Sidan 8 av 15 FörstaFörsta ... 678910 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 282

Ämne: Det går nedåt för Saab på Blocket :(

  1. #141
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Kan man skriva ner en önskelista på saker?
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  2. #142
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Kan man skriva ner en önskelista på saker?
    Det är bara skicka PM.

    Men man blir förvånad ibland. Folk har dålig koll, eller ser bara bilar som förbrukningsvaror.
    Vissa bilar brukar jag kunna köpa loss om jag är där när ägaren kommer med bilen.

    Under årens gång har det passerat ett par riktigt fina bilar utan större fel.

    Värst är väl en OG900 2,1i 1992 som hade gått 9800 mil. 3D CC talladega röd. Var dödsbo som skrotade bilen.
    De ville bara bli av med den och att den skulle försvinna.

    Och ibland får man in objekt som folk resonerar märkligt på.
    9-5 2.0t 02a gått 19 000 mil. Besiktad och skattad 10 månader till. Skrotades pga. trasig ABS givare.

    Det finns mer exempel. Men jag orkar inte ta alla nu.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #143
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Genomsnittliga skrotningsåldern i sverige läste jag är 18år så nu börjar väl og9-5 checka ut i större mängder. Jag har själv en 9-5 -99 på 38000mil+ som inte behöver drabbas av stora problem innan den går på återvinning.
    Fredrik J

  4. #144
    Intressant diskussion det här. Jag började följa antalet Saabar på blocket när jag var pappaledig sist, mars-dec 2013. Då låg antalet under sommartid på 4400 cirka varav 400 var 9000. Nu är det oändligt färre 9000. Har alltid varit så att det varit fler till salu under sommaren vilket någon redan konstaterat. Får väl se hur det utvecklar sig framöver.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #145
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Så här ett år senare så är antalet SAABar till salu nere på 2730 st, ungefär 200 färre än förra året
    /Johan
    Och ytterligare ett år senare så är det 2224 SAABar till salu.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #146
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Ja, det känns som att det går rätt fort neråt. Av de som är till salu så är det en väldigt stor del som mer eller mindre är färdiga för skroten.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #147
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Tyvärr så är många inte värda att reparera då man kan köpa en fin premiumvagn för kaffepengar.
    Med lite tur får man hyfsade 9-5.or gratis , med småfel om man är händig

  8. #148
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Bilarna blir ju äldre och priserna går ner men uppenbarligen är Saabarna lättsålda om de erbjuder mer än rost och trasig motor. En svart ng9-3 cab 2010 med omkring 600 mil på mätaren annonserades för 260’ och såldes samma dag

  9. #149
    Intressant artikel angående ämnet; Saab är tredje mest sålda bilen på blocket! Det är ju en hel del 9-5'or i omlopp fortfarande och jag ser den dagligen när jag är ute och kör. Jag antar att det låga priset gör att många köper den som antingen första bil eller slit och släng bil. Kul att se att folk fortfarande kan tänka sig att köpa en Saab i alla fall!

    http://feber.se/bil/art/376200/nu_vi...egagnad_elbil/
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  10. #150
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag letade SAAB 9-5 i två månader, de fina såldes direkt.
    Lyckades få tag på en 9-5 2.3 SC, Griffin med Vector paket med för mig rätt utrustning.
    Ringde säljaren direkt när annonsen publicerades, när jag väl fick tag på säljaren så hade han fått flera email om bilen.
    Köpte direkt.

  11. #151
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jag letade SAAB 9-5 i två månader, de fina såldes direkt.
    Lyckades få tag på en 9-5 2.3 SC, Griffin med Vector paket med för mig rätt utrustning.
    Ringde säljaren direkt när annonsen publicerades, när jag väl fick tag på säljaren så hade han fått flera email om bilen.
    Köpte direkt.
    Är det verkligen så? Min uppfattning är att 9-5 verkar svår sålt bland alla jag pratar med.
    Kanske bådar gott inför försäljningen av min expressosvarta 9-5 aero 04 framåt vårkanten.

  12. #152
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Är det verkligen så? Min uppfattning är att 9-5 verkar svår sålt bland alla jag pratar med.
    Kanske bådar gott inför försäljningen av min expressosvarta 9-5 aero 04 framåt vårkanten.
    Högmilade 98-03 är svårsålda speciellt 98-01.
    04-05 aero är relativt lättsålda
    06-10 säljer som smör i norge

    Har du ens smidd/T5 kovlar motor så går de nog lättare Sedan + aero + T5 kolvar och du får minst 10 samtal på 1 timme :P

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #153
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Jag köpte en 9-5 Aero för ett år sedan o inbytes 9-5an såldes på mindre än en vecka utav handlaren. Den hade gått 19k mil. Tror inte att du kommer ha några större svårigheter att sälja en 9-5 Aero

  14. #154
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Är det verkligen så? Min uppfattning är att 9-5 verkar svår sålt bland alla jag pratar med.
    Kanske bådar gott inför försäljningen av min expressosvarta 9-5 aero 04 framåt vårkanten.
    Är den bara fin och rätt pris så försvinner den på någon dag.

    Fina NG9-3 är det likadant med.

    Bra bilder säljer direkt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #155
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Rätt pris är väl oftast lägre än bruksvärdet på bilen i och med att de flesta kräver reparationer för lite pengar för att bli en bra bil helt enkelt vid inköp


    ....om man nu inte haft tur att förra ägaren har fixat det redan

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #156
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    ...om man nu inte haft tur att förra ägaren har fixat det redan
    Det är rätt få som inser värdet i sånt, tyvärr. Lönar sig bara på bilar man kan köpa snorbilligt med enkla fel. Tror jag. Har inte lyckats än.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  17. #157
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Pris och dess förhållande till det upplevda skicket är allt.

    Nybesiktigad, ingen synlig rost, inga märkbara maskinella skavanker, hel och ren samt en ifylld servicebok gör väldigt mycket på försäljningspriset.

  18. #158
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Pris och dess förhållande till det upplevda skicket är allt.

    Nybesiktigad, ingen synlig rost, inga märkbara maskinella skavanker, hel och ren samt en ifylld servicebok gör väldigt mycket på försäljningspriset.
    Ja, det är väl att anse som ett krav för att faktiskt kunna sälja en 9-5 idag och utöver det en välskriven annons med bra bilder.

    Nu låter jag sur och tvär men jag upplever nog att en välskött 9-5 har högre bruksvärde för ägaren än att faktiskt sälja den. Det är många timmar i garaget innan man har en klonk och glappfri 9-5 som går bra efter vägen där "alla" standardfel är fixade och man "tjänar" inget på att köpa lågmilat heller. De brukar också ha egenheter för sig och nu börjar dessutom åldern sätta fart på problemen (servorör, bromsrör.... bussningar.... osv)

    Man får ju aldrig igen pengar man lägger på bilar men 9-5 är exceptionellt svårt pga det otroligt låga andrahandsvärdet idag, lyckas man hitta en bil med bytta dämpare, bromsrör och tändkassett är det ju bara och köpa - det är halva bilens värde!

    6 användare gillar detta inlägg



  19. #159
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag köpte en SAAB pga. Volvo.
    Har en helt ny XC90 som tillbringat en del tid på verkstad pga ”programvaruppgradering”.
    När vi körde hem bilen från fabriken så tändes en varningslampa i en tunnel, strålkastarna har sensorer och ökar lyset när det är mörkt. Bilen hade då gått 3 mil.
    Ska inte trötta ut er med detaljer men uppgraderingarna har fortsatt och problemen har minskat.
    I höstas så hade batteriet laddat ut. Jag är uppfostrad med gamla bilar och tänkte plocka ur batteriet och ladda då jag inte kunde låsa bilen med en skarvsladd genom fönstret/bakluckan.
    Det räckte med att titta på batteriet för att ge upp.
    På batteriet sitter det en säkringsbox fastsatt med 8 plastbyglar per sida, dvs 16 stycken totalt. Helt omöjligt att få bort utan att förstöra.
    Jag ringde Volvo, dom hämtade bilen och skulle byta ut batteriet, Volvo ringde någon dag senare och sade att säkringsboxen gått sönder vid demonteringen och att leverans av en ny skulle ta några dagar.
    Vid senaste servicen, dvs första och sista, bilen ska säljas, debiterade verkstaden EUR 75 för ”programvaruppgradering”, vi vägrade självklart att betala.
    När Volvon började krångla så satte jag upp en blocket sökning.
    -2008-2009
    -Max 15t mil
    -Manuell
    -Dragkrok
    -Skinnklädsel
    -Vector
    -Kombi
    De bilar som fastnade i det här nätet såldes snabbt.
    När den rätta dök hos en firma med bra rykte (Möller Bil-Uppsala) på så köpte jag osett.
    Vad jag vill komma till är att bruksvärdet på en välskött SAAB 9-5 är otroligt högt.
    XC90-D5 kostar 500-600 tkr, en SAAB 50-60 tkr.
    Volvon är inte 10 gånger bättre.
    Komplettera kalkylen med låg skatt/försäkring samt ”meckbar” konstruktion och ett ”open source” koncept, dvs all information finns tillgänglig. Ta detta forum, det är en guldgruva full med kunskap från trevliga personer som delar med sig.
    Jag förstår inte att fler köper SAAB.
    Min bror lyssnade på min monolog om hur bra bil det är och ska nu också köpa en SAAB 9-5.

    11 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wipperman den 2018-01-09 klockan 12:53.

  20. #160
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Sakta men säkert sprid vår religion....
    (Det är väl årgångs skillnad på XC90 och OG95an som gör prisskillnaden också ?)

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9-3 SS - motor uppåt eller nedåt
    Av AnteO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 21:26
  2. MY05 9-5 xenon ljuser nedåt
    Av little_e i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 23:57
  3. Elspeglarna går inte att manövrera nedåt
    Av nitrox_diver i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 12:16
  4. motorn enbart nedåt v motorbyte?
    Av GST Spyder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •