Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Brustna fjäderben/fjädern (?) Volvo livsfarligt. Hur är det med Saab?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Brustna fjäderben/fjädern (?) Volvo livsfarligt. Hur är det med Saab?

    Lite drastisk rubrik men detta är min historia. Två gånger har jag nu hört om riktigt otäcka olyckor med Volvo V40.

    Igår berättade kompisen hur hans flickvän kört av vägen med sin nybesiktigade Volvo V40 1991 ( nej måste vara fel. 15 år gammal var bilen) Fjäderben/fjädern brast och totalt oförberedd åkte hon över på motsatt vägbana och hade sån tur att hon kom in på en liten skogsväg och klarade sig helt. Men om hon fått möte... kunde varit du eller jag som kom där. Eller våra barn

    Andra jag hörde om måste ha varit en betydligt nyare V40. Åtminstone från 2000-talet. Även där brast det och hon åkte ut på en åker krockade med en sten eller något och blev riktigt illa skadad.

    Låter som en tickande bomb i takt med att bilarna blir äldre tycker jag. Är Volvo särskilt drabbade och hur ser det ut på våra Saabar? Valde man bättre leverantörer? Tycker inte jag läst om sånt i samband med Saab
    Senast redigerat av H-M den 2016-01-10 klockan 13:23.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    I den här tråden finns en bild på hur mitt vänstra fjäderben såg ut på 9-3 M00: http://forum.saabturboclub.com/showt...A4derben+og9-3

    Jag vet inte vad som händer när fjädertallriken ger sig helt men troligen inte så mycket mer än att fjäderns nedre ända landar lite längre ner. Tar hjulet i någonstans så det blir stopp så är nog risken stor att man kör av vägen. Det borde komma ljudliga varningssignaler innan fjädertallriken lossnar helt. Det gjorde det i alla fall på min bil. Sen gäller det att förstå signalerna också och det kanske inte är så lätt om man är helt oteknisk som många är.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Intressant. I båda fallen ovan skall det ha gått snabbt utan förvarning men kanske förstod man inte varningssignalerna? Väldigt obehagligt och inget som syns på en besiktning
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Hade en gång en tant framför mig på bilprovningen som fick Spanska flaggan på sin NG9-3 pga. av en brusten framfjäder.
    Det fanns tydliga märken i däcket att den vassa änden tagit i

    Vad som kan hända kan man ju gissa, punktering, upplåst hjul och sidokast?
    Inget man vill uppleva i motorvägsfart vid tät trafik.
    Detta var ju inte direkt relaterat till "äldre bilar" men som alltid gäller det ju att ha koll på sin bils skick ur trafiksäkerhetssynpunkt, gäller gammal som ny bil.
    Även om det är lite OT: Hur tror ni föraren av de bilar som åker omkring med endast ett halvljus i mörkret reagerar när den andra lampan också plötsligt slocknar?
    Även små fel kan få större konsekvenser än man tänkt sig.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Jag råkade ut för att den orangefärgade glödtrådsvakten som ser ut som ett relä lade av. Det märkte jag precis där gatubelysningen upphörde. Helt svart framför bilen. Ganska obehagligt. Bosch har gjort en så usel konstruktion att ett enkelfel i en enhet för övervakning slår ut båda halvljusen när den fallerar. Felet var som vanligt en dålig lödning.

    Tillbaka till ämnet med de ruttna fjäderbenen. Det är förvånande att besiktningen inte granskar dessa noggrannare. Det är ju ett välkänt fel på og9-3 och säkert många andra bilar. Min ng9-3 var nyligen besiktigad med ena fjädern av på två ställen på nedre varvet då det smällde till ljudligt när fjädern gick av för tredje gången. Fjäderbrott på nedre varvet är inte skäl att underkänna bilen men kan ju vara bra att få reda på när man betalar för besiktning.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Skulle gissa att inspektion av fjädrar och fjäderben sker på samma vis som allt annat, dvs vissa stationer fokuserar på vissa saker. Det är förmodligen baserat på var de brukar hitta fel och det är ju rätt för skulle de minutiöst inspektera hela bilen skulle det förmodligen ta längre tid och kostnaderna öka.

    Men jag tror inte TS behöver vara mer orolig för det än något annat, ha själv ha god koll på sin egen bil räcker långt, se bilprovningen som ett komplement.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Alltid känt mig i trygg i alla Saabar jag kört och ägt men en tidig S40/V40 vet jag inte om jag skulle ta i. Inte bara pga det jag hört iofs Aldrig gillat dem
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Livsfarligt st1 biopower B235R
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 18:56
  2. Brustna fjädrar fram 9-3ss
    Av ka_linkan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 20:38
  3. Identifiera brustna sänkfjädrar 9-5, hur ?
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •