Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bogsering av automatbil SAAB 900 -97

  1. #1

    Bogsering av automatbil SAAB 900 -97

    Hej är det någon som har erfarenhet angående bogsering av ovannämnda bilmodell

    Skulle behöva dra den cirka 3 mil till närmaste verkstad !

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    3 mil vet jag inte om jag skulle bogserat en automatare. Det ska vara korta sträckor i väldigt låg hastighet. Sedan är det ju såklart en bedömningssak vad "korta sträckor" och "väldigt låg hastighet" egentligen betyder...

    Jag hade försökt lösa det med ett bilsläp istället. Bilsläp finns att hyra på många ställen och sedan behöver du en tillräckligt tung bil och troligen en förare med E-behörighet. Det brukar man kunna hitta i bekantskapskretsen på ett eller annat sätt.

    Du kan ju höra dig för här, beroende på var du bor. Det är väldigt smidigt att ha sin ort skriven i profilen så ser dom som svarar direkt var du finns någonstans. Och troligen då också var det gäller någonstans.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Jo det förstås tänkte bara slippa hyra släp och fixa förare med E behörighet !
    Ska ju enligt instruktionsboken funka att bogsera upp till 4 - 5 mil men det är ju onödigt och chansa förstås

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av skogsvägsraggarn Visa inlägg
    Hej är det någon som har erfarenhet angående bogsering av ovannämnda bilmodell

    Skulle behöva dra den cirka 3 mil till närmaste verkstad !
    Börja med att läsa instruktionsboken, där bör det stå hur man ska göra.

    Det finns två grundproblem med att bogsera en automater, dels saknar den sin trycksmörjning, dels blir den varm.

    Smörjningen kan ofta lösas genom att överfylla lådan (läs instruktionsboken för hur mycket och vilken olja som den ska överfyllas med), men detta ger extrakostnader och extraarbete, samt att den absolut inte får köras med extra olja i. Det kan därför bli billigare och bättre (mindre risk för fel) att transportera på biltransport. Om det är möjligt att köra motorn (så att oljepumpen går) kan man bogsera utan problem. Det finns enstaka modeller (inte Saab) som även har oljepump på utgående axel och därför går att bogsera obehindrat.

    Att den blir varm betyder att man bara kan bogsera en begränsad sträcka i taget innan man måste stanna och låta den överfyllda växellådan svalna, 3 mil borde kunna fungera.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Hej
    Borde funka att bogsera, låg hastighet och växellåda n?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av skogsvägsraggarn Visa inlägg
    Jo det förstås tänkte bara slippa hyra släp och fixa förare med E behörighet !
    Ska ju enligt instruktionsboken funka att bogsera upp till 4 - 5 mil men det är ju onödigt och chansa förstås
    Det är billigare att hyra en dolly istället om du kan hitta en, då slipper du E-behörighet. Men har du räddning i din bilförsäkring så kanske det är en bättre väg att gå.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Heter man skogsvägsraggarn så "borde" man kunna slita bort drivaxlarna vid vägkanten....

    Det ingår i skogsraggarens arsenal av "hopplösa" vägreparationer. Precis som att backa upp bilen på ett vägräcke för att byta en punktering om man inte har domkraft med sig...

    3 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    En del vanliga "GT-bilar" har motoroljetemp-mätare, onödigt på de flesta bilar. Oljetempmätare på automatlåda däremot är klart motiverat på vanliga svenssonbilar med momentomvandlare. Kör man en sådan med husvagn kan växellådsoljan bli svart efter en semestertur. Så automatare med dragkrok kan vara lite vanskligt att köpa begagnad.

    Det är ju ganska kallt ute nu, så jag tror inte att oljan överhettas av bogsering i lugn takt 3 mil. Skulle själv bogserat den i 20 km/h, med eventuellt ett stopp efter 2 mil för kylning - men det är vad jag hade gjort, utan att ge några garantier på att lådan förblir oskadd av det.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Det är ju ganska kallt ute nu, så jag tror inte att oljan överhettas av bogsering i lugn takt 3 mil. Skulle själv bogserat den i 20 km/h, med eventuellt ett stopp efter 2 mil för kylning - men det är vad jag hade gjort, utan att ge några garantier på att lådan förblir oskadd av det.
    Om den ska till en verkstad, som i TS fall, så får man ta hänsyn till att de kommer att ta betalt för att återställa nivån i automatlådan, så jag misstänker att vanlig bogsering inte är billigaste alternativet (om motor inte går att köra).

    Själv har jag fyra av fem gånger jag blivit inblandad råkat i stopp som krävt bogsering av automater låtit bilen åka bärgningsbil för att kostnaderna gått på ett ut ungefär. I det femte fallet kunde vi köra motorn på tomgång tillräckligt mycket för att upprätthålla smörjningen och bogserade på vanligt sätt utan överfyllning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om den ska till en verkstad, som i TS fall, så får man ta hänsyn till att de kommer att ta betalt för att återställa nivån i automatlådan, så jag misstänker att vanlig bogsering inte är billigaste alternativet (om motor inte går att köra).

    Själv har jag fyra av fem gånger jag blivit inblandad råkat i stopp som krävt bogsering av automater låtit bilen åka bärgningsbil för att kostnaderna gått på ett ut ungefär. I det femte fallet kunde vi köra motorn på tomgång tillräckligt mycket för att upprätthålla smörjningen och bogserade på vanligt sätt utan överfyllning.
    Vadå "återställa nivån"? Tror du att en del kommer förbrännas bort? Notera att jag inte föreslagit ngn uppfyllning före bogsering, så du kanske citerade fel person här?

    Jag har bogserat automater hyfsat många ggr, dock som längst 2 mil, men aldrig till en verkstad - allt som görs på mina bilar görs hemma. Med två undantag, båda med min Volvo 340. Var in och frågade om måtten för injustering av ventilerna, och bara så där ändå när jag var på väg att åka hem och skruva, frågade jag för kul skull vad ventiljustering kostade. Fast pris 298 kr. Tänkte att det var kaffepengar så jag lät dem göra det. Den andra gången var när jag beställde nya CVT-drivremmar på Volvo. 3.000 kr kostade de. Med ventiljusteringen i minne, samt att det är bökigt att byta utan specialverktyg, frågade jag vad det kostade inklusive arbete hos dem. 3.750 kr. Det var ganska lätt val. Men annars har mina bilar ALDRIG sett ett verkstadsgolv annat än garagen hemma. För att återkoppla till ämnet - i mitt fall har ingen autolåda tagit stryk, som märkts i alla fall, men jag kan ha haft tur och jag ger som sagt inga garantier för att det är oskadligt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Heter man skogsvägsraggarn så "borde" man kunna slita bort drivaxlarna vid vägkanten....

    Det ingår i skogsraggarens arsenal av "hopplösa" vägreparationer. Precis som att backa upp bilen på ett vägräcke för att byta en punktering om man inte har domkraft med sig...

    Ja tacka f-a-n för det här är det nödens lag som gäller , rambo personifierad vet du !!

    Tack för alla svar , kanoners, teknisk info på högsta nivå som vanligt

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Heter man skogsvägsraggarn så "borde" man kunna slita bort drivaxlarna vid vägkanten....
    Den har jag praktiserat fast då på en -69 Camaro i samband med sk. Street Racing (enda missödet den säsongen och det hände efter målgång, vi slutade obesegrade i 6 av 6 deltävlingar)

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Det ingår i skogsraggarens arsenal av "hopplösa" vägreparationer. Precis som att backa upp bilen på ett vägräcke för att byta en punktering om man inte har domkraft med sig...

    Här är jag väldigt nyfiken på hur man kommer ner från räcket, upp är inga problem...
    Film tack


    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Det är ju ganska kallt ute nu,
    -11,6C just nu vid Mälarens södra sida, vädret på TV4 nyss visade -38 uppe i Övertorneå. Martin, montecarlson i Arjeplog lär nästan ta in sina Saabar till kvällen så inte glykolen fryser.... Och stackars katt när han skall ut, Fast det lär va myggfritt :-D
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Här är jag väldigt nyfiken på hur man kommer ner från räcket, upp är inga problem...
    Film tack
    Du backar ju upp, så då är det väl bara att gasa för att komma ner. Obs har inte praktiserat detta själv. Har bara hört av en kompis, kompis, kompis osv etc.

    -16,4 grader här centralt i Timrå.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Kan du visa men en Volvo och göra ett tubklipp
    Det är därför man skall åka Saab!
    Eller som en gammal gubbe på jobbet sa om fram resp. bakhjulsdrift, Har du någon sett en bonde spänna hästen bakom vagnen och fått den gå dit du vill?

    Pälsmössa på!!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Vadå "återställa nivån"? Tror du att en del kommer förbrännas bort? Notera att jag inte föreslagit ngn uppfyllning före bogsering, så du kanske citerade fel person här?

    Jag har bogserat automater hyfsat många ggr, dock som längst 2 mil, men aldrig till en verkstad - allt som görs på mina bilar görs hemma. Med två undantag, båda med min Volvo 340. Var in och frågade om måtten för injustering av ventilerna, och bara så där ändå när jag var på väg att åka hem och skruva, frågade jag för kul skull vad ventiljustering kostade. Fast pris 298 kr. Tänkte att det var kaffepengar så jag lät dem göra det. Den andra gången var när jag beställde nya CVT-drivremmar på Volvo. 3.000 kr kostade de. Med ventiljusteringen i minne, samt att det är bökigt att byta utan specialverktyg, frågade jag vad det kostade inklusive arbete hos dem. 3.750 kr. Det var ganska lätt val. Men annars har mina bilar ALDRIG sett ett verkstadsgolv annat än garagen hemma. För att återkoppla till ämnet - i mitt fall har ingen autolåda tagit stryk, som märkts i alla fall, men jag kan ha haft tur och jag ger som sagt inga garantier för att det är oskadligt.
    Det är precis det där med oskadligt. Om man ska följa rekommendationerna ska den överfyllas, och detta alldeles säkert för att det blir, eller riskerar att bli, metallspån i lådan när smörjningen saknas.

    Så dina erfarenheter av att skita i detta är högst intressanta.

    Jag förväntar mig två sorters problem, dels en mängd metallspån (vilka bör hittas på magneten vid oljebyte, vilket jag antar har du sett vid det här laget), dels slitage på lager och kuggar som nomalt inte slits (vilket inte märks om den inte havererar eller plockas isär).

    Så vad har du sett, och kan man uppskatta hur långt kan man kan bogsera en (Saab) automatlåda utan extra olja innan den havererar, för jag är övertygad att om att detta kommer att ske om man gör det tillräckligt lång sträcka annars skulle överfyllningskravet inte finnas. Det kan dock mycket väl vara så att sträckan den håller är tillräckligt lång för att man ska kunna strunta i risken, men jag är inte riktigt bekväm med detta utan hårda siffror.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag börjar med vad jag skrev i första inlägget: "Skulle själv bogserat den i 20 km/h, med eventuellt ett stopp efter 2 mil för kylning - men det är vad jag hade gjort, utan att ge några garantier på att lådan förblir oskadd av det."

    I andra inlägget skrev jag "i mitt fall har ingen autolåda tagit stryk, som märkts i alla fall, men jag kan ha haft tur och jag ger som sagt inga garantier för att det är oskadligt."

    Bör väl med all tydlighet framgå att jag är medveten om att detta inte är kalas för automatlådan. Om man inte drabbas av otur, så har man således inte behövt betala extra på verkstaden för att återställa oljan. That's all, men du skulle ändå hugga - vet inte varför riktigt?

    Man får ju utgå från att biltillverkarna brukar använda både hängslen och livrem i sina rekommendationer skrivna i instruktionsboken - hade en Nissan en gång med varningstext "OBS! VIKTIGT! Vid byte av tändstift MÅSTE motorn vara avstängd... ". Och om Saab själva skriver i boken att man KAN välja att bogsera aktuell sträcka i låg hastighet, även om man helst bör använda dolly/trailer. Så är jag inte mer vårdslös än Saabs tekniker - du får väl ta upp saken med ngn gammal Saabanställd tramsmissionstekniker. Jag har varit noga med att skriva varje gång att det är INTE riskfritt. Du får ta det som du vill uppfatta det - man kan ju inte diskutera ifall du vill ha det till att jag framför att inget slitage kan förekomma.

    Jag var tvungen att ta hem en aut 12 mil hemifrån en gång. Då var det ingen annan tanke än att hyra trailer. Det kan förvisso vara drygt att bogsera manuella så långt också, men de tar ju ingen skada.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Och om Saab själva skriver i boken att man KAN välja att bogsera aktuell sträcka i låg hastighet, även om man helst bör använda dolly/trailer. Så är jag inte mer vårdslös än Saabs tekniker - du får väl ta upp saken med ngn gammal Saabanställd tramsmissionstekniker. Jag har varit noga med att skriva varje gång att det är INTE riskfritt.
    Jag tror inte riktigt du förstår vad jag menar (och jag förstod inte från början att du bogserade utan att överfylla den).

    I instruktionsboken står det att man ska fylla upp, och det är säkert av en anledning annat än att avskräcka från bogsering. Om man överfyller och alla följer instruktionerna bör det vara riskfritt.

    Så vad jag undrar om du har någon information som gör att man kan värdera hur stor risk det är att bogsera utan att överfylla? För det finns definitivt situationer där man kan vara beredd att ta en kalkylerad risk att låta bli.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. og9-3 A4 driver inte efter motorbyte/bogsering
    Av Segfirre i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-07, 12:46
  2. ng900 -94 Startar endast med hjälp av bogsering.
    Av Victor.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 03:41
  3. Automatlåda efter klantig bogsering - vad säger expertisen?
    Av KK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 13:56
  4. Manuell styrbox i en automatbil?
    Av byggarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 14:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •