Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Gnällade ljud ifrån multirem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Gnällade ljud ifrån multirem

    Hej! Jag har en Saab9-3 1999SE som gått 19xxxmil och fullt orginal såvitt jag vet. Till problemet, jag har då felsökt multiremmen pga av ett permament gnällade ljud som stegrar till dom olika varvtalen, och kommit fram till att det är styrservo rullen som är dålig och vattenpumpen(inte lika kritiskt). hittar dock ingen sida som säger att det finns ett lager där, vid styrservon alltså. En bekant tipsade om att motorolja kan ta sig in i styrservon om packningen där är dålig och smörjer då inte på samma sätt, kan det vara något? Värt att tillägga är att senaste oljebytet var lite slappt gjort..hade inte riktigt energin att pilla just då, så fyllde egentligen bara i en skvätt..FÖRLÅT! Senast kag pilla var det då högrasidan av motorns underdel som hade ganska tjockt lager av motorolja runt omkring. Fråga gärna på om jag förklarat mig dåligt!
    Tack på förhand!
    Senast redigerat av blodven den 2016-01-08 klockan 14:11. Anledning: Bilmodell

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Hej och Välkommen till STCS blodven

    Läs gärna denna tråd så kommer dina chanser till att får relevanta svar på din fråga.
    Vi saknar information för att kunna ge bra svar även om vi kan gissa har du har en OG9-3 -99

    Och det är bra att lägga frågor av olika karaktär i resp.gren.
    Frågan om handbroms hör hemma i Chassi & Bromsar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Oj... Helt riktigt en 9-3 -99
    Okej! Jag tar bort den delen då det endå verkar självklart att handbromsen fryser/låser sig på något sätt^^

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Bra att jag såg rätt bil i kristallkulan

    Frågan om handbromsen kan du ju posta i den grenen, det är dock vanligt att antingen bromsarna helt enkelt behöver service eller att handbromsviren kärvar, vanligt att tätningarna är trasiga och då kommer fukt och smuts in och det rostar eller fryser vilket förklarar varför det oftast hänger i hop med vädret.
    SpeedParts har delar om du behöver något
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Har du tillräckligt med servoolja eller behöver det fyllas på?
    /Johan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jag har tillräckligt med servoolja. Hade tidigare problem med en servoslang som läckte, bytte ut den och gnäll ljudet försvann. Det här ljudet är också gnälligt men inte på samma sätt, ökar också med varvtalen.

Liknande ämnen

  1. Skumt ljud efter byte av multirem på og93
    Av Sketstopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 08:59
  2. Konstigt ljud ifrån motorn, 9-5 2,3t
    Av Sundance Kid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 01:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •