Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Kan en turbo rasa från en dag till en annan? B235E gt17

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 331

    Kan en turbo rasa från en dag till en annan? B235E gt17

    Full färd med o laga min 9000 och på väg till stället där jag gör det så ser jag hur mötande bilister stirrar på vad jag tror är mej. Idioter tänker jag och tittar i backspegeln och ser molnet som förföljer mej. Kan inte påstå att jag kan se det blåa som det sägs vara färgen på "rasad-turbo-rök". Dock luktar det kokt/bränd olja ur pipan.

    Känns jäkla märkligt att man inte märkte av nåt igår då bilen användes.

    Eländet tar fan aldrig slut... Börjar bli less nu...


    /Dave
    Senast redigerat av daspunner den 2016-01-06 klockan 20:56.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    620
    Medlem#
    9614
    De brukar ju normalt sett varma med ett litet rökmoln vid start och förhöjd oljeförbrukning när de börjar bli dåliga. Men det behöver ju inte vara så heller. Ta ner kobran o känn på den så märker du snabbt.

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 023
    Medlem#
    1540
    Japp, den kan rasa från en sekund till den andra. Den behöver inte alls ha "förvarnat". Trist, men det är ju det som är det fräna med turbo. Nu har du en anledning att uppgradera till en större.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 331
    Fränt, jo jag tackar! Tur att jag gillar SAAB såpass...

  5. #5
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 331
    Ja, nu när jag fått lugna mej lite o surat klart så går jag i td04-tankar. Kommer ju kunna ta ut mer flås ur maskin. Tänkte mej ett B235L fulltrycksprogram med steg 1 om det blir aktuellt. Hur är en B235E:s drivlina kontra en B235L:s? Tänker på drivaxlar, koppling, växellåda m.m. Kommer resten hålla?

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973
    Koppling är klenare på B235E. Annars inget som man behöver ta hänsyn till.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    235E BioPower 2007-2010 & 235L 2004-2007 har samma koppling som B235R

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    620
    Medlem#
    9614
    Om du fullföljer din plan så är det bara en tidsfråga innan kopplingen ger sig. Been there Done that.

    Visst kan man momentbegränsa men då har man ju ingen större glädje av den större snurran.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Nja, det kommer väl an på körsättet? Och det är ju momentet som gör det, inte större snurra i sig.
    min -00 var från början en 2.0t 150hk/240Nm som fick 3" DP/2,5Spotrtsystem, TD04, Alu-IC, 3,5bar BTR och programvara från Maptun som om jag inte minns fel då gav ca 240hk/360Nm och då hade bilen gått 10-12kmil så olyckskorparna sa att kopplingen kommer att rasa inom kort!
    Det gjorde den inte utan den höll trots att jag utnyttjade motorn hårt och ofta, till slut gav en kolv upp troligtvis pga. av mager blandning orsakad av defekt LMM.
    Detta efter 12-14kmil sedan trim fast då var kopplingen välsliten.

    Hursom så är koppling, slav och en massa andra grejor smart att byta då jobbet att göra det vid haveri sällan är kul eller kommer vid lämplig tidpunkt.
    Byts slaven så använd inget annat än original.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    620
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Nja, det kommer väl an på körsättet? Och det är ju momentet som gör det, inte större snurra i sig.
    min -00 var från början en 2.0t 150hk/240Nm som fick 3" DP/2,5Spotrtsystem, TD04, Alu-IC, 3,5bar BTR och programvara från Maptun som om jag inte minns fel då gav ca 240hk/360Nm och då hade bilen gått 10-12kmil så olyckskorparna sa att kopplingen kommer att rasa inom kort!
    Det gjorde den inte utan den höll trots att jag utnyttjade motorn hårt och ofta, till slut gav en kolv upp troligtvis pga. av mager blandning orsakad av defekt LMM.
    Detta efter 12-14kmil sedan trim fast då var kopplingen välsliten.

    Hursom så är koppling, slav och en massa andra grejor smart att byta då jobbet att göra det vid haveri sällan är kul eller kommer vid lämplig tidpunkt.
    Byts slaven så använd inget annat än original.
    Nä men nu läste du nog inte inlägget innan mitt. Där vill trådskaparen ha ett B235L steg 1, dvs ett aerosteg. Det ger en bra bit mer än dina 360nm, en bra bit över 400 torde vara rimligt oavsett mjulvaruleverantör. Kopplingen är hyfsat safe under 360-370nm. Är du över 400 så pratar vi veckor innan det slirar. Visst beror det också på körsätt, men vad är det för mening med att trimma om du ändå inte avser använda kraften?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  11. #11
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 331
    YS3EB55E333017761

    Kan nån med hjälp av ovanstående chassinummer bena ut vad jag borde ha för koppling?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973
    En 2003a. Så en 228mm koppling (den mindre).

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Håller med dig Fidel menade bara att körsättet har stor inverkan när man har mer moment att tillgå.

    daspunner, kikat på SP de har ju kampanj på mycket nu och fraktfritt?

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag kan kika

    VIN koden säjer fäljande
    VIN: YS3EB55E333017761
    Manufacturer: Saab Automobile AB
    Product line: SAAB 9-5
    Body type: 5-door Wagon
    Gear box: 5-Speed Manual
    Engine type: B235E LPT
    Model year: 2003
    Assembly plant: Trollhattan line B or Arlov, Sweden
    Serial number: 017761
    Control symbol: Passed
    SRS: Driver's and passenger airbag, 9-5 Linear
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-06-29 klockan 19:20.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    620
    Medlem#
    9614
    Om du ändå ska byta koppling är mitt tips att montera Aerokopplingen. Det skiljer inte många kronor mellan den och 228mm versionen. Särskilt inte nu när det är rea på Speedparts.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Håller med på den om slantarna finns, och gärna en OEM slav för det är "görträligt" när man måste riva igen
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-06-29 klockan 19:20. Anledning: stavfelsnisse
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    867
    Byt packboxen , om du byter koppling. Vi bytte allt från fräscht t5 botten och ny aero koppling och missa packboxen som i sin tur 4 månader efter börjar läcka.
    bara riva igen. Den kostar inte alls mycket att köpa den.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    precis, listade lite sånna saker i denna post toorp's tråd Ska renovera motorn istället för att skrota B205
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 046
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Japp, den kan rasa från en sekund till den andra.
    Amen på den!
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #19
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 331
    Jag vet att moment begränsning inte är det roligaste alternativet när man har en td04 men med min "skitkoppling" så kommer det inte hålla och det tar emot o skaffa en gt17 som ändå kommer bli ihjältrimmad framöver. Om jag nu väljer en td04 iaf och väljer o momentbegränsa tills tid finnes till ett kopplingsbyte så utgår jag ifrån att det blir T7-suite som används enklast. Har lawicel-adapter o så men var läser jag mej till hur man gör? Jag förstår att dokumentationen till T7 och till T7-suite är rätt ställe o börja på men det är rätt diger läsning. Begränsar man alla växlar eller hur funkar det?

    Märks det att man e lätt bitter eller?!! :-)

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    620
    Medlem#
    9614
    Trionictuning.com
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 2001 B235E byte motor till B235E från 2005
    Av Docken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 13:37
  2. Core till GT17 från EBay?
    Av Rickard i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-11, 23:38
  3. Renoveringssats till GT17 turbo?
    Av _DamnIt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 08:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •