Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: DICE - Central elektroniska styrenhet, Bromsljus

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -

    DICE - Central elektroniska styrenhet, Bromsljus

    Bilen är en Saab 900 1995 2.0T



    Har inget fungerande bromsljus på min Saab och märkte det idag.

    Om ni kollar på bilden som jag tagit från min Haynes bok så ser kopplingsschemat för bromsljuset ut såhär.



    screenshot on pc


    Jag har mätt mig fram till bromsljuskontakten (Komponent nr 44) och det finns ström vid den.

    Byglade förbi bromsljuskontakten med ett gem men ändå vägrar bromsljusen att lysa.

    Mellan bromsljuskontakten och bromsljusen hänvisar Haynes till något som kallas för en Central elektronisk styrenhet (komponent nr 14)

    vill mäta att det verkligen kommer fram ström till den Central elektroniska styrenhet (komponent nr 14) så måste veta var den sitter.

    Har ni någon aning om var den Central elektroniska styrenheten sitter?




    Är något på spåren verkar vara denna modul som Central elektroniska styrenheten syftar på och den kallas DICE = Dashboard Integrated Central Electronics på Saab språket. Någon som råkat ut för att den varit dålig?

    http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=113752
    Senast redigerat av newflag den 2016-01-04 klockan 13:36.
    Saab 900NG 1995, Steg 3 Nordic

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Jeg vet ikke om det er forskjell i kablingen (og elektronikk som gjelder bremselys) mellom MY1995 og 1997, men det er en god del likheter (inklusive fargekoding av kablene) mellom Haynes skjema og disse: (1) http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/19...RAMS/13702.pdf og (2) http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/19...RAMS/13701.pdf

    Ledningene går til pinne #3 på baklyktene på begge skjema, fra pinne #29 og #6, respektive venstre / høyre lys, fra en elektronisk enhet. Den kalles altså Central elektronisk styrenhet i din Haynes, og Integration Central Electronics Control Module på skjema (2). I teksten under enheten ser du også hvor den er plassert, i alle fall i en MY1997.

    Siden det altså er separate utganger fra "modulen" mot bremselysene, KAN én mulig feilkilde være manglende forbindelse mellom bremselysbryteren og inngangen på modulen (pinne #25), men selvfølgelig kan det være elektronikken som skaper problemet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Jeg vet ikke om det er forskjell i kablingen (og elektronikk som gjelder bremselys) mellom MY1995 og 1997, men det er en god del likheter (inklusive fargekoding av kablene) mellom Haynes skjema og disse: (1) http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/19...RAMS/13702.pdf og (2) http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/19...RAMS/13701.pdf

    Ledningene går til pinne #3 på baklyktene på begge skjema, fra pinne #29 og #6, respektive venstre / høyre lys, fra en elektronisk enhet. Den kalles altså Central elektronisk styrenhet i din Haynes, og Integration Central Electronics Control Module på skjema (2). I teksten under enheten ser du også hvor den er plassert, i alle fall i en MY1997.

    Siden det altså er separate utganger fra "modulen" mot bremselysene, KAN én mulig feilkilde være manglende forbindelse mellom bremselysbryteren og inngangen på modulen (pinne #25), men selvfølgelig kan det være elektronikken som skaper problemet.

    Precis det är det jag tänker, har inte sladden som kommer från bromsljuskontakten kontakt med pinne nr 25 så kommer styrenheten ej få en bromssignal.

    Vilket i sin tur kommer göra att pinne nr 6, 26, 29 aldrig kommer släppa förbi ström.


    Om man sätter multimetern mellan bromsljuskontaktens kablar och multimetern visar utslag i Volt så borde det i sin tur betyda att pinne 25 har kontakt med styrenheten, för multimetern måste vara ansluten till + och - för att ge utslag eller?


    Samtidigt tänker jag att om det visar sig vara en trasig box så kanske man kan koppla förbi styrenheten och koppla ihop sladd 25 med 6, 26 och 29.

    För då förbipasserar man boxen och använder bromsljuskontakten som enda brytare mellan batteri och bromsljus?




    Tack för svaret
    Saab 900NG 1995, Steg 3 Nordic

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av newflag Visa inlägg
    - Om man sätter multimetern mellan bromsljuskontaktens kablar och multimetern visar utslag i Volt så borde det i sin tur betyda att pinne 25 har kontakt med styrenheten, för multimetern måste vara ansluten till + och - för att ge utslag eller?
    Ikke nødvendigvis, men jeg "ser" ikke hvor du setter multimeterets negativ probe. Har du positiv probe på utgangen av kontakten og negativ til jord, måler du kun at det er OK der - slik du har gjort. Skal du måle spenning frem til pinne #25 på modulen (ICECM), må probene settes mellom denne pinnen og jord. Eller foreta ohmsk måling mellom bremselyskontakt pinne #3 og pinne #25. Der skal det være <1 ohm.

    Citat Ursprungligen postat av newflag Visa inlägg
    - Samtidigt tänker jag att om det visar sig vara en trasig box så kanske man kan koppla förbi styrenheten och koppla ihop sladd 25 med 6, 26 och 29.

    För då förbipasserar man boxen och använder bromsljuskontakten som enda brytare mellan batteri och bromsljus?
    Teoretisk er dette mulig, men jeg tror du kanskje får en følgeeffekt. På Haynes skjema, som omhandler Bremselys, er det en utgang, pinne #37, fra "modulen", som på skjema (1) går til SID pinne #8. Jeg kjenner ikke til din biltype, men denne ledningen representerer jo en funksjon, som kanskje endres om du kobler utenom ICECM. Er det lampekontroll - mon tro?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Om jag tolkar schemat rätt skulle du kunna kontrollera att blinkerserna fungerar för att utesluta att
    jordpunkten E2 inte är dålig (rostig?).
    Signalen till SIDen antar jag meddelar om någon bromslampa är trasig. Det är väl det "boxen" 14 gör.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Ikke nødvendigvis, men jeg "ser" ikke hvor du setter multimeterets negativ probe. Har du positiv probe på utgangen av kontakten og negativ til jord, måler du kun at det er OK der - slik du har gjort. Skal du måle spenning frem til pinne #25 på modulen (ICECM), må probene settes mellom denne pinnen og jord. Eller foreta ohmsk måling mellom bremselyskontakt pinne #3 og pinne #25. Der skal det være <1 ohm.

    Teoretisk er dette mulig, men jeg tror du kanskje får en følgeeffekt. På Haynes skjema, som omhandler Bremselys, er det en utgang, pinne #37, fra "modulen", som på skjema (1) går til SID pinne #8. Jeg kjenner ikke til din biltype, men denne ledningen representerer jo en funksjon, som kanskje endres om du kobler utenom ICECM. Er det lampekontroll - mon tro?
    Såhär mätte jag med multimeter när bilens tändning var på, antar att det finns kontakt mellan bromsljuskontakten och pinne nr 25 eftersom multimetern visar 10V där.

    Hade det varit avbrott mellan pinne nr 25 och bromsljuskontaktens kabel borde multimetern visat 0V eftersom den negativa delen av multimetern ej blir ansluten någonstans eller?

    Sen tänkte jag koppla bromsljuset såhär, dvs jag klipper ej av kablarna utan bryggar bara över de, detta borde göra att strömmen delar på sig och den ena delen går genom styrenheten medan den andra går via kablarna eller?











    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Om jag tolkar schemat rätt skulle du kunna kontrollera att blinkerserna fungerar för att utesluta att
    jordpunkten E2 inte är dålig (rostig?).
    Signalen till SIDen antar jag meddelar om någon bromslampa är trasig. Det är väl det "boxen" 14 gör.
    Absolut det knepiga är ju att både blinkers och baklampan fungerar det är just bara bromsljuset som ej fungerar, vilket borde betyda att jorden är ok eller så tänker jag i alla fall?

    Sen för att göra det ännu roligare så varnar SIDen ej för att någon bromslampa är sönder...
    Saab 900NG 1995, Steg 3 Nordic

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av newflag Visa inlägg
    Såhär mätte jag med multimeter när bilens tändning var på, antar att det finns kontakt mellan bromsljuskontakten och pinne nr 25 eftersom multimetern visar 10V där.

    Hade det varit avbrott mellan pinne nr 25 och bromsljuskontaktens kabel borde multimetern visat 0V eftersom den negativa delen av multimetern ej blir ansluten någonstans eller?
    Det er en "grei" måte å måle på, og jeg er enig i konklusjonen din - under forutsetning av at det ikke er NOEN form for jordvei (eller overslag) til jord på den ledningen som går til "49" / slepevognskontakten. Den sikreste målemetoden er likevel å måle mellom #25 og jord.

    Citat Ursprungligen postat av newflag Visa inlägg
    - Sen tänkte jag koppla bromsljuset såhär, dvs jag klipper ej av kablarna utan bryggar bara över de, detta borde göra att strömmen delar på sig och den ena delen går genom styrenheten medan den andra går via kablarna eller?
    Uten at jeg jo vet hvordan utgangskretsen fra ICECM ser ut, vil jeg tro den er en "halvleder emitterfølger". Det vil i så tilfelle, om du bøyler over kablene, medføre at du tilfører ett nytt spenningsnivå på en elektronisk utgang, noe som KAN medføre uønskede strømsløyfer der, som i verste fall kan svi komponenten(e). Det sikreste også her, er å klippe kabler, men dette altså uttalt uten at jeg har god nok oversikt over hvordan elektronikken i ICECM er bygget opp / ser ut.

    I begge tilfeller tror jeg nok at du vil være uten glødetrådsvakt, men det er vel ikke en stor sak.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er en "grei" måte å måle på, og jeg er enig i konklusjonen din - under forutsetning av at det ikke er NOEN form for jordvei (eller overslag) til jord på den ledningen som går til "49" / slepevognskontakten. Den sikreste målemetoden er likevel å måle mellom #25 og jord.

    Uten at jeg jo vet hvordan utgangskretsen fra ICECM ser ut, vil jeg tro den er en "halvleder emitterfølger". Det vil i så tilfelle, om du bøyler over kablene, medføre at du tilfører ett nytt spenningsnivå på en elektronisk utgang, noe som KAN medføre uønskede strømsløyfer der, som i verste fall kan svi komponenten(e). Det sikreste også her, er å klippe kabler, men dette altså uttalt uten at jeg har god nok oversikt over hvordan elektronikken i ICECM er bygget opp / ser ut.

    I begge tilfeller tror jeg nok at du vil være uten glødetrådsvakt, men det er vel ikke en stor sak.

    Det har du rätt i får ju kolla så att det inte är släpvagnskontakten som sitter och jordar den, det tänkte jag inte på !

    Absolut när jag har tid så skall jag mäta med multimeter på pinne 25 för att vara helt säker på att det verkligen kommer fram ström till den, det känns väldigt viktigt.




    Sen så blir det nog så att om det visar sig komma fram ström till pinne nr 25 och att det är boxen som är trasig så kapar jag kablarna och lindar ihop det. Det är nog som du säger bäst att inte spänningssätta styrenheten på det sättet som jag tänkte.




    Vad tror du om kabelarean på bromsljuskontakten den är ju avsäkrad till 15A. Drar jag det direkt till bromsljusen så borde det gå åt

    Höger bromsljus: 21W
    Vänster bromsljus 21W
    Bromsljus i mitten: 21w (osäker tror dock det var 8W)

    63W / 12V = 5,25 A

    Tror du bromsljuskontakten samt dess kablar klarar av att hantera 5,25 A i och med att de är avsäkrad till 15 A ?
    Saab 900NG 1995, Steg 3 Nordic

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Med forbehold om at jeg ikke har god nok oversikt når det gjelder det elektriske opplegget her, så tror jeg nok det skal holde fint - selv om du også kobler på slep med nye 2x21W bremselys .

    Selve ICECM kan ikke dra så mye strøm fra denne kursen, og i verste fall går normalt (skulle gå) all strømmen allerede igjennom bremselyskontakten slik det ER koblet.

    Et kabeltverrsnitt (jeg vet desverre ikke hva det heter på svensk) på 1,5 mm2 har kapasitet til 14 A strøm og 2,5 mm2 20 A, så da har du litt å gå ut ifra, eller kontrollere.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Med forbehold om at jeg ikke har god nok oversikt når det gjelder det elektriske opplegget her, så tror jeg nok det skal holde fint - selv om du også kobler på slep med nye 2x21W bremselys .

    Selve ICECM kan ikke dra så mye strøm fra denne kursen, og i verste fall går normalt (skulle gå) all strømmen allerede igjennom bremselyskontakten slik det ER koblet.

    Et kabeltverrsnitt (jeg vet desverre ikke hva det heter på svensk) på 1,5 mm2 har kapasitet til 14 A strøm og 2,5 mm2 20 A, så da har du litt å gå ut ifra, eller kontrollere.

    Tackar väldigt mycket för tiden du lagt ner och svarat på mina frågor!


    Gör en update på tråden när jag klurat ut egentligen vad det är som krånglar och hur jag löst det!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900NG 1995, Steg 3 Nordic

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Bare hyggelig . Det er mye læring i å måtte sette seg inn i saker man ikke kjenner til.

    Lykke til.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Bare hyggelig . Det er mye læring i å måtte sette seg inn i saker man ikke kjenner til.

    Lykke til.


    Så där då löste mitt problem för några dagar sedan.

    Det visade sig att det var avbrott i kabeln som går till pinne nr 25 på DICE:en. Dock var det ett väldigt lurigt avbrott eftersom den ibland fick kontakt och ibland inte.

    Avbrottet visade sig vara precis vid infästningen till bromsljuskontakten och efter en massa vickande så kom jag fram till att jag bara behövde skarva om kabeln ca 1 cm.


    Kändes lite dumt att så mycket felsökning behövdes (tog ca 5 timmar eftersom jag var tvungen att plocka ner DICE:en osv osv osv) bara för att tillslut konstatera att det var ett enkelt avbrott precis vid bromsljuskontakten haha...


    Tack för hjälpen, måste erkänna att jag är väldigt glad att jag slapp byta DICE:en i alla fall
    Saab 900NG 1995, Steg 3 Nordic

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och vi är glada för att du fyllde på kunskapsbanken med din feed-back.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Ljusproblem - Inget fungerar i vredets högra läge
    Av Ralle76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 19:47
  2. Löst! Bromsljusen ur funktion!
    Av TobbenA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 18:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •