Sidan 9 av 15 FörstaFörsta ... 7891011 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 282

Ämne: Det går nedåt för Saab på Blocket :(

  1. #161
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Sakta men säkert sprid vår religion....
    (Det är väl årgångs skillnad på XC90 och OG95an som gör prisskillnaden också ?)
    Gör vad jag kan :-)
    Visst, Volvon är nyare men titta på bruksvärdet, dvs det handlar om förflyttning, inte varvtider. Jo, jag vet, nu försöker jag rättfärdiga mitt eget beslut.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #162
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jag förstår inte att fler köper SAAB.
    Min bror lyssnade på min monolog om hur bra bil det är och ska nu också köpa en SAAB 9-5.
    Problemet är väl att det snart inte finns några "vettiga" att köpa.
    Jag har fått in många fina på skroten som skrotas pga. skit.
    Några exempel är trasig ABS givare, Köpt en ny Audi samt dåligt dubbelmassesvänghjul och igensatt DPF.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #163
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Problemet är väl att det snart inte finns några "vettiga" att köpa.
    Jag har fått in många fina på skroten som skrotas pga. skit.
    Några exempel är trasig ABS givare, Köpt en ny Audi samt dåligt dubbelmassesvänghjul och igensatt DPF.
    Låga räntor, sockrade och kortsiktiga leasing lösningar gör att många köper nytt.
    Trist utveckling.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #164
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Låga räntor, sockrade och kortsiktiga leasing lösningar gör att många köper nytt.
    Trist utveckling.
    Sen är det alltid kul med en helt ny bil och tanke på att 9-5an är en 20 år design så har det hänt rätt mycket under den tiden Många nya bilar drar sig dock med mycket småproblem, speciellt nyare...Polaren körde en V90cc och påvägen upp till stockholm från gbg så slutade alla högtalare utan diskanterna att fungera...Detta skedde 4 gånger under färden fram och tillbaka.

  5. #165
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Kollegans nya V70 läckte olja. Ingen oljesticka finns, bara elektronik, usch! ACn lade av när bilen var nästan ny. Volvoverkstaden misslyckades två gånger innan dom lämnade till AC-verkstad. Det var fler mindre problem dessutom. Skitkul med ny bil eller? Kvalité var något som dom höll på med förr. Nu är det flest finesser som är i fokus.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #166
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Kollegans nya V70 läckte olja. Ingen oljesticka finns, bara elektronik, usch! ACn lade av när bilen var nästan ny. Volvoverkstaden misslyckades två gånger innan dom lämnade till AC-verkstad. Det var fler mindre problem dessutom. Skitkul med ny bil eller? Kvalité var något som dom höll på med förr. Nu är det flest finesser som är i fokus.
    Skulle säga att det varierar model till model och tillverkare till tillverkare, Polaren kia optima som han köpte ny 2014 har inte haft några problem på snart 4 år och 11 000mil förutom vanliga service väldigt fin bil

    Sen har vi min kollega Skoda octavia RS:
    http://www.dinskitbil.se/

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #167
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    De flesta köper VAG. Jag förstår inte hur dom tänker. Faktaresistens troligen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #168
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    De flesta köper VAG. Jag förstår inte hur dom tänker. Faktaresistens troligen.
    Jag hyrde en Passat Trött-Diesel i somras.
    Den påminde om en måltid baserat på pulvermos och billig varmkorv, du blir mätt men det är noll näring och smak.
    Aldrig.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #169
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Kollegans nya V70 läckte olja. Ingen oljesticka finns, bara elektronik, usch! ACn lade av när bilen var nästan ny. Volvoverkstaden misslyckades två gånger innan dom lämnade till AC-verkstad. Det var fler mindre problem dessutom. Skitkul med ny bil eller? Kvalité var något som dom höll på med förr. Nu är det flest finesser som är i fokus.
    Har haft vår v70 i 2,5år/3.600mil och bara bytt gasregulator under den tiden i övrigt fungerar den bra

  10. #170
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Sitter vi och påstår att Saab är en driftsäker och felfri bil över genomsnittet?
    Jag har nu kört min 9-5 i 40000mil och visst har strulet bromsat upp på slutet men när bilen var ny var den hopplös.
    Fredrik J

  11. #171
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Rätt pris är väl oftast lägre än bruksvärdet på bilen i och med att de flesta kräver reparationer för lite pengar för att bli en bra bil helt enkelt vid inköp

    ....om man nu inte haft tur att förra ägaren har fixat det redan
    Ungefär vad den gode Mats Riesel sade igår när han pysslade om min bil - det finns två "huvudgrupper" med saabar där ute:
    1. De med eftersatt underhåll som därmed har ett uppdämt servicebehov. Inte ovanligt att dessa servats på en budgetverkstad och fått servicestämplar men att man vid service bara bytt det som skall bytas (olja, tändstift) men inte kollat igenom bilen för övrigt vilket gör ägarna besvikna och skrotningssugna när de kommer till en seriös verkstad och får en lång/dyr lista på saker som behöver fixas.
    2. De som haft och fortfarande har löpande underhåll och bara tickar på. Vanligt förekommande i den här kategorin är att ägarna inte vet vad de skulle ha för bil istället och därför fortsätter köra och underhålla sina bilar, vilket gör att dessa sällan är till salu.

    Jag (liksom förmodat de flesta forummedlemmarna) känner igen mig i kategori 2. Och rent krasst så har jag ägt bilen i mer än 7 år nu, den passerar strax 20k mil och aldrig blivit stillastående eller fått någon besiktningsanmärkning. Visst, jag har lagat larmsirén, bytt stötdämpare bak (två gånger), torkarmotor, p-sensor, bromsskivor bak, flexrör, tändkassett, grenrörspinnbultar, torkarmotor bak, slipat stålkastare (ett par gånger), handbromswire och säkert ytterligare grejer jag glömt bort... Men det är något som vissa anser är normalt underhåll, andra "bilen är trasig".

    Jag har seriöst försökt besvara frågan "vad ska jag ha för bil härnäst?" men det kokar hela tiden ner till att det inte finns några skäl att byta. Jag skulle gissa att det som någon dag tvingar fram ett byte är att den börjar se för risig ut (letar man noga så hittar man rostbubblor både här och där, men än så länge syns det knappt).

    5 användare gillar detta inlägg



  12. #172
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag är ju lite inne på att byta silversaaben som sambon kör (9-5 sedan 2.0t '99) pga ålder och avsaknad av utrustning, tyvärr känns det nästan som att en nyare 9-5 (2004+) med mer utrustning och kombi är det bästa alternativet, men det är ju just dessa 9-5 som "alla" andra vill ha också..

    Annars blir det nog en familjebuss av nån sort, sambon är inne på det men det är svårt att hitta någon vettigt prissatt som är hyfsat billig att äga och ändå har personbilskomfort. ..Hur man än ser på det är 9-5 en oerhört bekväm bil, även jämfört med nya bilar, speciellt lite billigare sådana. (Speciellt för mej som är nästan 2m lång och väger >100 pannor)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #173
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag är ju lite inne på att byta silversaaben som sambon kör (9-5 sedan 2.0t '99) pga ålder och avsaknad av utrustning, tyvärr känns det nästan som att en nyare 9-5 (2004+) med mer utrustning och kombi är det bästa alternativet, men det är ju just dessa 9-5 som "alla" andra vill ha också..

    Annars blir det nog en familjebuss av nån sort, sambon är inne på det men det är svårt att hitta någon vettigt prissatt som är hyfsat billig att äga och ändå har personbilskomfort. ..Hur man än ser på det är 9-5 en oerhört bekväm bil, även jämfört med nya bilar, speciellt lite billigare sådana. (Speciellt för mej som är nästan 2m lång och väger >100 pannor)
    Det finns många bra bilar.
    Sista årsmodellen av första generationen av XC90 ger massor av bil för pengarna, meckbar och rejäl. Jag har en 2017 modell, helt kass.
    Annars är en 9-5 riktigt bra, jag är übernöjd och har egentligen bara hittat en sak som jag inte gillar, rostskyddet, undermåligt, men det ska jag ta tag i.

    - - - Uppdaterad - - -

    Min frus arbetsgivare har en SAAB 9-5 som ska bytas ut mot något elektriskt.
    Den har egentligen aldrig fått någon kärlek, alltid servad men aldrig det där extra som en mekaniskt insatt ägare ger en bil.
    Jag har visserligen alldeles för många bilar men kommer att köpa den då alternativet är att den skrotas eller säljs för någon tusenlapp.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #174
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Tyvärr var det en diesel, synd, bilen är fundamentalt schysst men jag klarar verkligen inte av dieselbilar.

  15. #175
    Sugmotor Will_Rikers avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    25
    Jag sörjer fortfarande Saab's konkurs och följande "utförsäljning" av både teknik och patent - angående Diesel så gick tyvärr Saab's egna Dieselmotor i graven tillsammans med resten, en tyst dieselmotor med låga utsläppsvärden hade kanske fått fart på försäljningen och gjort miljökämparna glada.

    Jag personligen tycker att 9000 är den bästa modellen även om den är gammal - den är rymlig inuti och har stort lastutrymme trots det inte är en "äkta" kombi, den går hyfsat snålt trots ibland "aktiv" körning och komforten i stolarna är nästan oslagbar. Instrumentpanel som är tydlig och överskådlig där man når alla knappar utan att sträcka på sig - inga mängder med småknappar eller "logiska" skärmar där en ratt med knapp "enkelt" används för att ställa in 1000 inställningar via 300 menyer

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000 2,3t 98', Saab 9000 A50 2,3T 98'

  16. #176
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Kan bara ödmjukt hålla med om 9000 skäl att köpa en premiumvagn

  17. #177
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Kan bara ödmjukt hålla med om 9000 skäl att köpa en premiumvagn
    John Lennon sade att om man skulle ge rock ett annat namn skulle det vara Chuck Berry. Då förstår man.
    Folk frågar då och då vad som menas med en premiumbil. Svarar någon 9000 förstår man.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #178
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Will_Riker Visa inlägg
    Jag personligen tycker att 9000 är den bästa modellen även om den är gammal - den är rymlig inuti och har stort lastutrymme trots det inte är en "äkta" kombi, den går hyfsat snålt trots ibland "aktiv" körning och komforten i stolarna är nästan oslagbar. Instrumentpanel som är tydlig och överskådlig där man når alla knappar utan att sträcka på sig - inga mängder med småknappar eller "logiska" skärmar där en ratt med knapp "enkelt" används för att ställa in 1000 inställningar via 300 menyer
    Jag älskar 9000, det är i mitt tycke saabs mest lyckade bil, speciellt de sena modellerna.

    MEN.. det går ju inte komma ifrån att det är en ganska opraktisk bil att bruksa idag, de nyaste exemplaren är från 1998? ..det är 20 år sedan.. Delarna börjar bli jobbigare, och dessutom saknar den saker man vant sej vid, exempelvis ESP.

    De sakerna jag saknade MEST när jag bytte från 9000CDE 2.3t '96 till 9-5 2.0t '99 var körglädjen, motorn och den genomtänkta förarmiljön, sen saknade jag sätena med, nog för att man sitter bekvämt i 9-5 också, men inte lika bekvämt.

    Jag har tyvärr aldrig kört en 9000 Aero nån längre sträcka (bara kört nån kundbil kortare sträckor), men det måste ju nästan vara den ultimata saaben, fullutrustad och av sista årsmodllen (1997 ?) förstås.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #179
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352
    Man är född 20 år för sent. Tänk känslan att få hämta ut en sprillans ny blåmetallic 9000 Aero med glaslucka, aldrig någonsin kommer jag att få uppleva en sådan glädje...

    3 användare gillar detta inlägg


    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  20. #180
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Belker Visa inlägg
    Man är född 20 år för sent. Tänk känslan att få hämta ut en sprillans ny blåmetallic 9000 Aero med glaslucka, aldrig någonsin kommer jag att få uppleva en sådan glädje...
    Hade du varit född 20 år tidigare så hade du väl hållt fast vid den gamla 99:an och inte köpt någon ny 9000.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9-3 SS - motor uppåt eller nedåt
    Av AnteO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 21:26
  2. MY05 9-5 xenon ljuser nedåt
    Av little_e i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 23:57
  3. Elspeglarna går inte att manövrera nedåt
    Av nitrox_diver i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 12:16
  4. motorn enbart nedåt v motorbyte?
    Av GST Spyder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •