Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Saab 9-5 02 borttappade nycklar.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Överkalix
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 02 borttappade nycklar.

    Hej Min pappa har fått en Saab 9-5 Aero 2002. Dock så har kvinnan som haft saaben lyckas slarvat bort nycklarna till den. Men jag har en resevdels bil så hur gör man för att flytta över nycklar samt startspärr till hans bil? Sen så skulle jag behöva tips på hur man kommer in i den då den är låst. Fast det kan ni ta på Pm.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hej och Välkommen till STCS Patriot


    Första åtgärd skulle nog vara att leta ännu mer efter nycklarna eftersom som du nämner behöver komma in i bilen vilket kan vara nog så besvärligt beroende på hur bilen låsts, 2 tryck på fjärren låser så att knappen på insidan inte går att dra upp.

    Om nu nycklarna ändå inte hittas så behöver låscylindrar samt TWICE enheten flyttas över och giftas in i bilen med ett verktyg/dator som heter Tech2.
    Vanligtvis finns Tech2 hos Saabverkstäder men det finns även privatpersoner och andra verkstäder som har denna.
    Så det räcker inte bara att flytta grejor från en bil till en annan.

    Att komma in i bilen skulle jag i din sits rådfråga den lokala låssmeden om först.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Överkalix
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Anledning till att bilen var gratis var just att nycklar är helt borta. Hon har sökt överallt efter dom men nu hade hon ledsnat och ville bara bli av med bilen. Blir att flytta över hela spakstället och boxen då.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Överkalix
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Var å kolla på bilen idag och att komma in i den är numera inga problem. Då nån snorvalp tycket det var en smart ide att slå in bakre sidorutan. Och nycklarna vart borttappad när kvinnan var å plockade svamp i skogen i höstat. Och av nån märklig anledning lämnade hon bilen där den stod ca en km in på en small skogsväg. Så nu blir det roligt att försöka få ut den ur skogen.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Helt enastående att ingen eldat upp den då den stått så länge, brukar räcka med max 1v sen är någon pyroman igång. Hur som lycka till med bilen när den kommit ut ur skogen

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Patriot Visa inlägg
    Var å kolla på bilen idag och att komma in i den är numera inga problem. Då nån snorvalp tycket det var en smart ide att slå in bakre sidorutan. Och nycklarna vart borttappad när kvinnan var å plockade svamp i skogen i höstat. Och av nån märklig anledning lämnade hon bilen där den stod ca en km in på en small skogsväg. Så nu blir det roligt att försöka få ut den ur skogen.
    Rätt sätt är att gå till Saab ÅF och göra minst en ny nyckel (den mekaniska delen). Det faktum att du kan komma in genom en ruta är ingen större tröst, både att öppna förardörren och att få ur tändcylindern motiverar kostnaden för en ny nyckel, oavsett om du senare byter låscylindrar. 9-5 är rejält stöldskyddad.

    För att sedan låsa upp den elektroniskt behövs minst en ny elektronikburk, ja, samt lite trixande med Tech2, men detta görs lämligen i verkstad eller garage.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Patriot Visa inlägg
    Hej Min pappa har fått en Saab 9-5 Aero 2002. Dock så har kvinnan som haft saaben lyckas slarvat bort nycklarna till den. Men jag har en resevdels bil så hur gör man för att flytta över nycklar samt startspärr till hans bil? Sen så skulle jag behöva tips på hur man kommer in i den då den är låst. Fast det kan ni ta på Pm.
    Hur fasiken kan man ens KÖPA (eller få) en bil UTAN nycklar till den?

    /Lufto

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    För att Gratis är Gott?

    3 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    För att Gratis är Gott?
    Tror gratis blev beskt i detta fall. Det är nämligen inte "bara att".
    /Lufto

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Finns ju dom som köper bilar med olika fel så som till exempel: Växellåda där växlar hoppas ur, rasad motor, punktering på hjul, krockad, saknad av servicehäftet, vattenskadad, opolerad och allmänt vanvårdad. Några (rätt många här på STCS har jag lagt märke till) köper sådant andra ratar. Med lite kunskap, tid och pengar blir det som är vrak enligt säljaren, till att bli en fullt körbar bil i gott skick. Gratis bil utan nycklar är ju värt ett försök. Bättre det än ytterligare en onödig inlösning och skrotning på ett försäkringsbolags order. Går det så går det.

    4 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Tror gratis blev beskt i detta fall. Det är nämligen inte "bara att".
    /Lufto
    Att lösa en utmaning är ju väldigt belönade. En del går igång på att lyckas med det som för andra bara verkar jobbigt eller onödigt att göra. Som mioh säger, en del av de förra finns här på Stcs.

    3 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Överkalix
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Det är knapp nån som veta att den fanns där ute i skogen. Då för att komma till den så körde man efter skogsväg till en vändplan och sen var det ett par hundra meter in på en mindre skogsväg som bil stod. Dom som slog sönder rutan färdas på snöskoter så det var mest troligt nån yngre som var ute å nöjeskörde och råkade se bilen.
    Senast redigerat av Patriot den 2016-01-17 klockan 18:02.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Tja, jag kommer aldrig "gå igång" på att köpa en bil utan nycklar.

    /Lufto

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Fick en idé så jag väcker den här tråden. Det annonseras ju ut olyckliga fall där alla nycklar är borta från bilen ibland, och säg att man skulle vilja slå till på en 9-5 utan nycklar: skulle man inte kunna sätta ihop ett räddningspaket med en styrbox, en TWICE och en tändningslås med nyckel? Och detta monteras in i kärran som ska räddas. Räcker det för att få den att rulla, eller behövs det mer? Dice, ABS, automatlåda/manuell? Problem uppstår ju säkert också om det är en Aero och utbytespaketet kommer från en 2.0t, men om man kör lugnt och byter program så fort som möjligt så borde väl inget ta skada. Tankar?

    1 användare gillar detta inlägg


    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  15. #15
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Är delarna årsmodellberoende eller bara att plo ka ur vilken bil som helst?

    - - - Uppdaterad - - -

    Hur slutade denna historia[, blev det viktoria eller nederlag?

    QUOTEatriot;1380398]Hej Min pappa har fått en Saab 9-5 Aero 2002. Dock så har kvinnan som haft saaben lyckas slarvat bort nycklarna till den. Men jag har en resevdels bil så hur gör man för att flytta över nycklar samt startspärr till hans bil? Sen så skulle jag behöva tips på hur man kommer in i den då den är låst. Fast det kan ni ta på Pm.[/QUOTE]

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Vet inte med 9-3, men i mitt huvud borde det funka inom alla årsmodeller av 9-5 T7. Det går ju att utnyttja i oärliga syften också, men hur många biltjuvar ids lägga ner ett par timmars skruvande för att ens komma iväg med en 10-20 år gammal kärra?

    1 användare gillar detta inlägg


    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

Liknande ämnen

  1. Borttappade nycklar Honda Zoomer
    Av Roblin i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 17:36
  2. Dragkroks problem vid besiktning.nycklar borttappade..
    Av Mr.Nero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 20:50
  3. Borttappade adressändringar!
    Av petson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 09:32
  4. 3:an o 4:an borttappade
    Av Severin9000CD-2.3t-93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •