Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Helrenoverad og9-3 Aero -01 med rostbelägg på nya skivor

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    alleman: Jag har kollat på de och det är designen på EBC som det verkar. Oavsett så upplever jag inga fel på bromsarna i dessa verkan eller beteende, endast detta fenomen att de inte designar så beläggen nyper på hela skivan.

    HeRmAN: Absolut, bra idé. Är dock inte något jag orkar göra, det får se ut som det gör om det endast är designen som är så, får ta å byta ut oken senare ev.

    Lufto: Intressant. Diffbroms är ju en annan benämning, kärt barn har många namn. Sen finns det säkert många varianter som inte delar namn. För den officiella bevisningen, låt alla veta att jag går efter vad Maptun samt Quaife själva kallar det, sen att jag skrev diffspärr kan jag ta på mig var en lathet att inte leta upp mer beskrivande ord, då spärr är mer av låsande art och broms är en annan.
    Du har varken differentialbroms eller differentialspärr med denna produkt på din Saab Kerim.
    Vet du ens vad det är?
    /Lufto

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det är väl inte relevant i frågeställningen så vi glömmer att många använder inte helt korrekta uttryck, Jag har ännu inte hittat turbon i min Phillips Video med "Turbo drive"

    På ventilerade skivor brukar beläggen ta ända ut till 1-2mm från inner- resp ytterkant, på solida skivor likadant i ytterkant och i innerkant brukar dessa skivor vara 1-2mm tunnare (och ca 1cm bred in till "trumman") och därmed är friktionsytan tydligt markerad.
    De senaste bilderna på de gamla skivorna ser normala ut och på de nya frambromsarna ser OK ut när de är nya men det ser inte ut som de tar över hela skivan.
    Och det är inte så att de går det om du bromsar hårt? Prova inte idag för det tror jag är olämpligt med tanke på väglaget.

    Bifogar en bild på beläggen som sitter fram, de är "skurna" så men har ändå en platt yta som ligger an mot skivan.
    Det du kallar skurna är normalt, tror det kan vara för att lättare se slitaget och kanske även för att evakuera gas.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-08 klockan 18:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Tja relevant och relevant. Frågeställaren tyckte det var relevant i och med att tillsammans med en enkel fråga ska tillkomma allt som bilen utrustats med i tid och evighet som inte hade så mycket med frågeställningen att göra från början.

    /Lufto
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-08 klockan 18:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det är faktiskt ganska vanligt att folk ställer frågor med alldeles för lite information vilket leder till inga svar eller mycket gissande så i de fall någon skriver mer än nödvändigt är det onödigt att stoppa tummen i ögat för då kanske dessa användare slutar delge information och vår lilla pöl torkar ur. Finns det information som i detta fall inte har mer frågan att göra, låt den vara då det inte tillför något att lösa TS frågeställning. Det kallas även OT
    http://skrivihop.nu/ var en kul sida där man letar fel på andra.

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Bild på sletna viggenskivor, som herman säger, typ 1-2 mm uppe och nere.



    Hoppas du löser problemet!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ursäkta OT men fjäderbenen är en svag punkt på og9-3. Ditt vänstra fjäderben på bild 4 i inlägg #20 ser inte ut att ha mycket livslängd kvar, jag kan såklart ha fel då det är omöljigt att bedöma skicket på en bild. På mitt vänstra ben var metallen bortrostad mellan fjädertallriken och benet, det knakade till en dag när jag körde in på vår infart. Knaket kom ifrån fjädertallriken som vek sig och hängde bara fast i benet på några centimeters sträcka.

    Nya fjäderben går att hitta till bra pris och med rätt verktyg så är det inte jättesvårt att byta om än ganska tidsödande första gången man gör det.

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det är faktiskt ganska vanligt att folk ställer frågor med alldeles för lite information vilket leder till inga svar eller mycket gissande så i de fall någon skriver mer än nödvändigt är det onödigt att stoppa tummen i ögat för då kanske dessa användare slutar delge information och vår lilla pöl torkar ur. Finns det information som i detta fall inte har mer frågan att göra, låt den vara då det inte tillför något att lösa TS frågeställning. Det kallas även OT
    http://skrivihop.nu/ var en kul sida där man letar fel på andra.
    Pölen har nog redan torkat ut.

    /Lufto

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Kerim: Har du fått rätt bromsbelägg ?
    Dom främre ska ha en böjd kant som följer navet som på Allemans bild.
    Dina är är tvärtom.
    Lufto: Du får gärna förklara för mig vad skillnad på diff och diff är
    och vad Kerim har köpt.
    Senast redigerat av Timpa den 2016-01-06 klockan 10:03.

  9. #29
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Timpa2, jag ska iväg å montera ned bromsarna nu för att se om det är korrekt eller inte, tar även lite bilder så ni får se hur allt sitter. Jag mejlade till getech så får se när de svarar, antagligen först imorgon.

    Lufto, det är alltid intressant med allvetare, men väldigt osmakligt med översittare. Jag är mycket imponerad av all din kunskap men otroligt förbluffad över din retoriska förmåga. Har du något konkret att tillägga mer än att poängtera vad saker betyder får du gärna komma med dessa konkreta saker, annars klarar jag mig utan din hjälp i detta felsökande. Hoppas någon annan finner din kunskap och sätt att framföra det mer givande.

    TCarlsson, jag kollade på mina fjäderben förut och blev riktigt sugen på nya direkt när jag började med bromsbytet i somras, men sen den varit på besiktning samt service x flera har ingen anmärkt på detta. Men klart, jag har de under uppsikt. Nu när bilen har lite mer kräm (Steg 6 BP som du sett) så kommer det ju mer chanser för inspirerad körning

    HeRmAN, jag har inte tänkt på om de ev tar hela vägen vid hård inbromsning och som du säger, nu är det svårt med detta väglag att få den efterfrågade effekten. Oavsett så ska jag bryta bromsarna idag och tar lite bilder så ni får se.

    alleman, tack för din bild, hoppas inte du sprang ut och plockade bort hjulet bara för den här tråden..om så var fallet, jävla schyst av dig! Ser bra ut även om de är slitna, ska titta på mina idag som sagt. Återkommer!

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Uppdatering om bromsarna, jag tror mig ha en lösning.

    Först och främst, beläggen är korrekta, allt har varit korrekt monterat från början. Det som däremot skapat problemet är mina förhoppningar att få 25 extra enhörningar under huven genom att spraymåla OKen svarta. När allt väl monterades på användes bromsfett/smörjmedel/kopparpasta (kalla det vad ni vill, jag använde rätt grejer iaf) men när allt började nötas och slitas in så var det den svarta färgen som var boven i dramat. Jag har nu plockat isär och inspekterat allt och kommit fram till att det är som jag beskrev, färgen tillät inte beläggen att glida fritt på båda frambromsarna gällande de yttre av de två belägg som används. Se bilder för förklaring:

    Höger sida, yttre, tydligt att belägget går hela vägen ut (till skillnad från vad tidigare användare skrivit om att belägg inte går hela vägen ut, på någon Saab..)
    IMG_9225.jpg

    Höger sida, inre, syns tydligt att på denna sida tar belägget korrekt (kan ju bero på att kolven trycker direkt på det).
    IMG_9226.jpg

    Belägg höger sida, yttre.
    IMG_9228.jpg

    Belägg höger sida, inre.
    IMG_9229.jpg

    Belägg vänster sida, yttre.
    IMG_9235.jpg

    Fortsättning följer..
    Senast redigerat av Kerim den 2016-01-07 klockan 22:37.

  11. #31
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Fortsättning..

    Belägg vänster sida, inre.
    IMG_9242.jpg
    --------------------------------------------

    Vänster skiva, bild på slitagemönster.
    IMG_9236.jpg

    Vänster sida, bild som visar att belägget ska i sin normala funktion ta hela vägen ut på skivan...
    IMG_9238.jpg

    Vänster sida, inre, även på denna sida tar belägget korrekt.
    IMG_9240.jpg

    Kan inte lägga upp fler bilder än 5 åt gången så nästa inlägg visar det snabba resultatet jag kunnat åstadkomma i befintliga förhållanden.

    Fortsättning följer..

  12. #32
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Fortsättning..

    Höger sida, efter några vändor med inbromsningar på torr mark (parkeringsgarage).
    IMG_9244.jpg

    Vänster sida, dito.
    IMG_9246.jpg

    Inte direkt stor skillnad men man kan se att det är på g att bli bättre

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Då tror jag att det är "case closed"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #34
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Kerim: Kan rekommendera denna produkt till att göra rent glidytorna för bromsbeläggen på bromsokbygeln. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...il-2000020965/

    Sen så lägger du fett/pasta på glidytorna på bygeln eller beläggens ändar som går i glidytorna. Jag använder en monteringspasta som är äckligt dyr att köpa men funkar bra då vi använde det på mitt förra jobb. Chesterton 710 monteringspasta har jag för mig den heter. Men du kan lika väl använda kopparpasta.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #35
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Tack för tipset om verktyget för oken, ska kolla på det. Nu är det dock full on winter så bilen får stå tills det är bättre körväder.

    Kopparpasta har funkat fint för mig hittills så fortsätter nog på det, men alltid bra med alternativ.

  16. #36
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Den pastan jag har kostar 1500kr för en privatperson att köpa på momentum. Hehe Så ja kopparpasta är då ett bättre alternativ.

    send from space.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Är det GULDpasta !? (eller extremt stor tub) ;-)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-08 klockan 18:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #38
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Hehe man kan tro det. Men den har en massa olika bokstavskombinationer utav ämnen. Coppar, alu, nickel mm.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-08 klockan 18:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #39
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Har en liten uppdatering om bromskivorna och beläggen.

    Nu när snön töat bort (här i sthlm) och bilen fick sig en torr vintertur motionerade jag bromsarna en del under den tripp jag gjorde. Det ser redan bättre ut längst ut på skivorna nu och känns(!) även bättre när jag tagit bort lite mer färg över glidytorna där beläggen ligger och smort med kopparpasta.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero-bromsar på ng900. Aero-skivor då eller?
    Av Travis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 18:59
  2. Viggen/Aero skivor/ok på og9-3 -99
    Av bargis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 19:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •