Sidan 3 av 15 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 282

Ämne: Det går nedåt för Saab på Blocket :(

  1. #41
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av A.Chr Visa inlägg
    3002 st på Blocket just nu.
    Finfint! Tråden kan låsas! Alternativt ändra rubriken till "En glädjes dag på blocket för Saab".

    Jag tycker man lär sig något nytt mest hela tiden här. Om inte annat så ledde en sökning igår här på forumet till byte av tändstift på en Saab med tänd motorlampa. Kunskapen här är guld värd.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nu ikväll så sjönk antalet SAABar till salu på blocket under 3000st (2999) för första gången som jag har sett iaf. I nuläget är det betydligt fler begagnade Citroën, Nissan och Dacia till salu än SAAB
    SAAB kommer först på 16e plats i antalet bilar till salu.
    [...]
    Noterade också detta för några dagar sedan. Har endast besökt Blocket vid ett par tillfällen de senaste 3-4 veckorna, men märkte detta tydligt. Från en tidigare nivå på, säg, runt 4000, har det länge rört sig om ca 3500, i något, några år. När jag först märkte vad du nämner låg det nog så lågt som 2992 vill jag minnas, men kan ha sett fel, och det är i alla avseenden enbart ett mått, men ett sorgligt. Ett par sökningar på t.ex. nyare 9-3, i visst åldersintervall etc. gav avsevärt färre i sökresultatet. Snabba inköp av vinterbilar var väl inte första tanken ... snarare att vissa annonser kanske fallit bort av ålder i slutet av året, men det märktes klart.

    Det du tar upp i vidare bemärkelse, om olika modeller har också märkts; försök hitta en vettig, nåja, 9-3 SE Sport från 1999, som förvisso var rätt ovanlig när den kom; det såg ganska annorlunda ut för tre år sedan, även om majoriteten även då var "ungdomsbilar" i olika grader av förfall. Det är lättare att hitta en höna med tre ben och tänder. Har inte kollat på senaste tiden, men för bara ett par år sedan kunde man se en snygg 9000 i vettigt skick, även hos bilhandlare närmast omöjligt nu tycks det.

    Sedan finns det förstås en mer allmängiltig aspekt som tagits upp, om moderna bilar med mycket elektronik, det kan påverka bevarandet av bilar inom alla märken.

  3. #43
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Finfint! Tråden kan låsas! Alternativt ändra rubriken till "En glädjes dag på blocket för Saab".
    "Antalet Saabar på Blocket har till slut - efter 4 svettiga dagar - nått upp över 3000st igen."

    Nej, men det är klart trist att det ligger på så låg nivå. Tyvärr lär det ju inte direkt stiga heller.
    Tråkigt att så många bilar går till skrot för minsta skitfel. Trist också att fungerande bilar får sätta livet till för att säljas i delar eller som reservdelsbilar, även om det bidrar till att hålla andra kärror i rullning.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #44
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Fast vi är under igen, 2997 nu. Vi får väl återkomma i tråden när det sjunker under 2500...

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Sluta "Grina" nu !
    Det är ju just vi som ska hålla SAABarna levande för alltid !
    Skål På Er Alla !

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Skål! (var just överbjuden till granndamen på kaffe och punsch - det var länge sedan sist!)
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117
    Skulle tro att så här års säljs färre bilar överlag. Siffran hoppar nog upp igen under våren
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  8. #48
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Hm, det verkar gå fort neråt. Ikväll är det bara 2899st

  9. #49
    Du får väl se till så att det står 2900 ;-) Du är väl på gång.. fast sen kommer du väl att få talet att sjunka också! :-D

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Eftersom antalet begagnade SAAB:ar obönhörligen kommer minska så länge som det inte tillkommer några nya, har den här tråden potential att räcka många år framöver. Undrar vilket år den allra sista SAAB:en kommer ligga på blocket? Eller vilket som försvinner först - den sista SAAB:en eller blocket? Det blir nog blocket. Såg idag att 2015 var ett rekordår för begagnade bilar och det var det väl för nya också. De som köper en ny bil, säljer ofta den gamla.

    Låga räntor har pumpat upp alla möjliga marknader. Nu finns det tendenser till att en försiktighet breder ut sig, p g a oro över skuldberget och stigande räntor osv. I så fall krymper alla möjliga marknader, vilket mycket möjligt kan inkludera den för begagnade bilar. Ett sådant marknadsfall kan ge antalet SAAB:ar på blocket en extra skjuts nedåt. Kanske syns det redan?

    Mvh
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Amatör Visa inlägg
    Låga räntor har pumpat upp alla möjliga marknader. Nu finns det tendenser till att en försiktighet breder ut sig, p g a oro över skuldberget och stigande räntor osv. I så fall krymper alla möjliga marknader, vilket mycket möjligt kan inkludera den för begagnade bilar. Ett sådant marknadsfall kan ge antalet SAAB:ar på blocket en extra skjuts nedåt. Kanske syns det redan?

    Mvh
    Sämre tider skulle ju kunna ge fler gamla Saabar på blocket. Det är ju antal bilar till salu, inte antal bilar som säljs. Vi har en gammal 9-5 som andrabil och när den stannar blir det skroten. Eller så lägger jag upp den på blocket för att öka på statistiken lite....
    Fredrik J

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Sämre tider skulle ju kunna ge fler gamla Saabar på blocket. Det är ju antal bilar till salu, inte antal bilar som säljs. Vi har en gammal 9-5 som andrabil och när den stannar blir det skroten. Eller så lägger jag upp den på blocket för att öka på statistiken lite....
    Ekonomi är en hopplös "vetenskap" så fältet är fritt för spekulationer. Jag har ju tre SAAB:ar motsvarande tre promille av beståndet på blocket. Inte så illa för 1/10 000 000 av befolkningen. Kanske borde lägga upp dem på blocket så de syns ordentligt
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Amatör Visa inlägg
    Kanske borde lägga upp dem på blocket så de syns ordentligt
    Det skulle ju bättra till den här statistiken....
    Fredrik J

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Alternativ tolkning: "Dagens SAAB-ägare håller hårt i sina ögonstenar, vilket lett till ett snabbt minskande utbud."

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  15. #55
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Dags för ny rubrik - så här FÅ Saabar har det aldrig funnits på Blocket...? Den kommer stämma alltför många gånger framöver
    /Johan

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    En fråga i kategorin esoterism med koppling till Saab och Blocket, som kan lämpa sig i den här tråden. Finns det några teorier om varför en del väljer att lägga en säljes-annons för sin Saab 9-5 i kategorin "Övriga"? En tidig teori var att det rörde sig om ägare som minsann ville markera att de hade en 95, inte en 95 eller 9-5. En annan tidig teori var att det rörde sig om mycket lågt prissatta exemplar, men det råder knappast brist på dem i kategorin "9-5".

    Närmare trådens ämne; som de flesta säkert har sett, kunde man, som på de flesta ställen, se många annonser förnyas under hösten, flera gånger. Vad gäller äldre, 99/90/900, kunde man se de som föll bort när annonstiden löpte ut, och en forummedlem, med minst sagt flitig projekttråd, vittnade väl om svårigheten att hitta en sansad köpare, och fordonet gick på export om jag minns rätt. Verkar svårsålt, om det inte är en Aero (som väldigt ofta nämns i forumet när det planeras bilköp, men som är lika ovanliga som snö på midsommar), ett par 3-4 försvann väl på några dagar, en vecka vardera i höstas. (Det är i stunder med lågt utbud köpare kan börja förbanna tidigare ägares preferenser; påkostad 9-3 XWD med textil/leatherette-klädsel, eller mängder med dieselbilar, om önskemålen är något annat.)

    Trenden är nog så tydlig den kan vara, men undrar om det inte även finns inslag av säsongsvariation. Den stora massan har väl vänt märket ryggen så till den grad att det inte skulle förvåna mig att de tror att man inte kan få bilarna servade.

    P.S. Det finns i skrivande stund 19 annonser under Saab köpes ...

  17. #57
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Min 9000 "classic" blev exporterad till Tyskland, för jag ville inte lägga ut den på blocket. Min og9-3 fick jag såld direkt efter jag annonserat den på blocket för ca 1.5 år sen... Problemet med blocket är alla oseriösa köpare... Jag tycker det verkar vara 9-5 som är svårsålda?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #58
    Jag har ju precis köpt en saab 99 -83. Tanken är väll att den bilen ska vara min "bruksbil" (jag kör inte mycket bil alls). Jag tycker bilar ska användas och denna saab 99 är perfekt på våra vintervägar.
    Synd bara att det används vägsalt där jag bor.

    Om jag någonsin ska köpa en ny bil eller bara ett annat bilmärke så blir det troligtvis en Alfa Romeo. Alfa har precis som Saab alltid haft snygg design. Även nya Alfa bilar är snygga enligt mig. Det är mer en vad man kan säga om andra moderna bilar.

    Sen kanske man köper nån amerikanare men då handlar det enbart om 50-60-70 tals bilar.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #59
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Min 9000 "classic" blev exporterad till Tyskland, för jag ville inte lägga ut den på blocket. Min og9-3 fick jag såld direkt efter jag annonserat den på blocket för ca 1.5 år sen... Problemet med blocket är alla oseriösa köpare... Jag tycker det verkar vara 9-5 som är svårsålda?
    Jag tycker 9-5 verkligen rasat i pris.
    Det känns som för 6-12 månader sedan fick man betala runt 40-50 000kr för en 9-5 aero 04-05 som gått 20-25 000 mil.
    Idag ligger de runt 20 000kr.

    06 och framåt har också rasat känns det som.
    Du får ett fint exemplar för runt 50 000kr.

  20. #60
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Ja raset på 9-5 tycker jag bara har eskalerat, och det kan till viss del göra att antalet till försäljning minskar kraftigt. Kollar man på typ -04 och uppåt så går dessa fortfarande att sälja, även om man inte får mycket. "Vi" letar ju helst efter ganska fullsmetade bilar, och helst ska ju bilen ha Aero i regbeviset (lite som Tripod är inne på). Detta gör ju att alla dessa 2.0t Linear och Arc bara "blir över" till den stora gråa massan. När dessa 9-5 98-03 börjat rulla en 20-30k mil och försäljningsvärdet varit väldigt lågt under en längre tid så är det ju få som velat kosta på bilarna något. Detta i sin tur gör ju att de är ännu mer svårsålda när det ligger ett underhållsbehov på kärran. Lägger man därtill det dåliga ryktet som 9-5 fick tack vare problem med sludge i de tidigare B2x5:orna samt strulande kassetter i sin barndom så är en tidig 9-5 inte ens intressant för många om man så ens fick bilen för 3000 kr skattad och klar....typ. (Alla har ju hört från kollegan att dennes brors, kompis farsas farbror att det bara är en massa motorproblem och "dataskit" med 9-5)

    Kollar man på -04 och framåt så är ju priset lågt, och det är klart, dom heter ju också 9-5. När bara någon årsmodell äldre nästan ges bort bilar gratis så blir det svårt att få betalt för en lite nyare även om den är fräsch, välskött osv....jag skulle inte ens våga lägga ut min 9-3 på Blocket då man bara skulle bli bombad med skamlösa förslag och tillrättavisningar om att "den här 9-3:an kostar ju bar sådär" när det skiljer ljusår mellan bilarna på alla tänkbara skick...för namnet är ju samma och "typ" även åldern.


    I den sitsen som tidiga 9-5 är i nu var även 90:or, 99:or och og900 tidigare...men då gick alla dessa "slutkörda" bilar folkracedöden...så då gick dom ändå att sälja till det ändamålet, men det går ju inte med 9-5 av förklarliga anledningar....därför är det bekvämare att bara skrota bort "aset" i stället för att bemöda sig om att lägga ut det på blocket och behöva lägga tid på alla idioter till köpare som bara strular....även tid är pengar.


    Så ja, beståndet på blocket kommer ju minska i en stadig takt tills den dagen efterfrågan är större än utbudet, och då kommer de kvarvarande "speciella" och välskötta exemplaren börja kosta igen...eller i alla fall sluta rasa i värde. Det är ingen rolig insikt men så ser det väl tyvärr ut...

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Echonator den 2016-01-19 klockan 18:26.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9-3 SS - motor uppåt eller nedåt
    Av AnteO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 21:26
  2. MY05 9-5 xenon ljuser nedåt
    Av little_e i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 23:57
  3. Elspeglarna går inte att manövrera nedåt
    Av nitrox_diver i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 12:16
  4. motorn enbart nedåt v motorbyte?
    Av GST Spyder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •