orsakas av dåliga lödningar och inte på komponentfel, fläkt mm. Viktigast av allt när man monterar ihop värmaren är att montera strumpan som fördelar bränslet rätt.

    mvh
    loca

  5. #5
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Det låter lite konstigt att fläkten kan gå för fort. Min uppfattning är att värmarens självtest avbryter startförsöket när resistansen i fläktkretsen har ett otillåtet värde, men det kanske finns andra vanligt förekommande fel i styrenheten.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    När jag lagade en sådan värmare på en MB så hade jag stor hjälp av autocom diagnosverktyg där man kan styra alla individuella delar såsom av på fläkt av på pump släcka kod som gör att den inte går igång m.m
    Jag hade trasig fläkt/glödstift samt bytte strumpa men det var första gången som jag mekade med en sådan och klantade mig ordentligt.
    Ett råd är att vara försiktig med glödstiftet (dyrt) för att det är keramiskt och skört.

  7. #7
    Hej.
    Kan tänka mig att självtest och diagnos blir "lurade" om det är kallödningar inblandat. Visst är det samma fabrikat på styrdon, gasspjäll, ljusrelä mm. Kanske inte så bra kvalla.

    mvh
    loca

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    90
    Her är en lösning, laga själv

    Ett jävla skitjobb, då printkortet är innbakad i silikon, men går att pilla sig ner til skruvarna, märkt med röd ring, så varme med en varmluftspistol på huset tils silikonet släpper.
    Man kan då dra upp kortet, pilla bort all silikon, bada det i silikon fjärnare, och lodde över punkterna på kontakten.



    Dom två skruvarna man måste komma åt



    Kontakten sett från undersidan, stiftet övst til höger va den som strulade på min, och gav felkode på fläkten.

    I samma stund som värmaren var ute av bilen, blev brennkammare rengjord, och nytt metallgitter på glödplugg bytt.
    Nu värmar den så bra, utan rök och lukt

    Bara för experter

    2 användare gillar detta inlägg


    MY04 9-5 2,0 SC Vector 2,0 Aut, steg 2
    MY05 9-3 1,9 Tids Aut, Vector, Såld
    MY 00 9-5 2,0t SC, GDM steg 3, Såld

  9. #9
    Grattis.
    Hade velat vara före med detta, men nu har du "öppnat" dörren för fler att ta efter.

    Bra jobbat.
    loca

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Härligt initiativ Sehen. Var det bara lödpunkterna till kontaktdonet som gett sig?

    Någon som vet varför just dessa blir "kallödningar" med tiden? För det är ju mest troligt inte kallödningar från fabrik, utan påverkas väl troligen av värme & kyla vid användande. Då är frågan hur en manuell omlödning håller? Kanske håller bättre med tanke på rikligare mängd tenn än våglödning vid fabrikstillverkning?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    90
    Jo, var bara lödpunktarna som gett sig, eller bara ett, men två till var dåliga.
    Vid lödning måste silikonet bort från undersidan av kontaktdonet, kortet är gjennom platterad, så är inta all silikonet borta, får man inte en ordentlig lödning, tennet ska komma ut på andre sidan også, och då blir det inte mera fel på den.
    Det är som med all annan elektronik, dom brukar för lite tenn...

    mvh Steve

    1 användare gillar detta inlägg


    MY04 9-5 2,0 SC Vector 2,0 Aut, steg 2
    MY05 9-3 1,9 Tids Aut, Vector, Såld
    MY 00 9-5 2,0t SC, GDM steg 3, Såld

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Någon som vet varför just dessa blir "kallödningar" med tiden? För det är ju mest troligt inte kallödningar från fabrik, utan påverkas väl troligen av värme & kyla vid användande. Då är frågan hur en manuell omlödning håller? Kanske håller bättre med tanke på rikligare mängd tenn än våglödning vid fabrikstillverkning?
    Jag har ju inte sett just dessa lösningar men generellt skulle jag nog säga att tillverkarna använder korrekt mängd lödtenn.
    I och med RoHS direktivet har många tvingats ändra sina processer och många har haft stora problem, om det är aktuell i detta fall vet jag dock inte men det kan vara så och det är ju bra att känna till.

    Mer lödtenn gör förmodligen inte saken bättre, oftast använder amatörer för mycket.
    Däremot att löda om dåliga punkter är en mycket bra idé, använd gärna flitigt med fluss och bra verktyg och rätt temperatur för bästa resultat.
    Mer/nytt lödtenn är ofta inte nödvändigt men resultatet blir bäst om man tar bort det gamla så man ser hur det ser ut innan man löder om.
    så kallat sugwick eller lödfläta är effektivt och billigt.

    Och precis som Steve skriver är det viktigt med genomflytning på vissa punkter (beror på lödpunkternas konstruktion)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    - Kanske håller bättre med tanke på rikligare mängd tenn än våglödning vid fabrikstillverkning?
    En annen tanke kan være hvilken smeltetemperatur loddetinnet har, i forhold til det miljøet den respektive loddingen befinner seg.

    Jeg vet ikke hva som brukes verken i dette tilfellet eller ifm. det mye omtalte "orange relay", men til vanlig bruk benyttes det gjerne et 60% tinn / 40% bly (fy for miljøet) loddetinn eller 50/50, disse da med et smeltepunkt på 185oC/200oC. Så finns det jo loddetinn med forskjellige smeltepunkt opptil 325 - 350oC (av ulike legeringer), og renser man en 60/40-lodding godt for tinn og bruker et slikt vil det kanskje holde lengre. Men dette har andre egenskaper også som ikke trenger være fordelaktige for den bestemte lodding som skal utføres.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83
    Min sluta fungera lagom innan hösten. Jag har haft dän den redan en gång och bytt strumpa, glödstift och packningar. Det värsta jag varit med om att "byta" på 9-5'an. Dom har ju byggt bilen runt värmaren.

    Just nu försöker den starta, men det ryker bara en massa sen slutar den försöka.

    Är det någon som vet vilket håll strumpan ska sitta? Jag funderar på att riva ner skiten igen och kanske tom fixa lödpunkterna nu när man har bilder på de.




    Arman

  15. #15
    Hej.

    Kolla "punktsvetsarna" på strumpan. Montera så de kommer på motsatt sida från bränsletillförseln.

    mvh
    loca

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83
    Aha så nedåt (kl 1800).

    Strumpan har ju en smal ände och en tjock ände, kanske inte går att sätta den fel då det var ett år sen jag hade ner brännaren.


    Arman

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Löda kan jag & diverse utrustning för sådant har jag.

    Nu har jag inte (vad jag vet) några problem med mina två D5WS idagsläget. Men man vet ju aldrig när de ger med sig. Så klart intressant med Sehens information för framtiden. Det har ju även talats om någon komponent som ibland byts i detta styrdon? Men det kanske är lödningen om är det primära källan till problemet? Detta problem verkar ju ganska vanligt förekommande, vad jag förstått. Vet någon om det är speciella årsmodeller av värmaren som har problem, eller är det generellt för alla? Tänkte om OEM tillverkaren (Hella?) hade förbättrat produkten när detta problem uppdagats, då det verkar vara ett problem som inte bara SAAB har med de SAAB-märkesspecifika D5WS styrdonen.

    Får man denna silikonfyllning att släppa genom att bara värma runt om? Hur används silikon borttagare? Löser det upp silikonet?

  18. #18
    God kväll.
    Ang strumpan menar jag att bränslet fördelas bäst om "punkterna" är på motsatt sida. Smala sidan upp eller ned är jag i skrivandes stund inte säker på, men det bör ge sig.

    mvh
    loca

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83


    Bränslet rinner ner från rör markerad 8.
    Glödstiftet omringad av strumpan (markerad 18 ) kommer precis under bränsleröret, så det var de jag menade med att ha svetspunkterna kl 6 (rakt nedåt).

    19 är flamvakten.

    Jag har alla delar hemma, men tanken av att riva ner allt när det är -14 ute är inte så drivande




    Arman
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-12-04 klockan 11:38. Anledning: 18) blev en smiley

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    90
    Dra ett litet knivblad rundt printkortet, så att silikonen är lös från sidväggarna, så värmer man tils kortet börjar lossa.
    Sen pillar man väck så mycket silikon som möjligt från båda sidorna av kortet. Annvänd nogonting av plast vid borttagningen, så at man inte skadar komponenter ock banar.
    Lägg kortet i en så liten burk som möjligt, för man måste byta ut silikon borttagare före siste skyllningen. La den ligga nogra timmar, kapa håren på en malarkost ock borsta/peta bort den silikon som har losnat.
    Man får gjøra detta nogra gånger innan det är så lite kvar på kortet, at det bara är på ytan. Så byter man vätska og lar det ligga nogra timmar till.
    Var noga med att få ut silikonen under kontakt donet.
    Annvänd solder-wick eller nogonting liknande att ta bort tennet på stiften.
    Spruta med kontakt cleaner ock ränsa noga, gjârna med q-tip så att det är helt rent i området man ska lodda.
    Spruta mer kontakt cleaner ner i holen rundt stiften, ock blåsa rent med trykkluft.
    Man får vara petig som f** när man rengjør, det är A ock O vid en sånn här typ av rep.
    Då skal det bara vära och lodda lite
    Montera ihop skiten, testa att alt funkar FÖRE man silikonerar dit kortet.
    Googla lite på eber D5WS, så hittar man service manualen. Där står alla värden på temp vakt och glödstift, så är det bara å mäta lite med multimetern.
    Soten i brännkammaren tar man bort med t-sprit eller vamvatten.
    Jag betalade rundt 700 spenn för gitteret ock alla pakningar på E-bay, samt rundt en hundralapp för kemikalien :-)

    1 användare gillar detta inlägg


    MY04 9-5 2,0 SC Vector 2,0 Aut, steg 2
    MY05 9-3 1,9 Tids Aut, Vector, Såld
    MY 00 9-5 2,0t SC, GDM steg 3, Såld

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •