Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Märkligt trim?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    38

    Märkligt trim?

    Köpte mig en 900 T16 från 1990 nyss och såg snart att nån varit framme och försökt trimma den. Kändes otryggt att nån annan trimmat min Saab! Vad jag förstår så kan det inte vara nån särskillt kompentent som utfört trimmet. vad tror ni?

    1. Maxad P-pot i APCn.(47Kohm mot för 10Kohm orginal)
    2. Någt höjd F-pot.(114 ohm mot för 95 ohm orginal enl 900aero.com)
    3. En extra AV(atmosfärisk) på insuget, den tunna slangen hängde löst, vilket innebar att den agerade som en överlastningsventil, när tryckkraften på ventilen blev större än fjäderkraften så började den släppa ut det tryck man byggde upp med APC-modden. Kändes inte helt rätt på nå vis. Inge filter var det på ventilen heller. K-potten såg iaf fastlackerad ut som tur var.

    Började med att slita bort den extra AVn och korkade igen hålet i insuget(innan jag visste att P-potten var skruvad på).
    Resultat: den laddade jävulen(inte helt oväntat) och tryckvakten sa stopp.
    Vred ner P-poten och F-poten till orginal(och kontrollerade att ingen moddat något övrigt) och vips så gick den klart smidigare utan överslängar i laddtrycket.

    Känns 'trimmet' igen? Gjort av bonde eller?

    En sista fråga, varför har 1990 års T16 bara 160hp, har för mig att senare
    modeller, även med kat, har 175.
    Saablar vilken bra bil!

  2. #2
    Hej!

    Vissa trimfirmor hävdar ju fortfarande att P-pot reglerar max laddtryck, så...
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Vissa trimfirmor hävdar ju fortfarande att P-pot reglerar max laddtryck, så...
    Fast även om man inte kan säga det P direkt är en maxtrycks-pot, så visst har den den effekten i praktiken. Dvs, ta en original T16 och ratta upp F, så kommer ej maximalt ladd att siga, men den kommer hålla laddet bättre på höga varv. Om man istället rattar upp bara P, så kommer maxladdet stiga, så den slår upp långt på mellanregistret, för att sedan sjunka tillbaks snabbt om inget annat gjorts. Ratta sedan upp F max och P antingen lagom för att få en stabil ökning över hela, eller båda på max och få bästa prestandan men lite ostetisk jojoeffekt. Så enkelt är det ju trots allt på en T16 i praktiken om man bara rattar utan att löda om ngnting.

    Vad gäller bilen i denna fråga, så tror jag nog inte den tagit ngn skada då du noterat att K inte ändrats. Om nu inte den där specialavlastningsventilen satt laddtrycksregleringen ur spel...


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    38
    mm, bara å hoppas att den inte tagit skada av ett sånt fultrim. Blir ett förståndigare trim framöver iaf. får studera popeys, och 900aero.com nu under dom mörka vinterkvällarna för å se vad som känns aktuellt.

    för å repetera sista frågan. nån som vet varför saab bara klämde ur 160hp ur T16 från 1990, för visst har senare modeller av den lite mer kräm väl?
    Saablar vilken bra bil!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 552
    jaså, jag kör med sånt "trim" men inte exakt likadant inte gjort av en bonde men nästan
    9-3x TTID 20x9,5

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av Hanserfaust
    för å repetera sista frågan. nån som vet varför saab bara klämde ur 160hp ur T16 från 1990, för visst har senare modeller av den lite mer kräm väl?
    Därför att redan när katalysatorn kom så blev den på 160 hk i både 900T16 och 9000T16. Året efter fick 9000 DI-tändning och blev på 165 hk, men 900 fortsatte med sin fördelardosa hela tiden ut. Därmed stannade effekten också på 160 hk. Detta gällde också Aeron. Däremot kunde man köpa Saabs egna uppgradering så de blev på 175 hk som på den gamla goda tiden innan kat. Det var dock inte lika snabba hästar som dem utan kat.

    Sista åren kom dessutom en lite vassare trimsats som gav 185 hk. Jag tror den kan ha varit standard på de sista Aeromodellerna också.

    Så, det är varför du bara har bara 160 kusar i din. Och det som skiljer den från de tidigare på 175 hk, är inte bara att de tidigare saknar katburk. De har också vassare kammar.


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •