Sidan 4 av 15 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 282

Ämne: Det går nedåt för Saab på Blocket :(

  1. #61
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    En kompis sålde sin 9-5 med visst underhållsbehov (men inget dyrt) jag tror det var 06a (facelift var det iallafall, men nån ganska trist modell) och jag tror han fick nånsans 15-20.000... Brorsan har en (tror jag) 08-09 och en 04, nu skulle de sälja 09an (för den har strulat mest, och jag antar kvaliten faktiskt gått ned, till och med "skinnet" var trasigt, de trodde bara miten på sittdynorna var skinn och resten plast?, de köpte bilen ny och den var nog rätt fullutrustad) och jag tror de skulle få kring 30.000. Detta är nog båda inbytespriser, bilar med ca 20.000 mil och inte privatpriser. Hade jag haft behov av en bil hade jag försökt köpa nån av dem, de är ju skitbilligt för en ganska ny bil.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #62
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    (Alla har ju hört från kollegan att dennes brors, kompis farsas farbror att det bara är en massa motorproblem och "dataskit" med 9-5)...
    Åjo, vi är ju en förhållandevis stor grupp som upplevt problemen på egen hand. Bytt motor och 4-5 tändkassetter har det blivit för min del och jag har en f.d. kollega som också fick byta motor p.g.a. oilsludge.
    Så det är ju en befogad misstanke.
    Fredrik J

  3. #63
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Så ja, beståndet på blocket kommer ju minska i en stadig takt tills den dagen efterfrågan är större än utbudet, och då kommer de kvarvarande "speciella" och välskötta exemplaren börja kosta igen...eller i alla fall sluta rasa i värde. Det är ingen rolig insikt men så ser det väl tyvärr ut...
    Jag har övervakning på 9000 Aut (och ser då också avslutade annonser någon vecka), och det jag ser är att bilarna försvinner blixtsnabbt, majoriteten "runners" verkar gå inom några timmar, så med tiden kommer det nog att röra sig uppåt lite och stabiliseras.

    Men, den senaste utvecklingen tyder på att det är god chans att det kommer att bli rejäl fart i Trollhättan om några år, och oavsett om de heter Saab eller inte så kommer det i så fall säkert att öka farten här, för en hel del Saab-ränder kommer helt säkert att finnas i bilarna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #64
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Åjo, vi är ju en förhållandevis stor grupp som upplevt problemen på egen hand. Bytt motor och 4-5 tändkassetter har det blivit för min del och jag har en f.d. kollega som också fick byta motor p.g.a. oilsludge.
    Så det är ju en befogad misstanke.
    Jodu, visst är oron befogad, men den största oron kommer från tiden med tidiga B2x5 och tidiga kassetter (3.4 och 3.6). Kollar man på typ -04 och framåt, och då framförallt på Biopower-maskinerna så vill jag ändå påstå att det inte är speciellt vanligt med varesig sludge eller frekventa haverier av kassetter. Visst går kassetter sönder då och då (jag själv har bytt 2 st), men det är på inga vägar lika illa som det allmänna ryktet som i stort grundar sig i de tidiga åren.

    Tex så anser jag det tämligen "riskfritt" att köpa tex en 9-5 MY08 även om det finns en GT17 som kan oroa en del. Jämför man vad de kostar med vad motsvarande kärra av annat märke kostar så borde det helt klart väga över oron...men icke, rädslan är totalt cementerad pga gamla meriter.

    Ska man se till tänddelar så skulle jag vara mer rädd för Ford, där har vi lyckats skrota 4 st tändspolar på den Ford Focus vi hade (vi hade den från ny fram till sista vilan)...och många andra kunder hade också problem med just spolarna. Trots det är det ingen som avråder från att köpa en ny Ford pga undermåliga tändsystem (möjligtvis att man avråder av andra orsaker )

    Jag har för övrigt totalrasat en spis pga oil sludge, och det var en B204E i en 9000....sug på den
    Senast redigerat av Echonator den 2016-01-20 klockan 07:47.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #65
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    rädslan är totalt cementerad pga gamla meriter.
    Så är det. Det kostar att klanta till det...
    Fredrik J

  6. #66
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Hm, och nu ikväll gick det under 2800. Fortsätter det så här så lär det vara tomt på blocket i slutet av 2016...

  7. #67
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Jag letar själv efter en 9-5 årsmodell 2006 och nyare med automat, gärna 2,3L motorn, men det dyker inte upp många lämpliga objekt.

  8. #68
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Nu är detta bara min egen teori. Men ...

    Jag är övertygad om att den tidigare största kundgruppen när det gäller begagnade Saabar också var de som hade en väldigt neutral uppfattning om bilmärket. Många av dem äger fortfarande Saab och är säkert nöjda med sin bil, men också intresserade av att byta upp sig till något nyare.
    Tyvärr tror jag att valet, för dessa personer, då faller på annat fabrikat. De ser inte längre Saab som ett framtida alternativ.

    Alla bilar faller i värde, men det är klart att osäkerheten blir extra stor när det gäller ett bilmärke som inte längre finns.
    Lägg därtill att många i denna kategori sannolikt är väldigt bekväma av sig. De lägger störst tilltro till märkesverkstad och återförsäljare än mot begagnade delar, skroten och gds-hallarna.

    Vi ser ju tendenser till detta redan här på forumet, och då är det (får man förmoda) entusiaster som tvekar kring framtida Saab-köp i en dyrare prisregion.

    Kvar, som enskilt störst köpgrupp för Saabar, blir då gamarna.
    De som förstör både marknad och bilar.
    Senast redigerat av Mr Dezent den 2016-01-24 klockan 10:32.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  9. #69
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715
    Sedan är det väl så att den teknik som föraren "ser" i form av infotainment
    dvs Stereo, Navi, Blåtand, Internetuppkoppling, USB-uttag för MP3 etc
    kräver att man våldför sig på äldre SAAB'ars instrumentbräda (kablage,
    radiouttag mm). Skall man lämna något sådant till en verkstad kan det bli
    riktigt dyrt. Entusiaster håller till här och sprider kunskap på detta
    forum + på internet i övrigt.

    Sätter man sig i en asiatisk ryggsäck idag är den inte sällan utrustad
    med någon OEM-modul som har allt detta. Sådant säljer. En OG 9-5 har
    en två-raders SID. Även nyare SAAB på begbilsmarknaden är inte sällan
    snikutrustade då dom oftast sålts nya som tjänstebilar med ett av
    skatteverket fastställt "paket".
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  10. #70
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Halland
    Inlägg
    81
    Ännu en Saab mindre i Sverige och en mer till Danmark.

  11. #71
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Hm, och nu ikväll gick det under 2800. Fortsätter det så här så lär det vara tomt på blocket i slutet av 2016...
    Ja du bollman, under 2700 i afton. Är det någon som har börjat tugga i sig Saabar? (Sedan är förstås Blocket inte hela fordonsutbudet.) Som jag sade tidigare hade jag inte kollat så noga ett antal veckor runt jul och nyår, men tyckte att tapp på ett antal hundra, givet totalsumman, på relativt kort tid, jämfört med sommaren och tidig höst, ändå var så signifikant att det kanske rörde sig om, till stor del, annonser som fallit bort efter annonstidens utgång, och att dessa säljare hade tröttnat på den kanalen, givet att Saabar kanske är något mer svårsålda nu. Men det fortsätter att gå nedåt, vid årets slut blir det bra negativt i den här takten.

    Sedan lär förstås vissa årsmodeller återkomma när det blir dags för byten, vi såg väl en hel del osålda eller med låga mil, MY2010-2012, runt 2011-2012, som lär återkomma. Rörelser som alltid har funnits, men som vid krympande total kanske blir mer synliga, om många byter runt samma miltal.

  12. #72
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ikväll gick det under 2700, vad är det som händer?
    10/1 under 3000
    17/1 under 2900
    23/1 under 2800
    25/1 under 2700

    Det märks tydligt att det inte alls kommer in samma mängd bilar på blocket längre. Förr var det jobbigt att försöka hinna se alla SAABar som lades in på en dag, nu får de plats på en sida...

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ikväll gick det under 2700, vad är det som händer?
    10/1 under 3000
    17/1 under 2900
    23/1 under 2800
    25/1 under 2700

    Det märks tydligt att det inte alls kommer in samma mängd bilar på blocket längre. Förr var det jobbigt att försöka hinna se alla SAABar som lades in på en dag, nu får de plats på en sida...
    Hur ser trenden för andra bilar ut, t ex Volvo? Är det bara SAAB som går nedåt? SAAB bör ju krokna över tiden, men inte med den speeden. Det kan inte vara en representativ utveckling.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  14. #74
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Hur tolkar ni antalet bilar på blocket egentligen? Att bilarna försvinner för att färre är ute till försäljning?
    Fredrik J

  15. #75
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ptja, det är nog så jag tolkar det. Antingen att folk inte är intresserade av att sälja bilarna, eller att många inte bryr sig om att försöka sälja bilarna utan när de strular för mycket och/eller blir underkända på besiktningen så åker de på skroten. Jag tror att många "Svensson" ger upp när turbon gör det i bilen. De får höra att det kan kosta runt 10000 och laga och de vet att bilen har ett nominellt värde runt 10-15000 så blir det helt enkelt inte intressant. Många tycker nog då också att det är för jobbigt att försöka sälja en trasig bil på blocket så de låter bara verkstaden skrota bilen.

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Hur tolkar ni antalet bilar på blocket egentligen? Att bilarna försvinner för att färre är ute till försäljning?
    Kan bara tala för egen del. Självklart tänkte jag på det som du tar upp innan jag kommenterade igen, ovan, och även innan dess; att det inte med nödvändighet säger något om beståndet. Och att det i stort inte finns något att förvånas över, eller förskräckas, i utvecklingen, det enda som förvånar nu är hastigheten i förändringen. Därför gav jag två tänkbara(?) förklaringar, säsongsvariationer och annonser som fallit bort av ålder, en masse.

    En bil som inte är till försäljning har i allmänhet fått en ny glad ägare, ett mindre antal plockas bort från marknaden i väntan på fler spekulanter, eller säljs via andra kanaler, ytterst få i de absolut lägsta prisklasserna går till skrot. Men ett minskat utbud innebär givetvis ett mindre urval.

    I de här kretsarna är önskemålen, av förklarliga skäl ofta ganska höga, rikt utrustad, "stora" motorn etc. har varit stående önskemål många gånger. Om man då roar sig med att se hur många som har, säg 180-200 hk, i den utsträckning det anges i annonsen, och med beaktande av att en stor del är av äldre modell, kanske det rör sig om 10-25 % av utbudet, eller långt mindre.

    Det går att alltid att göra sig lustig, men takten som antyds ovan är något förvånande, om den i ett år, säg, har legat stabilt på 3500, och sedan försvinner det 100 i veckan eller mer. Givetvis är det också så att sådana rörelser syns tydligare om totalsumman är mindre.

    Citat Ursprungligen postat av Amatör Visa inlägg
    Hur ser trenden för andra bilar ut, t ex Volvo? Är det bara SAAB som går nedåt? SAAB bör ju krokna över tiden, men inte med den speeden. Det kan inte vara en representativ utveckling.
    Har inte följt andra märken, men snubblade över två siffror för samtliga bilar (via en blogg), om dessa stämmer har totala volymen krympt över ett antal år. 2011-05 rörde det sig om 142077, ca 64000 privat 78000 via företag, en månad senare 140753, ca 61000 privat och 80000 via företag. I dag rör det sig om ca 115000, 23000 privat och 92000 via företag. En minskning med ca 20 % på 4,5 år, alltså oaktat att vi är mitt i vintern.

  17. #77
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Att antalet Saabar på vägarna minskar är väl inget konstigt egentligen. Marknaden för 5-10' kronorsbilar är ju begränsad. Många har högre krav. Jag har själv kvar min 9-5 -99 på 37000mil. Den gick igenom besiktningen före jul och får nu rulla ett år till. Händer något som kostar 3-4' att fixa åker den på skroten, inte till blocket.
    Fredrik J

  18. #78
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Ja, men ganska tydliga minskningar syns även för sökningar på 9-3 yngre än 2009, knappast några "5-10' kronorsbilar", även om sådana kriterier som körsträcka kan lura, d.v.s. om man inte justerar den allt eftersom tiden går lär det bli en krympande skara.

    9-3, 2009 och framåt, +160 hk, manuell, har väl minskat med en femtedel, 20 %, sedan förra året, oaktat körsträcka. Det märks, som sagt.

  19. #79
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Kan inte sifforna ha med ett säsongsmönster att göra? Det är ju känt att januari är årets fattigaste månad, och som bilsäljare så kan man nog få bättre betalt för sin bil om man väntar nån månad med att annonsera/sälja?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #80
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Det tror jag på! På mitt jobb har vi årets största puckel i december. Januari är usel men sedan plockar det upp igen med peak i april-maj. Samma sak varje år. Då handlar vi nästan uteslutande med offentliga kunder, d v s skattefinansierade. Sedan kan ju begbilmarknaden ha sina egna karaktäristiska pucklar. Får för mig att våren är något av bilköpartid och att "mitt i vintern" känns sådär för bilköp (så har jag alltid känt det - köpte en bil mitt i vintern en gång bara för att motorn rasade på föregående).
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9-3 SS - motor uppåt eller nedåt
    Av AnteO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 21:26
  2. MY05 9-5 xenon ljuser nedåt
    Av little_e i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 23:57
  3. Elspeglarna går inte att manövrera nedåt
    Av nitrox_diver i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 12:16
  4. motorn enbart nedåt v motorbyte?
    Av GST Spyder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •