Sidan 14 av 15 FörstaFörsta ... 412131415 SistaSista
Resultat 261 till 280 av 282

Ämne: Det går nedåt för Saab på Blocket :(

  1. #261
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    373
    Medlem#
    -
    Förmodligen kommer det inte kosta så mycket. Som det står i artikeln togs vattenprover som visade ingen förorening och alla bilar töms på alla vätskor och batterier innan dom ställs ut.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Saab 900 T16 -1990

  2. #262
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Haken är väl att allt på bilarna inte tillvaratages och att delar som till en början kanske var användbara efter något år utsatt för väder och vind inte är användbara längre. Och stora del av bilen kommer vara kvar även efter att användbara delar plockats och det kvarvarande vraket behöver hanteras.

    Jag har svårt att tro att det finns ekonomi i att driva en skrot på det här sättet - det blir ett par extra steg:
    1. flytta ut bilen på fältet
    2. flytta tillbaka bilen till skrotverktygen
    3. Demontera och materialåtervinna bilen
    4. Städa upp på fältet där bilen stått - även marken inte behöver saneras från miljögifter finns det löst skräp som behöver samlas in.
    mot att bara demontera & materialåtervinna på direkten. De extra stegen (1,2,4) drar såklart mer sig merkostnader som det är tveksamt om man kan tjäna igen på självplocksförsäljningen. Skulle det vara en uppenbart bra affär skulle nog fler köra med det upplägget.
    Jag tror snarare att det handlar om en enskild person (skrotägare) som låtit bli att tänka på steg 2, 3 och 4 och hoppas att de "löser sig själva" i framtiden.
    Senast redigerat av jellybear den 2023-12-20 klockan 13:13.

  3. #263
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Använder man sökordet AEROBLOCKETs fordonsannonser idag 231220 så får man bland annat följande antalet träffar:

    McLaren = 2 st
    Porsche = 66 st
    Saab = 110 st
    Volvo = 152 st

    Volvo leder alltså aero-ligan för tillfället. Anledningen till Volvos "vinst" är att de (före detta Saabanställda? ) lagt in ordet Aero på några av Volvos fälgar.

    Även i Porsches fall är det fälgar som drar upp antalet träffar.

    McLaren skiljer sig lite då det i deras fall handlar om små "aerodynamikblad", dvs "Aero blades", på karossen. Vi kan, som de Saabentusiaster vi är, låtsas att tidigare McLaren-anställda Kenny Bräck valde namnet på de små kolfiberbitarna som en hyllning till Saab.

    3 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #264
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Då kör vi igen.

    9-3 2011 TTid4 160hk manuell skrotades pga. växelspaken var trög att manövrera.
    Vilket är standard på 6 växlade dieselar vad jag kan minnas.









    Inte perfekt. Men hade gått att fixa till på en helg.
    Även denna skattad och besiktad.

  5. #265
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Hinner du aldrig köpa loss dom?

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #266
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Denna försökte jag/vi köpa loss. Men ägaren krävde avregistrering.

  7. #267
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    373
    Medlem#
    -
    Varför?
    Saab 900 T16 -1990

  8. #268
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Frågade faktiskt inte. Brukar enbart ställa frågan engång och får man ett nej då så blir det acceptera det när det är "kundens bil".
    Kan leda till att kunden hoppar i bilen och drar till någon annan skrot eller börjar prata för sig om att "den skroten försöker köpa loss bilarna när man vill skrota dem".
    Tyvärr är läget som det är. Men den kommer demonteras ner i delar så enbart skalet är kvar.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


  9. #269
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    373
    Medlem#
    -
    Ja det låter jääääkligt konstigt tycker jag, förstår inte varför kunden ska bry sig om bilen avregistreras eller ej, han får väl pengarna hur som helst.

    Att köpa loss skrotbilar låter inte som ett så negativt rykte (igen så länge säljaren får pengarna varför bry sig om den skrotas eller blir nåt annat?) men man kanske inte vill dras med folk som kommer med icke-saabar och försöker kränga dom.

    Nå om så många delar som möjligt kan räddas måste man väl ta det, men låter som folk tänker som krattor....
    Saab 900 T16 -1990

  10. #270
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Det är inget ovanligt att det är så. Händer ganska ofta.

    Haft en del äldre herrar som ska sluta köra bil och ingen annan ska få användas deras bil. Därför krävde de avregistering.
    Exakt så hände med en talladegaröd OG900 3D 1992i 2.1 som gått 9500 mil. Bilen var som ny. Men gubben skulle sluta köra bil. Och bilen skulle avreggas punkt slut.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #271
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Tråkigt. Kan ju tycka att de borde prioritera att bilen kommer till ett fint hem, det hade jag velat.
    Men, jag förstår lite, jag sålde morfars gamla 740 i höstas, han köpte den ny. Det var lite vemodigt att sälja den utanför familjen, men nya ägaren var seriös och hade också haft en släkting som haft en likadan så han skulle hålla den original.

    Att skrota en bil för att en pryl för vaddå? 1500 är sönder låter väldigt, väldigt konstigt.
    Visst, den lär väl ha gått långt och den där lagningen var ju inte vacker, men en sån där borde vara rätt het på begmarknaden med det låga dieselpriset. "Billigast på blocket" är 25000 och den har gått 29 så. Jag är lite förvånad att folk så lättvindigt "kastar bort pengar".

  12. #272
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    373
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Det är inget ovanligt att det är så. Händer ganska ofta.

    Haft en del äldre herrar som ska sluta köra bil och ingen annan ska få användas deras bil. Därför krävde de avregistering.
    Exakt så hände med en talladegaröd OG900 3D 1992i 2.1 som gått 9500 mil. Bilen var som ny. Men gubben skulle sluta köra bil. Och bilen skulle avreggas punkt slut.
    Ah hjärnskador alltså.

    e: Ja jag blir lite förbannad att folk tänker så...

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av FinnTurbo den 2024-01-05 klockan 14:51.
    Saab 900 T16 -1990

  13. #273
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Deras bil och deras pengar, man kan tycka vad man vill om det, men det är fortfarande upp till dom

    2 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #274
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Självklart är det så. Jag är mer förvånad över att folk i gemen uppenbarligen har så mycket pengar att det kan kvitta. Jag hade ju inte tagit skrotpremien om jag inte visste att ALLT var slut på bilen och reparationen skulle kosta skjortan. Är bilen skattad och besiktigad med aldrig så lite tid kvar hade jag självklart sålt den. Även om någon på skroten erbjöd mig 500 mer än skrotpremien så hade jag tagit det. Vad finns det att förlora?

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #275
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Det är väl samma sak med folk som medvetet har sönder sina prylar innan dom kastar dom "så ingen annan ska kunna använda dom".

    Själv blir jag bara glad om någon kan använda saker jag tänker kasta, och skulle någon vilja ha en bil som jag ska skrota skulle det bara göra mej glad.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #276
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    373
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Deras bil och deras pengar, man kan tycka vad man vill om det, men det är fortfarande upp till dom
    Det är det, men jag tar mig rätten att förakta dom för det.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  17. #277
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tråkigt. Kan ju tycka att de borde prioritera att bilen kommer till ett fint hem, det hade jag velat.
    Men, jag förstår lite, jag sålde morfars gamla 740 i höstas, han köpte den ny. Det var lite vemodigt att sälja den utanför familjen, men nya ägaren var seriös och hade också haft en släkting som haft en likadan så han skulle hålla den original.

    Att skrota en bil för att en pryl för vaddå? 1500 är sönder låter väldigt, väldigt konstigt.
    Visst, den lär väl ha gått långt och den där lagningen var ju inte vacker, men en sån där borde vara rätt het på begmarknaden med det låga dieselpriset. "Billigast på blocket" är 25000 och den har gått 29 så. Jag är lite förvånad att folk så lättvindigt "kastar bort pengar".
    Tror faktiskt det inte handlar om pengar, för mindel handlar det mera om att bilen tillhör familjen och den dagen jag inte kan köra eller ta hand om bilen kommer min 9-3 att skrotas.

  18. #278
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Trist inställning att hellre skrota en gammal bil än att låta någon annan få nytta av den förutsatt att den inte är helt slut såklart. När det gäller ng9-3 så gör nog ofta rosten att det för de flesta inte är lönt att åtgärda. Finns det någon entusiast som gillar att svetsa så är det sorgligt att skrota en bil som kan få förlängt liv. Dessutom dåligt för miljön att kassera saker i förtid. Pengarna har ingen eller minimal inverkan när det gäller gamla och risiga ng9-3.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #279
    Ponera att de fått en verkstadsoffert i nivå eller över bilens värde. Att sälja begagnad bil privat anses krångligt (speciellt då en icke felfri) och då väljer tyvärr alltför många att skrota bilarna. Låter mycket märkligt att ägaren skulle tacka nej till att få mer pengar över. Högst osannolikt. Deras bilar kommer inte att eldas upp av skroten (alltså består bilen, om än i delar). Men man har läst om bilar som var skrotade och sedan återregistrerats, så helt omöjligt är det definitivt inte.

  20. #280
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Trist! Lika trist är att skrotfirmor generellt inte tar tillvara tex komplett inredning eller vissa mindre saker. För 10-15 år sen kunde man köpa en komplett inredning med tex skinnstolar, baksäte, hatthylla och dörrsidor. Idag verkar man jobba minimalt med demontering? Drivlina, framstolar, kanske dörrar, ev fälgar.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9-3 SS - motor uppåt eller nedåt
    Av AnteO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 21:26
  2. MY05 9-5 xenon ljuser nedåt
    Av little_e i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 23:57
  3. Elspeglarna går inte att manövrera nedåt
    Av nitrox_diver i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 12:16
  4. motorn enbart nedåt v motorbyte?
    Av GST Spyder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •