Sidan 13 av 15 FörstaFörsta ... 31112131415 SistaSista
Resultat 241 till 260 av 282

Ämne: Det går nedåt för Saab på Blocket :(

  1. #241
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jag inser att du har rätt, men det är också _väldigt_ konstigt. Jag menar, det jag kan tänka mig att skrota en bil för utan närmare felsökning är ifall den döms ut för rost av besiktningen. Det vet jag att jag inte kan göra själv och att det kommer kosta en hel del att låta någon fixa. Är bilen då gammal och lite allmänt sliten så, okej då, då får den väl gå till skroten.
    Men för något så pass simpelt som att "den går illa" så kan ju även en enklare felsökning på billig verkstad för kanske 1-2000 köpa bilen rätt många mil till.

    Sen är det väl så att många verkstäder inte är att lita på för fem öre. Skulle inte förvåna mig om ägaren _varit_ på verkstad och frågat och att de då sagt att det nog är motorn som är slut och att det kommer kosta 50000 att fixa, helt utan att ens titta på bilen. Jag har fått uppfattningen att bilverkstäder har extremt mycket att göra och att de i princip bara lagar bilar där ägaren insisterar på att få sin bil undersökt och lagad och att de helst vill slippa och därför drar till med något för att bli av med personen i kundmottagningen.

  2. #242
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Men grattis till en fin bil. Dags att uppdatera brukisen?

  3. #243
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Har hört från tidigare "lokala" Saab ÅF som fortfarande servar Saab att de ofta föreslår att kunden kommer in i bilhallen och tittar på en ny *** istället för att reparera Saaben. Fått några sådana Saabar till skroten därifrån utan några större fel egentligen.

    Denna blir att slakta ner i delar för den är redan avreggad.

  4. #244
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Så jäkla träligt. Rätt rostig runt hjulhusen bak, men ändå...

  5. #245
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Så är det. Har som tur är gott om plats så kan spara delarna. Men samtidigt vill man ju sälja av så snabbt som möjligt då det kommer in fler bilar samt att de delarna som finns på bilen kommer till användning.
    Inredningen t.ex hoppas jag kunna sälja ganska fort.

  6. #246
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Fast jag vet inte om det är så konstigt. En väldigt rostig snart 20 år gammal Saab, man kan ju ha ledsnat som ägare om den går sönder och vill ha något nyare?

    Den där har ju liksom "gjort sitt" även om man med enkla medel kan hålla den på vägen, men så tänker nog bara dom flesta här inne
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #247
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Visst är det så, men att inte ens ta reda på vad som är felet?

    Okej, nu fick ägaren 1500 på skroten, men om ägaren lagt de 1500 på en felsökning så hade han kanske fått 10000 på blocket?
    Är folk så jäkla rika att de kan kasta bort 5-6000 sådär utan att fundera på det?

  8. #248
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Det var inte så länge sedan det var ett reportage på radion ang att bilskrotar varslat personal pga att inflödet av bilar var så mycket lägre nu i höst. Detta pga att folk valde att laga istället för att skrota. Priserna på reparationer har inte alls följt med priserna på begagnade bilar upp, utan det kostar ju fortfarande ungefär samma som för något/några år sedan. Detta är ju tvärt emot exemplet med A60 9-5an ovan, men det kanske inte är på gamla saabar som skrotarna gör de bästa affärerna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #249
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Visst är det så, men att inte ens ta reda på vad som är felet?

    Okej, nu fick ägaren 1500 på skroten, men om ägaren lagt de 1500 på en felsökning så hade han kanske fått 10000 på blocket?
    Är folk så jäkla rika att de kan kasta bort 5-6000 sådär utan att fundera på det?
    Antagligen, ja. Det finns nog många som tycker att det är värt ett par tusenlappar för att slippa besväret med att:
    - jaga verkstad
    - riskera att det är något dyrt som behöver fixas (då är ju felsökningen ändå pengar i sjön)
    - hantera alla blocket-prutare

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #250
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    261
    Medlem#
    9053
    Kan tyvärr förstå varför dom går till skrot istället, Har själv försökt sälja en 07 9-5 med lite defekter för en strunt summa men alla ville hämta bilen gratis och när man istället skrotade ner den så blev det jäkla liv fast man tog delar för rädda 2andra 9-5or.
    Även först sälja en helt fungerade 9-5 Biopower 2008 som har saab rosten men motorn är utbytt sitter nya sportchassidämpare runt om med sänkfjädrar, rostfritt system även Ferrita 3'' DPsamt hirsch sarger runt strålkastarna begärde 5tusen för bilen men bilen står kvar i garaget då folk trodde bilen var i nyskick....
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  11. #251
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Inte rika men bekväma och har inte möjlighet att själv att göra ngn felsökning eller reparation. En bil med lågt värde där drar reperationskostnader snabbt över värdet på bilen.

    Tazzen är ju ett sådant exempel som dock blev räddad.

    Många bra objekt går skrotdöden till mötes tyvärr. Men skulle jag ramla över en fin vector inredning till kombi i närheten skulle jag inte tacka nej.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #252
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Jag köper gärna en kombi som fungerar utan defekter inom kronoberg.

  13. #253
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Undrar hur många som är i min situation, halvhändiga? Jag har klarat att skruva det mesta med Saaben, men det tar tiiid. Speciellt när det är felsökning och så. Nu har vi småbarn, så det som förut var en halvdag kanske heldag i garaget är reducerat till "en eller två timmar nästa vecka ", mer tid tillgängligt är helt enkelt inte förhandlingsbart.
    Köpt en Kia som redan fått lämnas in för broms-service, och Saaben är troligen inne på sista säsongen. Hinner inte ge den nog med uppmärksamhet, och att lämna in den för 15-20k är uteslutet.
    Tar lite glykol, dåliga bussningar här o var, tändlåskontakten krånglar i kyla, fem andra grejer skulle behöva bytas förebyggande.
    Så inget dramatiskt egentligen, men kommer säkert räcka för en skrotning i höst när det är besiktningsdags.

  14. #254
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Entusiaster som håller på med bilar själv är en försvinnande liten del av alla bilägare så att det står "fräscha" bilar på skrotarna är inget konstigt. Det lär bli mer och mer av den varan också...

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #255
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Undrar hur många som är i min situation, halvhändiga? ... Hinner inte ge den nog med uppmärksamhet, och att lämna in den för 15-20k är uteslutet.
    Många. Jag tycker visserligen det är kul att skruva bil, men det finns inte en sportslig att jag lägger många timmar i sträck på det - det är för mycket annat i livet som både behöver och förtjänar min tid.

    Sedan skulle jag iofs inte se några jätteproblem att hosta upp 15-20k i verkstadsräkning någon gång per år om det skulle behövas (även om jag gärna slipper ) - det är ju en slags driftskostnad och att byta bil blir knappast billigare. Utan för mig handlar det nog mer om att allt på bilen börjar bli slitet - inte minst rosten har tagit ordentlig fart på 9-5an senaste året - och för eller senare så når jag punkten där en 15-20k-verkstadsräkning inte räcker för att hålla bilen rullande något år till eller två.

  16. #256
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Men det är ju dock så att en välutrustad bil som det är nåtr fel på går att sälja för mycket mer än skroten betalar.

    Snikbilarna är väl inte så attraktiva dock.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #257
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    376
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Fast jag vet inte om det är så konstigt. En väldigt rostig snart 20 år gammal Saab, man kan ju ha ledsnat som ägare om den går sönder och vill ha något nyare?

    Den där har ju liksom "gjort sitt" även om man med enkla medel kan hålla den på vägen, men så tänker nog bara dom flesta här inne
    Dock hoppas jag alla gör allt dom kan för att inte skrota en 900 eller 9000, även den skrotigaste skräpbilen kan ha bra delar på sig.

    Det är synd på alla nya skräpregler, förr fanns i Korsholm här i Finland en jättebra skrot, där bilarna inte skrotades, dom tömdes på vätskor och bogserades till ett fält där dom stod med flera tusen andra bilar. Dit fick folk komma och söka/köpa reservdelar. Vilken miljögärning... Men gissa vad som fällde hela idén...

    Här kan man läsa om det snöpliga slutet på en era
    https://svenska.yle.fi/a/7-1193376
    Saab 900 T16 -1990

  18. #258
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Syns ganska tydligt varför han tvingas på miljö regler, det ligger bilar huller om buller, däck överallt t.om på åkern. Ligger vad som ser ut som brända däck i en hög. Bilar står på varandra helt öppet på en leråker. Det ligger däck och fälgar runt om träden.
    Tvärställda bilar lutar mot träd och motorer ligger direkt på planen i gräset.

    Ser ut som en riktig grisig bilskrot.
    Sen ska en bilskrot vara inhängnad för obehöriga och djur samt skyltad som en arbetsplats.

  19. #259
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    376
    Medlem#
    -
    Saab 900 T16 -1990

  20. #260
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Ja, att den där skroten stängs är det inga frågor på. Undras vad marksaneringen kommer kosta...
    Men, det är tråkigt att det finns få skrotar där bilarna får stå en längre tid så det faktiskt går att hitta delar till äldre bilar.
    Problemet brukar dock vara att den där typen av skrotar inte bryr sig i bilarna heller, vilket gör att i princip ingenting går att använda från bilarna. Alla inredningsdelar och all elektronik är fuktskadat bortom räddning.

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9-3 SS - motor uppåt eller nedåt
    Av AnteO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 21:26
  2. MY05 9-5 xenon ljuser nedåt
    Av little_e i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 23:57
  3. Elspeglarna går inte att manövrera nedåt
    Av nitrox_diver i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 12:16
  4. motorn enbart nedåt v motorbyte?
    Av GST Spyder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •