Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 88

Ämne: Dieselvärmare D5WS

  1. #21
    Hej."Innosunds" renoveringen går ju ut på att öppna från gaveln med en hålsåg och bara löda från det hållet. Silikonet är orört när man får igen styrkortet. Att de skulle byta komponenter den vägen som de uppger tvivlar jag på. Tur man har en 9-5 automat . 20 min att byta värmaren.
    Mvh

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    34
    Någon som vet hur mycket ström fläktmotorn ska dra? Tänkte mäta upp min innan jag beställer en ny. Letat runt på nätet men kan inte hitta några uppgifter. Enl Eberspächer ska hela värmaren dra 37W vid drift men jag kan inte läsa ut om detta inkluderar diesel- och vattenpump.

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83
    Jag hittade inget i WIS om de, får kolla mer noggrant senare.


    Arman

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Avbrott eller lagerfel är rimliga fel på den fläktmotortypen.
    snurrar den utan missljud så skulle jag inte byta ut den.
    Kortslutning/lindningsfel är nog inte troligt.

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Här finns ännu en bra tråd i ämnet 9-5/9-3 1.9TiD – Få igång dieselvärmare D5WS som ryker
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av PerSj Visa inlägg
    Hej!

    Någon som vet om alla D5WS är lika förutom styrdonet?
    Per
    Jag fick tag på en nästan ny från en vol host host o, det som fick fixas var ju förstås styrdonet som flyttades över från min samt vatten anslutningarna.
    slutade ändå med ett nytt styrdon året efter :-( , försökte på tidigare nämnda sätt fixa till det men icke...
    bara o hosta upp 4kkr för ett nytt
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    34
    Fått tillbaka styrdonet från Innosund och vågade inte prova med min gamla fläkt utan beställde en ny. Nu funkar värmaren igen och utan att veta helt säkert, känns det som att den varvar mer än vad den gamla gjorde på slutet när den fortfarande fungerade.

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej."Innosunds" renoveringen går ju ut på att öppna från gaveln med en hålsåg och bara löda från det hållet. Silikonet är orört när man får igen styrkortet. Att de skulle byta komponenter den vägen som de uppger tvivlar jag på. Tur man har en 9-5 automat . 20 min att byta värmaren.
    Mvh
    Är det lika lätt på en 9-3 aut?

    Är det någon som har lust att göra en FAQ med bilder hur man tar ner och river styrdon osv?

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    34
    Ska försöka skriva ihop några rader. Kompletterar kanske med bilder senare.
    1. Börja uppifrån. På motorn, precis framför värmaren sitter det en delbar kontakt. Dela på den.
    2. Kontakten sitter på en plåt som är fastskruvad med tre skruvar. Lossa den och pilla loss de två kabelpiskorna som är fäst vid plåten så att den går att vika åt sidan. Ta bort fästet (svart) som plåten är fastskruvad i. Sitter med en ganska stor skruv uppe på motorn som går att komma åt utan att ta loss motorkåpan. Nu ska det finnas plats för att pilla upp värmaren.
    3. Koppla loss elkontakten till brännaren.
    4. Ta bort luftintagsslangen (silverfärgad flexibel slang). Sitter med en slangklämma på värmaren och är nedstoppad i ett hål i rambenet. Finns några buntband som håller fast slangen som behöver klippas av.
    5. Lossa skruven på klamman som håller fast avgasröret på brännaren.
    6. Ta loss slangklamman på övre kylarvätskeslangen på värmaren och dra bort slangen. Jag brukar inte tömma kylsystemet utan sätter klämmor på slangarna (på båda) så att mängden kylvatten som rinner ur blir så liten som möjligt. Slangklämmorna sitter illa till så de är pilliga att få bort. En liten polygrip eller en tång speciellt avsedd för denna typ av klämmor underlättar http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ng-2000024104/.
    7. Palla upp bilen så att du kommer åt underifrån.
    8. Ta bort plastskyddet under motorn.
    9. Lossa värmarens avgasrör. Nu går det att pilla loss det från värmaren och vika lite åt sidan.
    10. Nu är det den nedre slangens tur. Här är det om möjligt ännu värre att få bort slangklämman. Möjligt att det går att få upp värmaren utan att ta loss slangen men jag har aldrig provat.
    11. Ta loss bränsleslangen. Sitter en snabbkoppling på slangen ungefär där den nedre vattenslangen går in i värmaren. Typen av koppling, se fjärde bilden uppifrån http://www.aa1car.com/library/fuel_filters.htm. Denna kräver lite svordomar innan den är i sär.
    12. Skruva loss brännarens fästskruv. Lång skruv med torxhuvud som sitter ungefär mitt på värmaren.
    13. Värmaren sitter på ett metallfäste. På fästet finns två fjädrande delar som hakar fast i två upphöjningar i plastlocket på värmaren (svårt att förklara men kika på sidan 20 i denna: http://www.marinpartner.no/documents...REPARASJON.PDF. Intill 1 på bilden ser man tre avlånga upphöjningar, två korta med en lång i mitten. Det är de två korta som fästet hakar fast i). Här måste man in med en skruvmejsel och bända lite så att fästet släpper taget om värmaren.
    Nu ska det gå att plocka upp värmaren. Det är inte gott om plats men det går!
    14. Hur man plockar isär och sätter ihop värmaren framgår av filen jag länkade till under 13.


    Per

    4 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83




    Grannen kom förbi med en sprillans ny D3WZ, så jag undrar om det går att "frakensteina" denna så jag får igång min D5W?


    Arman

  11. #31
    Jag har följt inläggen om hur man plockar ur och fixar styrkortet. Tänkte jag skulle ge mig på detta då värmaren strular från och till. Men jag har en fråga angående ingjutningen/silikonet runt kortet. När man återmonterar kortet vad fyller man med då? vad för slags gjutmassa/silikon skall man ha?
    Vidare, om man monterar ur värmaren och vill kunna köra bilen under tiden man renoverar värmaren, hur gör man detta på bästa sätt? Jag förstår att man måste koppla ihop vattenslangarna på något sätt? men hur gör man med bränsleslangarna? Måste dessa pluggas eller räcker det mad att plocka ur specifik säkring för värmaren/värmarens bränslepump?
    Tacksam för svar / Uffe
    Saab 9-3X TTid4 -11

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Bränslepump en drivs av värmaren så den pumpar inget när värmaren är urkopplad. Sätt en m5 skruv i slangen så du slipper få in smuts bara
    Saab 9-3 tid 07
    Saab 9-3 ttid 08

  13. #33
    Har lyckats få ur värmaren ifrån bilen men dessvärre gick snabbkopplingen för bränsleledningen under värmaren sönder. Är det någon som har en sådan liggandes? så är jag intresserad :-)
    Saab 9-3X TTid4 -11

  14. #34
    Denna tråd har hjälpt mig att få igång två trasiga värmare. En som satt original i bilen och ytterligare en som jag köpte begagnad med samma fel. Lödningarna till fläkten ger sig... Här kommer en beskrivning på hur jag gjorde:

    Lossa styrdonet och rita ut var lödningarna är på utsidan av aluminiumhöljet. Trä ett mässingsrör över ett borr för att hindra att borren går ned i kretskortet. Borra tätt med hål längs markeringarna. Klipp försiktigt upp materialet mellan hålen och peta försiktigt bort biten. Blås ordentligt rent från borrspån. Nu är det bara att rengöra enligt tidigare inlägg och löda om kontakten med ordentligt med värme. Häll ny gjutmassa i hålet och limma på en aluminiumplåt. Klart!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Intressant med olika metoder att komma åt problemet.

  16. #36
    Nu har jag fått igång dieselvärmaren på 9-3 1.9tid -08 med hjälp av denna tråd. Hade felkoder B0452 "Förbränningsluftfläkt, avbrott" och B0449 "Förbränningsluftfläkt blockerad". Värmaren fungerade bara ibland.

    Följde demonteringsstegen från PerSj:s inlägg #29 och sen fres73:s tips i inlägg #34 om att ta hål i aluminiumhöljet och löda om lödningarna innanför. Använde dock en Dremel-slip för håltagning. Använde lödfläta för att suga upp befintligt lödtenn och lödde sen om alla 14 lödpunkter. Skippade övrig renovering av värmare, skruvade bara ihop igen och den funkade direkt. Bytte ut kylvätskans slangkopplingar till "vanliga" så nästa eventuella demontering blir smidigare.

    Kan för övrigt rekommendera:
    - Den röda tången i Biltemas kit för att lossa bränsleslangen i steg 11 (från PerSj:s inlägg #29): http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...st-2000020868/
    - Biltemas silikonborttagning: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemika...ng-2000018401/
    - Tandborste med liten hård borst typ "TePe Compact Tuft" för rengöring av kretskort innan lödning.
    Senast redigerat av DavidR den 2016-12-04 klockan 19:38.

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Vill bara tillägga att jag som flera andra här har gått igenom samma procedur, värmaren fungerade inte och fick felkod AHM/PHM B044900 Förbränningsluftsfläkt blockerad, sulade in styrkortet till Innosund och fick de lagat, monterade i samma veva ned hela värmaren och rengjorde invändigt samt bytte alla packningar m.m. nu fungerar den som smort! Tack för all info i denna tråd! Det har varit till mycket hjälp!

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    34
    Är ett tag sedan jag fick ordning på dieselvärmaren och det har funkat precis som den ska hela tiden. Nu har jag dock stött på ett annat problem och det är att alla lampor och visare på instrumentpanelen helt plötsligt börja leva sina egna liv. Alla lampor tänds och visarna går i botten för att efter några sekunder återgå till att funka som de ska. När allt återgått så görs en systemkontroll och allt är som det ska i några sekunder sedan är det samma resa igen. Detta kan upprepas ett tiotal gånger.
    Har hittat lite trådar om att detta kan bero på ett internt fel i värmarens styrdon och att man skulle testa med att rycka ur kontakten till värmaren. Har provat detta och än så länge har inte felet med instrumenteringen återkommit så det känns som att jag är felet på spåret. Någon mer som råkat ut för detta och fått ordning på det? Kanske bara att bita i det sura och köpa en ny styrenhet?

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    42
    Någon som hittat ett nytt på nätet till ett annat pris än reservdel säljaren 6000:-

    Sett lite olika svar om att man behöver inte gifta in ny styrenhet, till att man måste göra det.
    Vad är rätt?

    Skickat från min E5823 via Tapatalk

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496
    Betalade 8000 för byte av styrdon samt glödstift och service så det är inte kul. Precis som på din fick jag div felkoder på fläkt mm.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •