Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Helrenoverad og9-3 Aero -01 med rostbelägg på nya skivor

  1. #1
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062

    Helrenoverad og9-3 Aero -01 med rostbelägg på nya skivor

    Hej peeps!

    Ny på forumet, rätt så ny på Saab och bil men inte helt lost gällande meckande eller funktioner i bilen.

    Har införskaffat mig en otroligt fin Saab 9-3 (OG) 2001 Aero för lite över 6 mån sen. Har kört och lånat bilen under somrarna de senaste två åren.
    Sen jag köpt den har jag renoverat den en del, ja jag sa att den var fin men det var lite saker som alltid slogs ned på från besiktning, eller snarare ett varningens tecken och den behövde piffas till lite, så att säga hehe

    Vad som är gjort på bilen:
    Nya bromsar från Brembo (skivor, borrade) samt EBC GreenStuff från Getech med HEL stålomspunna bromsslangar.
    Nya bromsledningar till båda bakbromsarna. (Slogs ned på i två års tid med rost vid fattningen).
    Nya H&R-fjädrar med KONI-dämpare (ställbara) runt om = sänkt ca 30mm. (Slogs ned på "trött" och läckande dämpare vä fram).
    Powerflex-bussningar(sport ej extreme) runt om.
    Fjäderbensstag från GenuineSaab (egenimporterad)
    Styrväxelklämma från GenuineSaab (egenimporterad)
    Short Shifter från GenuineSaab (u get the drift here)
    Ferrita avgassystem (3" från turbo till kat sen 2,5" resten, två dämpare)
    Motor helrenoverad:
    Smidda Wössnerkolvar 90mm
    Diffbroms från Quaife
    SPEC Steg 2+ koppling
    Ny växellåda FM55507
    "Kobra" Inloppsrör T7 Aero
    Vattenlös kylarvätska - Evans Power Coolant
    Ny bränslepump från Racetronix 251 l/h
    Uppgraderad turbo TD04HL-19T
    Nya spridare 750 cc (anpassade för E85)
    Steg 6 Biopower

    Well nu börjar listan sina, allt detta är antingen fixat själv eller fått hjälp av Maptun i Örebro.

    Nu till varför jag ens lägger upp detta inlägg:
    Innan jag bytte bromsarna på bilen var de i sisådär skick. De konditionerades men jag var inte nöjd, ville ha nya. Problemet jag såg med de gamla (tyvärr ingen bild) var hur nötta de var. De hade liksom en kant högst upp/längst ut på skivan som var väldigt rostig. Så, jag bytte allt runt om och var jättenöjd. Passade även på att byta bromsoken runt om, måla de svarta och jag kände att jag fick typ 25 extra enhörningar under huven, men nu när vintern kommit och jag inte riktigt ställt bilen på förvaring, har jag börjat märka ett problem med de nya bromsarna. Beläggen tar tydligen inte hela vägen ut på frambromsarna samt inte hela vägen in på bakbromsarna (det går dock att se om man bara kollar på hur bakbromsarna ok sitter runt skivan).

    Min fråga är, finns det något man kan göra för att komma åt hela bromsskivans yta? Jag tittar på andra bilar, nya som gamla där hela bromskivan blänker fint pga. välvårdade bromsar men min bil ser förjävlig ut med rostbelägg längst ut på de annars nya och välmotionerade bromsarna jag har. Ska man kanske lägga pengar på ett par från Maptun med 4 kolvar för att komma åt hela skivan? Jag trodde blint på att de gamla skivorna var så slitna pga. beläggen var slut men icke sa nicke.


    Ledsen för det långa inlägget, hoppas någon känner till och kan bromsarna på og9-3 (kunde tyvärr inte hitta något annat inlägg om detta problem).

    image1 (2).jpg
    Senast redigerat av Kerim den 2017-03-22 klockan 00:10.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Börja med att ta isär och kolla så allt står rätt till och du inte monterat något fel.
    Med tanke på att du målat OKen kolla så du inte fått färg mellan OK och belägg

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Du har möjligtvis haft lite otur och fått en hård yta på beläggen.
    Kan vara en kombination av hård körstil eller belägg/skiva som inte gillar varandra.
    Eftersom det både är fram och bak så skulle jag gissa att beläggen måste bytas.
    Vissa saab originalbelägg är bra men dom flesta verkar köra på ferodo 2500.
    Själv har jag gula ebc belägg på 308mm fram och 300mm bak(9-5:a)
    Du verkar ha plöjt ner en hel del på fin hårdvara så jag hoppas att du hittar problemet.
    Grova krängare gör vansinnigt mycket för väghållningen på saabarna

  4. #4
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Tack för era svar.

    Jag var noga med färgen och pillade bort det som kom på själva gummidamasken som skyddar kolven. Oken är helt nya och var inte helt optimala i början så när jag lämnade in bilen för ombyggnad av motor till Maptun i december 2015 så bad jag de lufta systemet. Litar nästan blint på att de kollat så inget varit felmonterat. Bilen bromsar stabilt, rakt och utan vibrationer eller att den drar åt något håll...jag tror inte på att de är felmonterat eller använt..jag lutar mer åt att det inte varit meningen att med orignalOK kunna nypa på hela skivan oavsett om de är målade eller inte.

    Ska höra med Fredrik på Maptun när de är tillbaka efter ledigheten.

    Jag följde Getechs instruktioner om behandling av nya belägg, inte bromsa som en dåre det första man gör utan arbeta in beläggen på skivan för att inte skapa cemetit eller dylikt.
    PelleJ - kör du 9-5a eller har du bytt till de skivorna bak på annan bil? Har funderat på att "konvertera" till sånna skivor också, men kanske ska hålla mig till tåls med vad jag lagt pengar på nu. Är bara så nyfiken på fenomenet att beläggen/OKen inte ser till att använda hela bromsskivan. Kan lägga upp bild på bakre skivorna senare för jämförelse (där ser man uppenbart att när oket är korrekt monterat, går det inte hela vägen in till sista delen av skivan).

  5. #5
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Har tyvärr inte fått kläm på hur jag kan vrida bilderna så de hamnar som jag fotograferade de men ni kan ju föreställa er alt. vrida de själva.

    Här ser man tydligt på oken att belägget inte tar hela vägen in = design från Saab..spännande
    Bakre skiva:
    IMG_9215.jpg


    Här verkar det som, bara för jag ber om er expertis, att belägget är utformat på sånt vis att det inte har en kontaktyta längst ut utan endast greppar längst in och ut med reserv för ca 1-2cm. Får fortsätta att hålla detta under luppen.
    Främre skiva:
    IMG_9218.jpg

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Kerim: Inga bromsbelägg på en original-SAAB ligger över hela skivan. Så.

    /Lufto
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-08 klockan 18:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Lufto: Tack för kort och koncist svar. Enkelt.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Lösningen på problemet är att lacka eller ytbehandla de ytor på skivan som ej är friktionsytan om man vill slippa rost.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    Lufto: Tack för kort och koncist svar. Enkelt.
    Sen kan jag, för onödighetens skull informera att det inte är en differentialspärr du har från Quaife.
    Det är högkvalitativa differentialväxlar/konväxlar och involverar inte differentialspärr mig veterligen.
    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-01-04 klockan 23:56.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    Främre skiva:
    IMG_9218.jpg
    Är inte belägget slitet väldigt snett? Eller ser jag helt galet?

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  11. #11
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    alleman: Jag har kollat på de och det är designen på EBC som det verkar. Oavsett så upplever jag inga fel på bromsarna i dessa verkan eller beteende, endast detta fenomen att de inte designar så beläggen nyper på hela skivan.

    HeRmAN: Absolut, bra idé. Är dock inte något jag orkar göra, det får se ut som det gör om det endast är designen som är så, får ta å byta ut oken senare ev.

    Lufto: Intressant. Diffbroms är ju en annan benämning, kärt barn har många namn. Sen finns det säkert många varianter som inte delar namn. För den officiella bevisningen, låt alla veta att jag går efter vad Maptun samt Quaife själva kallar det, sen att jag skrev diffspärr kan jag ta på mig var en lathet att inte leta upp mer beskrivande ord, då spärr är mer av låsande art och broms är en annan.
    Senast redigerat av Kerim den 2016-01-05 klockan 13:21.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    För mig ser bilden på Främre välldigt konstig ut!
    Belägget så nära centrum ????
    "Snedslitet" som nytt ?????
    Fel belägg och/el felmonterat ???

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Eller är det fotovinkeln som luras lite?
    Men jämför man de två bilderna så har den inre hålraden täckts av belägget men kanske inte den yttre (syns inte riktigt)
    på den andra bilden är det tvärt om och då gör ju de hålen ingen nytta alls dvs. en miss i hur skivan borras.

    Ta annars nya bilder utan hjulen tagna rakt från sidan så kanske det klarnar om det är viktigt att få svar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Tror också helt fel belägg.
    Har ingen erfarenhet av og9-3 men ingen av mina andra saabar har "tagit" hela skivan. Nånting annat är fel!

    Som LasseH säger "...så nära centrum..." Så nära tror jag inte att det ska gå.

    Får inte heller till att belägget är snedslitet (som nytt). Om det vore en fördel med det, borde det inte vara snedslitet åt andra hållet? Tänkte mest på var skivan kan flexa och bli obalans. Fast det inte ska vara det men det borde isf vara utåt, kan jag tycka. Ni med racingbelägg kanske kan förtydliga detta till oss med "orginalbelägg"...

    I min värld nu så sliter belägget nu ner sig där det har minst kontaktyta, dvs bromsarna borde bara bli bättre och bättre...?!?!? Vad är logiken med det?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  15. #15
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Jag beställde enl specifikationerna från getech.se, där skriver man in regnr så tar de fram vilka typ av belägg man ska ha så inget jag gått och plockat från hylla (typ Biltema) så svårt att avgöra hur det är menat att dessa ska se ut eller snarare, hur andra av samma märke ser ut. Mitt minne säger att belägget är jämnt över hela kontaktytan men som HeRmAN säger så tror jag vinkeln kan luras lite. Svårt att trycka in en iPhone och försöka få en bra bild sen vinterkväll. Får återkomma med tydligare bilder i senare skede som ni önskar.

    Som Procedomani säger så lär det ju om inte annat bara bli bättre bromsverkan ju mer belägget nöts. Oavsatt, jag tror ändå jag fått klarhet i hur beläggen tar på og9-3.

    HeRmAN: Den ena bilden är ju främre skiva den andra är bakre, båda är ju enl. någon slags standard (säg 308mm även om dessa inte är så stora) och då borras de väl bara för att vara säkra på att oavsett vilka belägg eller OK man väljer ska man ha ventilerat på alla ställen över skivan (jag vet inte, spekulerar i hur företagen tänker i deras design).

    LasseH: Belägget sitter så när det är korrekt monterat, kan ju bero på dess design (inser att jag tjatar om design nu men..).

    Bifogar en bild på beläggen som sitter fram, de är "skurna" så men har ändå en platt yta som ligger an mot skivan.
    25369835-origpic-412670.jpg
    EBC GreenStuff

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    edit - inlägg ovan var före med bild på greenstuffbelägg

    Kan ta foto på hur originalbelägg tar/ligger på slitna viggenbromsar ikväll om det kan hjälpa dig på något sätt.
    /A
    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  17. #17
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Mycket snällt alleman, gör det. Har även själv lite bilder från föregående skivor, dock ej beläggen som satt innan.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Bak tycker jag det ser normalt ut, men inte fram.

    Skulle tro att beläggen ligger snett. Är det likadant på bägge sidor? Är bromsoken original?`

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag tycker att det verkar normalt bak på bilderna men fram så ska belägget ta längre ut på skivan.
    Om det är fel belägg eller ok eller montering vet jag inte.
    Det ska maximalt vara någon millimeter längst ut som inte nöts.
    Tänk på att du har mest bromsverkan längst ut på skivan.

  20. #20
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Jag hittade lite flera bilder på gamla skivorna samt från när de nya monterades på i somras.

    Gamla bromsskivan bak:
    IMG_8041.jpg

    Gamla bromsskivan fram 1:
    IMG_7848.jpg
    Gamla bromsskivan fram 2:
    IMG_7850.jpg

    Nya skivan fram med belägg 1:
    IMG_8035.jpg
    Nya skivan fram med belägg 2:
    IMG_8039.jpg

    - - - Uppdaterad - - -

    Hyvens: Det är likadant på båda sidor. Originalok

    PelleJ: Ser normalt ut bak tycker jag också, bara förbryllad över hur de gjort från Saab men det är klart, har man bäst bromsverkan längst ut förstår jag det. Ska ta å plocka ned bromsarna imorgon då jag är ledig å se om det kan vara något som inte stämmer helt enkelt. Följer upp med bilder!

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero-bromsar på ng900. Aero-skivor då eller?
    Av Travis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 18:59
  2. Viggen/Aero skivor/ok på og9-3 -99
    Av bargis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 19:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •