Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 88

Ämne: Dieselvärmare D5WS

  1. #41
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Listpriset på styrdonet är fortfarande 5125kr. Den som vill spara 1025kr kan skicka pm till mig.

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av HaJo Visa inlägg
    Sett lite olika svar om att man behöver inte gifta in ny styrenhet, till att man måste göra det.
    Vad är rätt?
    hej
    behöver inte giftas in
    har man gjort div ändringar på gångtid och gångsätt så ligger det inte i värmarens styrenhet.
    trodde det först när jag skulle byta mitt styrdon.
    fixade en tech2,a och skulle programmera om styrdonet till mina värden dvs 100% värme ( std via temperatur från acc) och gångtid 45 min ( std 30 min).
    döm om min förvåning när det redan var så, alltså så sparas det någon annanstans BCM?
    så värmarstyrdonet sköter bara själva värmaren, så man hade likagärna kunna haft ett liknande OG 9-5 och OG 9-3 dvs EB ( Hella?) standardstyrdon som sköts av sid.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av LarsLars den 2017-10-02 klockan 20:22.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    34
    Nu börjar det bli kallt och dieselvärmaren behövs igen. Jag har haft den urkopplad över sommaren vilket gjort att jag sluppit flipperspelet i instrumenteringen men nu, med värmaren inkopplad igen, så är det tillbaka. Talar alltså för att felet ligger i värmaren (urkopplad värmare gör att bränsleförbrukningsberäkningen I SID inte funkar, finns annan tråd om detta -> Länk). Nu har jag köpt en annan värmare på skroten, ska koppla in så får vi se vad som händer. Återkommer med resultat.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-10-04 klockan 23:02. Anledning: Länk

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    411
    LarsLars. Det sparas i ICM. Märkte det när jag bytte stereo i min och värmarens inställningar inte stämde alls längre Fick programmera om ICM för att det skulle funka.

  5. #45
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Bumpar denna tråden med fråga.
    Är det samma dieselvärmare på 9-5 1.9 Tid som 9-3 1.9TTid?

    Har en 9-5 Tid på skroten som ska pressas. Kanske borde riva bort värmaren och spara som reservdelar.

  6. #46
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Har för mig att art.nr. 12758378 enbart är för 9-3 TiD/ TTiD, som komplett värmare.

  7. #47
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Själva värmaren ska vara samma i 9-3 och 9-5 1.9 dieslarna så den går att använda i bägge. Däremot kan det runtomkring såsom avgas, fästen och möjligtvis topplattan med vattenanslutningarna samt slangarna skilja.

  8. #48
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Är det inte i vissa fall olika styrenheter? Har för mig att D5WS & D5WZ finns? Men den fysiska värmaren är mest troligt samma.

  9. #49
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av Cyklisten Visa inlägg
    Själva värmaren ska vara samma i 9-3 och 9-5 1.9 dieslarna så den går att använda i bägge. Däremot kan det runtomkring såsom avgas, fästen och möjligtvis topplattan med vattenanslutningarna samt slangarna skilja.
    Någon som kan bekräfta detta?
    Tar ju enbart bort värmaren för att ha som en reservdelsvärmare om det behövs.

  10. #50
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Är det inte i vissa fall olika styrenheter? Har för mig att D5WS & D5WZ finns? Men den fysiska värmaren är mest troligt samma.
    Kan stämma som du säger att det är olika styrenheter. Vissa (antagligen äldre) D5WZ har dessutom vattenanslutningarna ingjutna som en del av aluminiumhuset och inte i plastlocket.

    Det enklaste är att kolla om svarta locket med vattenanslutningarna ser likadant ut samt kolla på ovansidan av värmaren (på styrdonet) om det är samma version - D5WS eller D5WZ i bägge bilarna.
    Senast redigerat av Cyklisten den 2018-09-13 klockan 22:27.

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245
    Är det normalt att det droppar diesel från värmaren om den inte "tänder"?
    Den börjar ryka vit/blå rök, fläkten och bränslepumpen går ett tag, sen stänger den av precis innan fläkten ska varva upp och börja med "jetplansljudet". Får bara felkod B0484 = starttid överskriden.

    Efter att den provat att starta så börjar det droppa diesel under bilen, från värmarens lilla ljuddämpare, som förmodligen runnit dit uppifrån värmaren. Jag förstår att den oförbrända dieseln måste ta vägen någonstans men i så fall vore det väl mest logiskt att den kom ur avgasröret?

  12. #52
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Det är på avgasröret den lilla ljuddämparen sitter och den diesel som pumpats in men inte lyckas tända evakueras ju mha fläkten genom avgasröret.

    Har inte märkt av att mina har droppat någon diesel vid misslyckade startförsök men med tanke på rökmolnet som kan uppstå skulle det inte alls förvåna mig att det kan droppa diesel.

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245
    Tack för svaret, det var så jag tänkte, att dieseln borde komma ur avgasröret och inte droppa från ljuddämparen. Det kanske innebär att det är något läckage på värmaren. Fast bränsle får den ju ändå, med tanke på röken.

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Kan man koppla ihop kylarslangarna medans man har plockat bort värmaren? Så man kan köra bilen tills man lagar värmaren?

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Den Webasto som jag hade för länge sedan var inkopplad i kylsystemet genom en rak rördel som hade två "avstickarrör" snett åt ena sidan som kopplade via slangar till värmaren. Är din inkopplad på liknande sätt så är det bara att ersätta inkopplingsstycket med en rak rörbit eller blockera avsticken t ex genom att sätta en slangstump mellan de två avsticken. Troligen kan du hitta en installationsmanual på nätet om det är svårt att se i bilen hur den är installerad innan du börjar smutsa ner dig.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #56
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av FutureWorld Visa inlägg
    Kan man koppla ihop kylarslangarna medans man har plockat bort värmaren? Så man kan köra bilen tills man lagar värmaren?
    Ja det ska gå bra. Kylarvätskan cirkulerar enbart genom värmaren via dess cirkulationspump.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Tack så mycket

    Mvh

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -1293

    Dieselvärmare går bara en stund

    Prövade igår koppla in originalstereon för att ställa klockan o allt sånt för att kolla om dieselvärmaren ens funkar vilket den inte verkar göra. Prövar jag starta den manuellt så går den i typ 20s sen slocknar den och lampan. Om jag däremot kör bilen så funkar dieselvärmaren som den ska vilket jag tycker är så märkligt, speciellt då jag inte får upp något felmeddelande eller någon felkod via esid2. Någon som har någon idé vad som kan vara problemet?
    NG9-3 SC TTiD -10
    OG9-5 SS Aero -06

  19. #59

  20. #60
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Går det att få loss styrdonet enbart genom att lossa värmarens skruv och lossa hakarna på baksidan av värmaren?
    Så att det går att luta den lite mot motorn och komma åt skruvarna till styrdonet?
    Avgasröret kanske behöver lossas också?
    Om avgasröret är fastskruvad längre ner så kanske det inte går att bända ut värmaren lite?
    Räcker det o lossa klämman till avgasröret?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •