Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Svårstartad på bensin B95 efter etanol E85

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Västra Skåne
    Inlägg
    5
    Medlem#
    10027

    Question Svårstartad på bensin B95 efter etanol E85

    Har råkat ut för något som är lite upp och ner:
    Vår BioPower har körts på etanol sedan begynnelsen med undantag för enstaka tankningar då det inte funnits E85 att tillgå. Så tog vi ett policybeslut att köra på bensin fortsättningsvis. Så med kanske 15 liter E85 kvar i tanken tankades B95 och kördes 15 km innan parkering vid lunch. Så när jag skulle starta sent på kvällen var det cirka sex minusgrader ute och bilen var bilen svårstartad. Tre, cirka tjugo sekunder långa, startförsök då motorn tände men inte kom igång. På fjärde försöket tryckte jag till på gasen och motorn fick upp varvtalet så att den faktiskt startade. Sedan har det gått fint att starta på mornarna när den har motorvärmare men på eftermiddagarna nu när det varit omkring fem minusgrader (utan motorvärmare) har den varit tjurig och krävt gaspådrag för att starta.
    Vad kan detta bero på? Den allmänna uppfattningen är ju att är lättare att starta på bensin än E85?

    Upptäckte att den långa vakuumslangen till vänster om motorn är torr så jag tänker byta vakuumslangar när jag ändå rullar in bilen i garaget nästa helg. Men jag tänkte att det kunde vara kul att höra i forumet om det är något man bör testa innan man ändrar på något.
    SAAB 9-5 KOMBI (YS3E) (10.98-) 2.0 T BIOPOWER 2006, 20000mil

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Har det blivit någon skillnad när du kört någon dag eller har du fortfarande problem?
    Jag skulle rekommendera att du kör en stund på BF innan du gör någon allvarlig felsökning.
    Annars går mina tankar till igensatta/kärvande spridare eller dåliga tändstift.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Västra Skåne
    Inlägg
    5
    Medlem#
    10027
    Det har varit bättre de senaste dagarna men också mildare. Det blir ju kallare igen nu så jag återkommer om på fredag med en uppdatering.
    SAAB 9-5 KOMBI (YS3E) (10.98-) 2.0 T BIOPOWER 2006, 20000mil

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Västra Skåne
    Inlägg
    5
    Medlem#
    10027
    Fredag kväll och dags för uppdatering som utlovat.
    Frun, som är den som kör bilen till vardags, säger att den blivit allt lättare att kallstarta på eftermiddagarna i veckan. Idag har den stått still hela dagen och startade fint utan motorvärmare vid minus sex grader.
    Verkar som att den har lagat sig
    SAAB 9-5 KOMBI (YS3E) (10.98-) 2.0 T BIOPOWER 2006, 20000mil

Liknande ämnen

  1. Bensin VS etanol förbränning
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 17:46
  2. etanol vs bensin
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 16:57
  3. Etanol vs. bensin och hästkrafter OG9-5
    Av chpal56 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 16:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •