Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Skuren vevstake - kolvbultslagret - Ingen Saab - Vad kan jag göra? Tips?

  1. #1
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Skuren vevstake - kolvbultslagret - Ingen Saab - Vad kan jag göra? Tips?

    Hejhej,
    jag vet att denna tråd inte riktigt platsar här. Är ingen Saab så den borde kanske ligga någonannanstans. Moderator får flytta!
    Men det handlar om ett motorhaveri...

    Har en gammal kompressor, modell stor, en KGK från 80-talet skulle jag tro. Den började väsnas lite grann och märkte då att det stora remhjulet vobblade. Ok kolla hur bulten ser ut, om den är åtdragen osv. Märkte då att bulten hade gått av (m12). Nåväl bara att byta ut den. Fick inte bort resten och tänkte att det är väl lika bra att riva skiten och ev borra bort den ur veven. Kan även kolla över lager osv.

    Här och nu hittar jag mitt jätteproblem. Bronslagret runt kolvtappen är helt av (kan plocka ut halva med fingret) och material har "skurits ur" vevstaken. Inte mycket men tillräckligt för att hålet ska vara ovalt. Här går det inte bara att byta lager.
    Det krångliga är att jag inte heller vet var jag får tag på reservdelar till denna. Om jag måste byta ut staken, var hittar jag en sån? Har googlat runt.

    Hur gör man om man inte får tag på en ny stake. Går det att borra upp och köra tjockare lager? Hur brukar man göra om man inte kan byta stake.
    Har även undersökt priserna på nytt kompressorblock. Men det är många tusenlappar för en 5,5hk, så helst vill jag ju fixa denna.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

  3. #3
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Låter som att det vore läge o borra upp lilländan till lämplig överdimension och sedan svarva en ny kolvbultsbussning med presspassning. Gå till en mekanisk verkstad och kolla vad dem vill ha för ett sådant jobb och överväg mot o köpa en ny enhet.

    Mvh Fredrik

Liknande ämnen

  1. Tips att göra på saab 9-5 Aero 05
    Av A_L_E_X_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 16:57
  2. Svar: 157
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 23:20
  3. Vevstake saab model??
    Av SFR Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 09:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •