Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp med att koppla om fönsterhissarna (9-5)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Hjälp med att koppla om fönsterhissarna (9-5)

    Hej!
    Söker lite hjälp med att koppla om fönsterhissarna i min 9-5 -03. Det är såhär att en polare till mig köpte nyligen en 9-5 f.d polisbil och vi upptäckte att han kan använda fönsterhissarna oavsett om nyckeln är i tändning eller om nyckeln ens är i tändningslåset. Jag misstänker därför att fönsterhissarna har kopplats om till +30 spänning istället för +54 (tändning) som det annars är.

    När jag kollar elschemat så drivs vänstersidans fönsterhiss via säkring 36 som är på 30A och högersidans fönsterhiss via säkring 6 och även denna på 30A. Min tanke är att koppla om vänster respektive höger till +30 spänning så att fönsterhissarna går att använda hela tiden. Men jag antar att man bör koppla detta till en 30A, problemet är bara att jag endast funnit 30A med +30 på den elmanövrerade förarstolen och jag vet inte om det är så smart att koppla in sig där.

    Jag försökte se hur det var kopplat i polarens bil genom att lyfta upp manöverpanelen och kontrollera kablaget där men det enda man kunde se är att någon har lossat på eltejpen runt kablarna för den fäste inte så bra emot kablaget. Blir ju lite krångligt att följa de två kablarna hela vägen till sin strömkälla också. Det finns ju ett annat alternativ och det är att dra två kablar direkt ifrån batteriet och sätta varsin 30A säkring och sen skarva sig in på fönsterhissarnas kablage men det känns lite för bonnigt för min stil.

    Jag vet att det finns en guide här på forumet som är några år gammal där man kan koppla cigguttag + fönsterhissar så att de fungerar medan nyckeln är i och funktionen stängs av när nyckeln tas ur. Jag och några fler provade denna lösning men vi fick ett fel som gjorde att när nyckeln togs ur så startades xenonljusen och de stängde aldrig av sig och i mitt fall startade dessutom motorfläkten och gick nonstop. Jag kom fram till att detta berodde på det oranga lampcontrol för bilen i guiden var en 04a med xenonljus och då var lampcontrol borttaget. Så denna lösning antar jag endast fungerar för 04-10 modeller med xenonljus då de saknar det oranga lampcontrol.

    Min förhoppning är ju att någon annan här på forumet har tröttnat på tändningsläget och redan fixat konstantström till fönsterhissarna i sin 9-5a och därmed kan ge mig bra tips!

    Edit: Konstantström till cigguttaget är nog inget jag är intresserad av dock, då är det lätt att batteriet laddas ur för jag drar aldrig ur det jag har i cigguttaget.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Så för att förtydliga din fråga, är det detta du är ute efter "Hur skall man koppla fönsterhissarna så att de kan manövreras även utan nyckel i tändningslåset?"

    Och att cigguttaget är oförändrat!


    Vad är poängen med denna koppling?
    Jag kan ju se vissa nackdelar med det istället så det är därför jag undrar vad du vill åstadkomma.

    Är det så att du att t.ex. någon som sitter kvar i bilen när du kilar in på affärn skall kunna manövrera kan jag förstå det men jag själv skulle lösa det med en frånslagsfördröjd lösning istället som helst är styrt på lås/larm så att det inte går att manövrera när bilen är larmad för natten.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Poängen är att jag ofta sitter i bilen och vill kunna dra ner fönsterhissen utan att man måste slå på tändningen och halvljuset tänder sig. Sämsta lösningen de gjort i 9-5an, varför kunde de inte gjort som volvo och ha ett radioläge i tändningslåset? Nä radioläge behövs ju inte för radion fungerar ju oavsett nyckel eller ej. Där har jag ju haft en fundering om man kanske skall tjuva strömmen ifrån radion då jag tjuvat ström därifrån till andra grejor. Fast då bör jag nog reläkoppla det för kablaget är för klent i jämförelse med fönsterhissarnas kablage. Tror att fönsterhissarna har 2,5mm2 medan radion har 0,75mm2.

    Nackdelen jag ser är ju att man lätt kommer åt manöverpanelen med t.ex armbågen och råkar dra ner en ruta i t.ex baksätet utan att märka det. Lyckades lämna höger bakruta nere i samband med parkeringen på jobbet så stod bilen med 10cm nervevad ruta höger bak hela natten i ösregn. Var väldigt fuktigt i bilen när jag skulle åka hem på morgonen!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Radion går visserligen att slå på oavsett nyckel men den stängs av automatiskt efter en timme.
    Och har du radion på och kör och stannar / slår av tändningen så är radion fortfarande på tills du tar ur nyckeln.

    Tjuvar du från manöverspänning den radion kommer fönsterhissarna funka också. Det tror jag är smartare än att ha permanent.

    Och ja, du skall absolut styra via ett relä annars kommer du att få andra problem, kör du alla fönster samtidigt går det lite mer ström.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Radion går visserligen att slå på oavsett nyckel men den stängs av automatiskt efter en timme.
    Och har du radion på och kör och stannar / slår av tändningen så är radion fortfarande på tills du tar ur nyckeln.

    Tjuvar du från manöverspänning den radion kommer fönsterhissarna funka också. Det tror jag är smartare än att ha permanent.

    Och ja, du skall absolut styra via ett relä annars kommer du att få andra problem, kör du alla fönster samtidigt går det lite mer ström.
    Jo, att relästyra dom är ju ett måste. Det jag redan tjuvat från radion är dock inte reläkopplat men det är inga starka saker, det är magliteladdare, samt ström till en strömbrytare.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. Fönsterhissarna på 9-3 SS krånglar!
    Av Braather i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •