Sidan 1 av 15 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 282

Ämne: Det går nedåt för Saab på Blocket :(

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119

    Det går nedåt för Saab på Blocket :(

    Nu ikväll så sjönk antalet SAABar till salu på blocket under 3000st (2999) för första gången som jag har sett iaf. I nuläget är det betydligt fler begagnade Citroën, Nissan och Dacia till salu än SAAB
    SAAB kommer först på 16e plats i antalet bilar till salu.

    Det har inte tillverkats några nya bilar på 3 år och det märks väldigt tydligt. Bilarna blir snabbt äldre och nu skrotas det 9-3 och 9-5 i en rasande takt. Endast 5st SAABar kostar över 200000.

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 057
    Medlem#
    1540
    Samtidigt, m du t.ex kikar på bilar äldre än 10 år, alltså max årsmodell 2006, så ligger Saab klart högt upp.
    bilarna vi har är alltså äldre, men verkar fortfarande fungera väl, jmf med antal annonser på tex +10 år gamla VW...

    sen är jag lite imponerad över att du håller koll
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Kan ju bara betyda en sak, folk är nöjda och behåller dom hellre än att byta ner sig

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Bollman: grym blocket-saab-junkie. Kollar blocket 10-20 gånger om dagen

    5 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Att denna dagen skulle komma var något man visste redan när konkursen mer eller mindre var ett faktum.
    Likaså den dagen då det enbart finns 1000st Saabar på blocket.

    Men när vi ändå är igång med statistik.
    Jag kan enbart se 1 st NEVS 9-3a på blocket.
    Hur många sådana tillverkades och såldes?

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Det var väl under 300st? 281 eller vad jag hörde.
    Tanken har slagit mig att köpa en, bara för att ha en av de sista...
    Jag tror det finns någon enstaka helt ny fortfarande stående, handlarna orkar nog inte lägga in annonsen igen och igen och igen.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det har inte tillverkats några nya bilar på 3 år och det märks väldigt tydligt. Bilarna blir snabbt äldre och nu skrotas det 9-3 och 9-5 i en rasande takt. Endast 5st SAABar kostar över 200000.
    Var det inte mars-april 2011 som det i princip slutade tillverkas SAABar? Isf närmar det sig ju fem år.
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  8. #8
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Dags för en gravölspilsner?

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Jao, de stora serierna tog ju slut där, men ng9-3 hann väl göras i årsmodell 2012 under ett kortare tag på hösten/våren? Men visst, det blir ju 4 år nu i vilket fall, fasen vad tiden går...

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 970
    Medlem#
    Dolt
    Även om det inte alls är rolig läsning det här, så är det skönt att veta att någon håller koll. Har själv bara kollat på cabbarna det senaste (speciellt og900) och märkt att det minskat där. Just nu är det i och för sig inte säsong, men bara 22 saabcabbar till salu idag. Fyra stycken kostar över 100.000 kr. Ingen og900 alls på ett bra tag. Hoppas ju att det beror på att alla entusiaster håller hårt i sina Saabar, men faktum är nog att åldern börjar ta ut sin rätt. Handlar ju trots allt, när det gäller og900, om bilar som är minst 22 år gamla.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 337
    Känner efter denna läsning att jag gillar min A50 ännu mer!

  12. #12
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 504
    Medlem#
    6901
    Skittråkigt att det blev som det blev med Saab , när jag har plats kommer jag att köpa en fin 9000 och bevara den väl.
    Gått över helt till Volvo nu , trevliga bilar och jag känner att V70n är modernare än Saabarna , tystare , bekvämare men inte lika rolig att köra. Funderar på en V70 D4 Classic Sport nu , ganska bra pris på dom.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419
    Kanske till våren, man kanske skulle ta och köpa sig en absolut sista nyare(som det ser just nu) en SAAB 9-3 2014 medans dessa är hyffsat nya.

    Denna läsningen var däremot en av de tråkigare... :/
    http://www.saabsunited.com/2016/01/n...new-brand.html

    Det närmaste Saab som vi kan komma till är väl Scanias lastbilar och bussar, mycket roliga att köra!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 254
    Allt fler Saabar blir väl inlösta av försäkringsbolag för rena skitsaker idag.
    Än så länge ägs ju majoriteten av alla Saabar av folk som enbart betraktar dem som en billig bruksbil. I sämsta fall som en ren slit-å-släng-bil.
    Så utrensningen av bilar kommer accelerera allt fortare. Det som blir kvar är endast en mycket blygsam marknad uteslutande för märkesentusiaster.

    Enda fördelen i detta är att när marknaden når den punkten så återstår bara de riktigt fina exemplaren. Och plötsligt uppstår säljarens marknad. Det märks ju redan, på 9000 CS Aero samt alla äldre modeller än så (om det ska vara lite nivå på sakerna).

    Själv sålde jag nyligen vår 9-5. När den rent fysiskt är borta från gården så innebär det att jag är helt utan Saab för första gången sedan drygt 20 år.
    Det känns konstigt, sorgligt och fel ....

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr Dezent den 2016-01-11 klockan 11:27.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 035
    Och det är ju på Saabs hemmamarknad. Man kan ju undra hur det då ser ut i många andra länder där Saab sålt färre bilar. Handlaren är borta sedan länge och det kanske är några år sedan man såg en bil. Värdet på ett sånt varumärke kan ju verkligen diskuteras. Marknaden glömmer fort.
    Fredrik J

  16. #16
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Och det är ju på Saabs hemmamarknad. Man kan ju undra hur det då ser ut i många andra länder där Saab sålt färre bilar. Handlaren är borta sedan länge och det kanske är några år sedan man såg en bil. Värdet på ett sånt varumärke kan ju verkligen diskuteras. Marknaden glömmer fort.
    Jag läste något inlägg i forumet UKSaabs att det var något som har problem redan nu med delar och kunskap om sin 9-5 aero 2004, när handlaren hade försvunnit från orten.
    Så där går väl accelerationen ännu snabbare.

    Trots att UK var bland de bättre marknaderna för Saab, och folket verkade gilla Saab. Så finns det nog snart inte många kvar.
    England är väl det landet som skrotar flest bilar per år. När det då börjar bli tråkigt/jobbigt med reservdelar till gamla Saabar så skickar man nog iväg dem
    illa kvickt om man är vanligt person utan någon extremt märkesentusiast.

  17. #17
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 025
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Skittråkigt att det blev som det blev med Saab , när jag har plats kommer jag att köpa en fin 9000 och bevara den väl.
    Gått över helt till Volvo nu , trevliga bilar och jag känner att V70n är modernare än Saabarna , tystare , bekvämare men inte lika rolig att köra. Funderar på en V70 D4 Classic Sport nu , ganska bra pris på dom.
    Har oxå gått över till Volvo, även om sambon har tagit över gammelsaaben.
    Kan varmt rekommendera en v70 Classic.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Gällande reservdelar här i Sverige samt kunskap hos verkstäderna... hur ser det ut för våra Saabar? Jag köper sällan reservdelar men gör jag det så blir det maptun eller speedparts - men hur länge kommer dom finnas kvar med tanke på att antalet bilar sjunker stadigt. Hur är det med ng 9-5 gällande reservdelar? Enda jag har hört är att det ska vara svårt att få tag i reservdelar till den men det är vad jag "hört".

    Man blir ju lite sugen på att köpa sig lite "nyare" Saab då det faktiskt är så att även de senaste (som jag tycker är "nya") är 2010-2011. Ska man äga en nyare saab som familjebil så är det kanske nu man ska passa på...

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Orio har väl slagit sig för bröstet och annonserat att det faktiskt finns fler auktoriserade verkstäder nu än innan konkursen. Det i sig är väl bra även om jag tyvärr tror att auktoriseringen inte är lika mycket värd som förr. Förr fick ju mekarna åka på kurs och lära sig bilmodellerna, nu kan vilken verkstad som helst få kalla sig auktoriserad och få numret till teknisk support...

    Sen kan jag meddela att det faktiskt inte var någon tillfällighet att vi hamnade under 3000 bilar, ikväll ligger det på 2998...

  20. #20
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    717
    Även jag saknar mina SAAB'ar:

    99GL
    900EMS
    900T8
    900T8
    9000T16
    9000T16
    GM900T16
    OG9-5-2.3T
    OG9-5-Aero
    OG-9-5 Griffin

    Så jag kan nog beskriva mig som "solidarisk". Funderade
    på en NG9-5 med taklucka, men dom gjordes inte första
    året. När andra årsmodellen väl producerades hade molnen
    redan lägrat sig över Trollhättan och jag tvekade. Strax efteråt
    var det kört. Har sett en sådan 9-5'a på blocket, och den
    ville man ha mer än 300 papp för. Jag tror att marknaden krymper
    bla. pga att man inte får något i inbyte och säljer till bekanta
    utan att annonsera, har kvar sina bilar "until the bitter end"
    och låter dom gå till skroten.

    En annan fråga är väl hur det går med STCS. Att ha en fin SAAB i sommarbilsgaraget
    går nog bra, men de som inte har denna möjlighet kommer tveklöst att se sina pärlor
    åldras och gå mot dom sälla motorvägarna. Och vad blir valet då?

    Jag bläddrar ibland i några av bilbroshyrerna från den gamla goda tiden
    och sörjer i det tysta.

    Hur många av Er kommer att finnas kvar här om fem eller tio år?

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9-3 SS - motor uppåt eller nedåt
    Av AnteO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 21:26
  2. MY05 9-5 xenon ljuser nedåt
    Av little_e i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 23:57
  3. Elspeglarna går inte att manövrera nedåt
    Av nitrox_diver i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 12:16
  4. motorn enbart nedåt v motorbyte?
    Av GST Spyder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •