Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bygga en bättre sugmotor, tips?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Bygga en bättre sugmotor, tips?

    Hej! Har en 9000i från sent 80-tal vars motor(B202i) jag skulle funderar på att modifiera lite för att kanske nå lite bättre prestanda utan att bränna iväg alltför mycket pengar. Givetvis är det enklast och billigast att byta till en turbo men hade varit kul att göra något eget. Siktar inte på några speciella effektsiffror utan är mest intresserad av att förbättra motorn, gissar att motorn inte var helt optimal redan 1988 och att SAAB har prylar som varit i produktion som kanske kan förbättra motorn.

    Jag ser detta som ett litet hobbyprojekt icg har ingen större lust att riva ur motorn ur bilen utan fokuserar främst på ett en förbättrad topp, samt insug och avgas.

    Jag funderar kring två alternativ vad gäller toppen.

    • Porta toppen, insug, avgas. Detta alternativ känns relativt dyrt och tillräckligt men kunskap att göra det själv har jag nog inte. Känns aningen dumt att förstöra den topp jag har.
    • Byta till annan lämplig SAAB-topp som flödar bättre. Senare toppar borde ju generellt sett vara bättre. Detta alternativ känns både och enklare.

    Jag har ju då alltså en långmotor men har förstått att det går montera toppar från kortmotorer med lite modifiering.
    Så är det någon som har några idéer om befintlig saab-topp att montera?

    Jag ser tre alternativ som kan ge toppar som flödar bättre:
    1. 2,3 liters sug-topp från långmotor = förmodligen enklast att montera men kanske lite sämre flödesmässigt än övriga två.
    2. 2,3 liters sugtopp från kortmotor från senare saab 9000 .
    3. T7 Aero-topp från SAAB 9-5, och kanske vassare kamaxlar om det behövs.

    Jag känner mig mest intresserad av alternativ 3. Jag har även planer att byta från fördelare till DI och att mappa om Bosch Jetronic-systemet.

    Så frågor:
    • Vilken befintlig topp tror ni jag får ut mest av? T7?
    • Är det möjligt att anpassa t7-topp till långmotor? Någon som gjort detta?
    • Om jag inte får tag på delar för att bygga om till DI, någon som vet om man kan montera fördelaren på en T7-topp? Ser på farsans 9-5 att det sitter en vakuumpump på avgaskammen där fördelaren en gång I tiden var monterad.
    • Passar avgasgrenrör från långmotor på T7-topp?
    • Hur är det med insugsrör och plenum? Passar tex T5 insug på T7? Förslag på bästa insug?
    • Jag behöver ju högre kompression på en sugmotor. Brukar SAAB justera kompressionen med kolvarna eller toppen på den tiden de hade både turbo och sugmotorer? Är det möjligt att plana en t7-topp till lämplig kompression?
    • Vilka kamaxlar kan var lämpliga?
    Tacksam för svar och tips om hur jag kan plocka ihop en något bättre insugare! 

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    737
    Hade jag byggt om en b202i motor så hade jag valt trionic 5.5, E85, portning, extraktor grenrör, nya kamaxlar, nya spridare, insug med separata spjäll och mappning då hade den nog blivit varvvillig och rolig

    Men för att svara på din fråga så är det enklaste alternativet att ha en bra luftfillter och lite bättre avgassystem samt ett bränsle chip (dock osäker på villka som har det idag) då ska den bli lite piggare

    // Andreas
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Alltså. Ekvationen "b202i + bättre prestanda + utan att bränna pengar" och dessutom som du säger att du behöver hjälp med kunskap för delar i projektet, så skulle jag säga att det går inte med rimliga medel.

    Sportluftfilter kan du ju alltid hinka i. Är det en senare än 88A (så att du har katalysator) så kan en sport/racekatt kanske hjälpa upp hk antalet lite, och vill du hiva ut extra pengar kan du ju alltid satsa på lustgas de dagar du vill vara wild and crazy men det är nog allt.

    Utan turbo är det rätt så hopplöst att göra mycket mer (du kan slänga ut hinkvis med pengar och byta halva motorn och skrapa ihop kanske 10hk extra) men är du verkligen nöjd med det?


    Hade du haft turbo hade du kunnat få 60hk extra utan mycket mod. och med lite modd så finns det hur mycket som helst att göra. Men utan turbo?? nej... Inte med rimliga medel som sagt.


    Om du har en bra och fin kaross som du vill bygga vidare på så kan du ju alltid undersöka möjligheten att turbokonvertera och leta en turbomotor? Roligt om du har ett fint objekt runt den årsmodellen men en "i" motor tror jag inte ens många nostalgiker skulle gråta några floder över om du byter ut. (Kolla upp vad som krävs för att regga den som en turbo innan du sätter igång bara.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Några inputs.
    Låt säga att du lyckas krama ur 20hk extra - då hamnar du på samma effekt som en original 2,3i

    Kompet "justeras" med kolvar/stakar på Saabs motorer.
    En 2,3 långtopp gör att du tappar ca 0,5 i komp
    De sista B202 topparna är inte mycket sämre än en 2,3 topp. Är nog inte jättesvårt att porta till samma nivå där.

    Extraktorgrenrör fanns till vissa tidiga B202i så ett sånt rör är väl ett "måste".
    Ng900 har ett grövre spjällhus men det är knappast bolt on..

    Funderar du på DI är det nog lika bra att gå direkt till T5.5 Är nästan lika mycket jobb med DI som med T5

    Jag tror enklaste sättet att få grepp om kostnader är att kolla hur folkraceåkarna gör.
    T.ex. Kyrk har ju rätt mycket delar för sugisar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Kompressionen justerade Saab med djupet på "kolvgrytan" på dessa motorer. Om jag inte minns fel, så är grytan 64 mm i diameter och sedan helt platta kanter utanför detta, vilket ger bra klämspalteffekt. grytan var endast 1,0 mm djup på 9000i och 3,8 mm på turbon. Det är den senare dimensionen som spökar lite på tiondelarna i mitt minne, därför att 84-85 hade T16 lite andra förbränningsrum och ett par tiondelar annorlunda grytdjup (men ngnstans mellan 3,6 och 4,0 är det på t-kolvarna).

    Problemet med dessa kolvar jämfört med senare "parabol"-försänkningar, är att ventilerna inte kan ha så mkt mer i lyfthöjd utan att ta i kolvarna. För annars är det ju vilda kammar med höga varv som ger bästa effekthöjningen. Högre vridmoment blir det också, men det finns procentuellt mer effekt att hämta genom att lägga effekten vid högre varv. Man ska dock komma ihåg att kolvarna är ganska tunga på dessa motorer, så man bör inte varva en gammal motor allt för högt, men de tål nog uppåt 7.000 rpm. Då skulle 274 graderskamaxlarna med 10,4 i lyft vara bra, om det inte var för att ventilerna kommer farligt nära kolvarna.

    Extraktorrör kan man ju bygga själv om man kan svetsa bra. Extraktor med 2,5" efter ger minst 10 hk till. Vridmomentets kurva kommer bero på dels om man har 4 till 1 eller 4-2-1 (samt längden på dubbelrörsbiten) och dels på diametern i "grenrörs-rören".

    Jag tror jag skulle gå på en T5 kortmotortopp med kammar som finns att köpa gjorda på råämnen med 9,6 mm och ca 260 grader. T5-ans turboplenumkammare kan man ansluta original inloppsrör till (kortare insugsrör efter plenum jämfört med original ger bättre högvarvsegenskaper på lågvarvens bekostnad - detta är ganska marginellt men ett måste för att matcha kanalerna på korttoppen). Så skulle jag ha ett 4-2-1 grenrör följt av 2,5" högflödes. Sportfilter på det. Borde kunna ge runt 200 Nm och ca 160 hk. DI, skulle jag skita - blir bara krångligt när man ändrat så mkt på hårdvaran, och är då lättare att vrida fördelardosan till lämpligt tändläge. Men sedan gäller det ju att insprutningen gillar läget, och det kan bli knepigare om man går upp mkt. Det KAN häda att turbospridare till gamla T16 med tillhörande luftmassemätare och bränslebox kan fungera rakt på, men det är risk att det inte fungerar tillfredsställande utan special bränslechip.

    Ja, du skrev ju själv att du ville göra ngt annorlunda. Själv hade jag dock avstått och satsat på en turbomodell istället.

    1 användare gillar detta inlägg


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    DI, skulle jag skita - blir bara krångligt när man ändrat så mkt på hårdvaran, och är då lättare att vrida fördelardosan till lämpligt tändläge.
    Ett EZK med flyttbar hallgivare är nog inte så dumt för detta. Även det systemet har ju knackreglering individuellt för varje cylinder och utgång för spikdiod.
    Har för mig det även har funktionen uppfetning vid knack.

    Problemet med mekaniska eller halvmekaniska tändsystem är den begränsade möjligheten till justering. Man har en grundkurva som inte kan ändras men däremot förskjutas.
    Börjar man göra hårdvaruförändringar finns förmodligen även behovet att pilla med tändkurvan
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Enklast vad gäller både bränsle- och tändkurva, kan vara att köpa en enkel version av Megasquirt. Blir ju en liten extra slant i budgeten, men det är ju en förhållandevis billig eftermarknads-ECU. Då kan man ju mappa allt själv efter den hårdvara man har. Kostar en del om ngn ska gissa ett bra bränslechip också - kan ju ta några försök innan det är ganska optimalt.

    Edit: Man ska vara medveten om att det är dyrt att få ur klart högre effekt ur en sugmotor. De första 10% kan man väl klara på lågbudget, men sedan blir priset per hk ganska högt. Man kan ta erfarenheter från folke-race, men man ska komma ihåg att dessa bonniga trim gör en bra uppgift i att spruta sand på banan, men som gatmotor kan de bli ganska dryga och törstiga. Så om man nu bestämt sig för att göra en vass gatbil med sugmotor, får man vara beredd på att ha en hyfsad budget trots att man tar några smarta genvägar.
    Senast redigerat av Tomtefar den 2016-01-09 klockan 20:24. Anledning: Kostnaden man får vara beredd på
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Enklast vad gäller både bränsle- och tändkurva, kan vara att köpa en enkel version av Megasquirt. Blir ju en liten extra slant i budgeten, men det är ju en förhållandevis billig eftermarknads-ECU. Då kan man ju mappa allt själv efter den hårdvara man har. Kostar en del om ngn ska gissa ett bra bränslechip också - kan ju ta några försök innan det är ganska optimalt.
    håller med samt att man lär sig mycket av grundkunskaperna då det gäller eftermarknads ecu

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Hej igen!
    Tack för svaren
    Så som receptet ser ur nu blir det:
    Korttopp+turboinsug alternativt hemmaportning av befintlig topp och insug
    Vassaste befintliga saab kammar
    extraktorgrenrör från tidig saab 9000 alternativt från kyrk
    race-kat

    Två frågor dock:
    SaabAero skrev att jag tappar 0,5 i komp om jag går på en 2,3 topp. Stämmer det? När jag googlat runt lite så verkar topparna vara samma till 2,3 och 2,0. Åtminstone vad gäller T7 motorerna, men däremot andra kammar?

    Vad gäller grövre spjällhus från Ng900. Om jag monterar ett sådant, kommer jag ändå inte ha flödesbegränsningen i den LMM jag har nu? Behöver jag gå upp till större LMM för att få ut någon nytta av en sådan modifiering?
    Annars skulle väll ett 900 insug med spjällhus på korttopp fungera fint, om det får plats i 9000, vilket det kanske inte gör?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Kortmotorn har samma topp till 2,0 och 2,3 men det har inte långmotorn.
    Med lite modifiering kan en korttopp monteras på ett långblock.

    Jag kan inte riktigt se vitsen med ett eftermarknadssprut när det är så pass enkelt/billigt att konvertera till T5. Ett T5 inkl en komplett bil är ju i princip gratis idag och är fullt programmerbart med enkla medel.

    Ska man tjura på med långmotorn kan det ju vara ett alternativ att hitta en 2,1 motor från en og900 och sätta i en 9000 men det är ju lika mycket jobb som att montera en 2,3 motor...

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Visst är T5 motorstyrning ett bra alternativ, men skulle inte säga att det är nästan gratis. För jag skulle då inte montera T5 utan att köpa en sprillans tändkassett. Om man har en halvkass sådan kan man få problem vid mappningen, plus att den kanske när som helst strejkar. Så prismässigt är det ingen större skillnad på en enkel megasquirt och T5-konvertering.

    För övrigt, till trådskaparen. Häng inte upp dig så mkt på kompet. En kompsänkning på 0,5 enheter, sänker maxeffekten med ca 1,5 hk...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Någon som har koll på var man kan hitta effektkurvor på olika SAAB-motorer?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Verkstadshandbok "Tekniska data" har effektkurvor för alla motortyper som boken omfattar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Tips på bättre ljud i og9-3 -00
    Av Husse1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-11-24, 23:48
  2. Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 11:33
  3. Tips på Bättre Bromsar 9-3ss
    Av Direkta i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 22:30
  4. Tips på att få bättre belysning på sin 9-3
    Av lol i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 17:39
  5. Tips för att få bättre ljud i en 9-3 SS
    Av MJ75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 08:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •