Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 88

Ämne: Dieselvärmare D5WS

  1. #61
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Svarar på mitt inlägg.
    Ja det går byta styrdon utan att plocka ur värmaren.
    Trångt o lite pilligt men gick.
    Har inte tillgång till lyft just nu annars så hade jag plockat ur värmaren.

    Lagade ett trasigt styrdon o satte in i värmaren.
    Verkar funka fint.
    Den hoppade igång på direkten o värmer bra

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    En till fråga ang. dieselvärmaren så att jag slipper starta en ny tråd.

    Vet inte riktigt hur jag ska tolka instruktionsboken gällande detta

    Obs. Citerar inte instruktionsboken då jag ej har den på mig just nu men det står något i stil med detta.

    Lampan till dieselvärmaren tänds om det är under 8 grader celsius och/eller motorn har en temp under 70 grader.

    Innebär detta att lampan inte tänds vid säg 15 grader utomhustemp även om motorn är kall?
    Det gör nämligen inte min men den kommer upp i temp hyfsat snabbt ändå.


    Sen står det något om att lampan alltid är tänd om förutsättningarna är enligt ovan dvs kallare än 8 grader.

    OM den skulle släckas under färd innebär det per automatik att man har felet med lödningen till kretskortet?

  3. #63
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    under 8 ° så startar dieselvärmaren av sig själv och går i två effektsteg tills motortempen är uppe, då stannar värmaren men lampan lyser fortfarande.
    lite förvillande men troligtvis så beror det på att värmaren är beredd på att starta igen om det skulle behövas.

    om mer är 8° ( eller kanske tom 10-12) så startar inte värmaren själv.

    lödningen i kretskortet diagnostiseras under den 1:a uppstarten av värmaren, sen kollar värmaren om givare och lite annat fungerar under gång.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Ok, då ska alltså lampan alltid lysa under 8˚.

    Min kan nämligen slockna ibland, ibland 1 minut efter att den startat och någon enstaka gång under färd men oftast så lyser den konstant (vid rätt temp. förhållanden) om den inte slocknar i början.

    Är det 100% kretskortet då eller kan det vara att värmaren är skitig och har satts igen och därmed stängs av? Fast då borde lampan ändå lysa om jag fattat det rätt?
    Värmaren var urkopplad vid köp, sen kopplade jag i den direkt förra vintern därav misstanke om att den kanske har sotat igen.

    Jag såg att ny styrenhet fanns att köpa på Orio.

    Kan man se i Tech2 att styrenheten är dålig med tanke på att det isåfall är ett intermittent fel det där med lödningen?

  5. #65
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    med tech2 så kan man läsa ut eventuella felkoder och dra lite slutsatser av det ja, går nog att läsa av lite temperaturer och sånt med tror jag.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Tack för svar.
    Ytterligare en fråga när tråden ändå är ganska så aktuell om än att det drar iväg lite från ämnet.
    Läste någonstans att det är bra att köra värmaren någon/några gånger även på sommarhalvåret för att ”hålla igång den”.

    Är detta ens möjligt? Jag testade flertalet gånger i våras och tidig sommar men är tempen över 8˚ så släcks lampan i princip omgående efter manuell start och man hör ingen fläkt gå igång.

  7. #67
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Håller på att loss värmaren men fastnar på koppling bränsleledning hur får man isär den, finns det något smidigt trick eller verktyg som kommer åt den
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  8. #68
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Två blå hakar, en på varje sida.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #69
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    hakar trodde de skulle tryckas in. Kan man peta in en smal mejsel och vika loss dem en och en
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  10. #70
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Hakarna ska tryckas in. Bägge samtidigt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #71
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    42
    Styrenheten på värmaren är en svag punkt
    Fått byta på min, Hella bygger om styrenheten för att integrera i bilens system

    Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

  12. #72
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Tack för info. Min värmare ryker ibland men har gått hela vintern så jag hoppas på att service ska fixa problemet. Passar på nu när jag gör storservice med kam rem och allt annat som kan behövas
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  13. #73
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    10941
    Ser att det finns en några kopior på Ali Express för 4000-5000kr är det någon som provat att montera in en Kina värmare i en 9-3. Vad händer om det inte är ett Saab styrdon?

  14. #74
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Jag har inte prövat något annat än original Eberspächer. Men värmaren kommer inte att starta om inte kommunikationen funkar korrekt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #75
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    42
    En Kina värmare får man isåfall koppla utanför bilens system.
    Även om det är en äkta eberspracher (samma) så fungerar den inte med bilen system, då styrenheten är ombyggd/integrerat för bilens system.


    Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av Sehen Visa inlägg
    Her är en lösning, laga själv

    Ett jävla skitjobb, då printkortet är innbakad i silikon, men går att pilla sig ner til skruvarna, märkt med röd ring, så varme med en varmluftspistol på huset tils silikonet släpper.
    Man kan då dra upp kortet, pilla bort all silikon, bada det i silikon fjärnare, och lodde över punkterna på kontakten.



    Dom två skruvarna man måste komma åt



    Kontakten sett från undersidan, stiftet övst til höger va den som strulade på min, och gav felkode på fläkten.

    I samma stund som värmaren var ute av bilen, blev brennkammare rengjord, och nytt metallgitter på glödplugg bytt.
    Nu värmar den så bra, utan rök och lukt

    Bara för experter

    Hej, funderar på att kolla över detta i samband med service på brännaren någon gång i vår/sommar då den ändå inte behövs när det är varmt.

    Ett par frågor.

    1. Uppskattad tid för ”operation”?

    2. Silikonborttagare, är det någon speciell eller bara att ta någon?
    Det är inget som kan ta skada av att låta kretskortet ligga i detta bad en längre tid?

    3. Vad ska man fylla upp med för silikon efter arbete?

  17. #77
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    10941
    Planen är att renovera värmaren, glödstift, flamsensor, brännarrör, nät och packningar beställt från Ali Express och Ebay med hänsyn till pris och leveranstid.
    Ett tips från en bekant som jobbar med värmare för båtar är en droppe vanlig olja på varje fläktlager.

    Silikonet som ligger på styrdonets kretskort är en silikonbaserad epoxy, såg på youtube en som la ett tunt lager DW40 på silikonet och ett par dagar senare gick det att dra bort, såg enkelt ut med bra resultat. Själv kommer jag nog att skicka in styrdonet för reparation.

    Kommer man till att få ut värmaren utan lyfta bilen?
    När man monterat ut värmaren funkar det att koppla ihop slangarna och använda bilen?

  18. #78
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Går ju att ta bakifrån också, tror de flesta firmorna som lagar det här gör så. Kapa upp ett hål bara och limma sen tillbaks biten som kapades ur med nå lämpligt.

  19. #79
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Du får ut värmaren med bilen på marken, gör ett lämpligt rör som ett "U" och montera mellan slangarna under tiden värmaren ses över.
    Då är bilen iallafall kör duglig.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #80
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    10941
    Tack, det var det jag tänkte
    Senast redigerat av Vfr den 2022-01-05 klockan 10:50. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •