Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 92

Ämne: Vad för kylarvätska till SAAB 9-3 Vector Biopower -08?

  1. #61
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Man får tusen olika informationer om vad man ska ha!

    - - - Uppdaterad - - -



    PreciS. Svenskt kranvatten är redan så bra som den är. Det är inte mängder vi pratar om här utan någon deciliter.

    - - - Uppdaterad - - -

    Ok. Fått tag på en verkstad som har kylarvätska. Det ända svaret han skickade är att den är röd och inget mer. Röd finns överallt att köpa, hur vet jag att den inte skiljer sig från Statoils röda?
    Du har redan fått svar flera gånger om, kanske dags att börja läsa den hjälp du får?

    Du ska ha denna om du föredrar bilder, den är brandgul och inte röd:

    IMG_0480.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Du har redan fått svar flera gånger om, kanske dags att börja läsa den hjälp du får?

    Du ska ha denna om du föredrar bilder, den är brandgul och inte röd:

    IMG_0480.jpg

    Du har rätt. Jag har fått ett flertal svar och alla svaren är helt olika! Vilket svar är mest korrekt? Ska jag lita på dig nu på att den ska vara brandgul eller en verkstad som säger: Du har förmodligen röd ,

    Ekman Bil & Båt AB

    Ser du, alla säger olika men jag drar nu o köper röd på närmsta mack macksp tråden kan få gå in i sin vila.
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  3. #63
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Du har rätt. Jag har fått ett flertal svar och alla svaren är helt olika! Vilket svar är mest korrekt? Ska jag lita på dig nu på att den ska vara brandgul eller en verkstad som säger: Du har förmodligen röd ,

    Ekman Bil & Båt AB

    Ser du, alla säger olika men jag drar nu o köper röd på närmsta mack macksp tråden kan få gå in i sin vila.
    Du hade rätt svar (samma som min bifogade bild), med källor redan på sida 1, för snart en månad sedan. Har du ingen förmåga (eller vilja?) till analys av information som delges så lämnar du helt enkelt bort bilen till en kunnig verkstad, som sköter allt åt dig. Det låter som det bästa alternativet i ditt fall.

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  4. #64
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Två inlägg upp. Stockholm

    - - - Uppdaterad - - -



    ÅF; återförsäljare? Vart finns dem då?
    Jo, men stockholm är stort, ungefär som att skriva jag bor i sverige. det finns MASSOR med aukt SAAB verkstäder (återförsäljare vet jag inte om de kallas längre då de inte säljer själva bilarna mer), jag tippar att du har mindre än 5km till den närmaste, men säkert flera mil till den längst bort.

    Men nu verkar du ju fått hjälp så...

    Annars tyckte jag tipset om hedin bil var bra, de är stora och säljer färdigblandad. Sen hur bra de är låter jag vara osagt, men bra nog för att köpa delar av. Det har jag gjort många gånger då de ligger närmast.

    Inför framtiden, hitta en bra verkstad nära dig, ligger Ekman Bil och båt nära så är de bra. De hjälper gladeligen till med sådana här frågor. Jag försöker köpa allt jag kan utom spolarvätska och torkarblad på en aukt saabverkstad (just det brukar gå att få billigare på annat håll även om jag börjat köpa märkestorkarblad nuförtiden också efter att billighetsgrejjor bara höll några månader), det är inte mkt dyrare och man vet att man får grejjor som bör funka bra till bilen. Fristående verkstäder har inte (alltid) samma koll. Att få fel oljefilter, olja, automatolja, tändstift, termostat mm kan leda till mkt trassel. Att få noname bromsbelägg och liknande är heller inte bra. Det får man inte på en aukt saab (hoppas jag).

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #65
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Här kan du hitta en verkstad nära dig som kan saab;

    http://www2.saabparts.com/sv-se/sweden/hitta-verkstad/

    Och här är några som rekommenderas av medlemmarna, finns fler liknande trådar...

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-SAAB-verkstad

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #66
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Mer hjälp än så är svårt att få remote i cyberrymden

    risig9000, denna veckan har du förtjänat den!!

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #67
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Tack Herman! Även om man inte mekar själv så ska vi ju på forumet se till att alla får hjälp... Hoppas nu TS hittar ett bra sätt att sköta sin saab....
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #68
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Marieholm, Skåne
    Inlägg
    98
    Hejsan.
    I början sades det att det är extremt viktigt med klassningen. Vrf är det så viktigt? Vad kan hända om man häller i en från Biltema, röd då såklart, longlife?
    Micke

  9. #69
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Färgen säger ingenting om glykolen. Det är som att man vid oljebyte häller i en ljusbrun olja och så är det bra med det.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #70
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163


    Det är redan skrivet en massa om just den frågan, börja med att kolla länkarna i post #2 i denna tråden
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #71
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av 2,0T Visa inlägg
    Hejsan.
    I början sades det att det är extremt viktigt med klassningen. Vrf är det så viktigt? Vad kan hända om man häller i en från Biltema, röd då såklart, longlife?
    Micke
    Det finns två allvarliga problem.

    Det första är att om man blandar så kan det i vissa fall bli utfällningar som kan få systemet att haverera, alternativt slår blandningen ut bådas inhiberingssystemet så det korroderar. (Ren glykol-vatten-blandning är relativt aggressivt, därför måste kylarglykol alltid ha ett inhiberingssystem med tillräcklig koncentration, och det är därför man aldrig bör gå under 30% inblandning av koncentrat - inhiberingssystemet blir för klent). Detta kan man dock enkelt lösa genom tumregeln att se till att aldrig blanda två glykolsorter i samma system.

    Det andra är att metaller och/eller packningsmaterial kan gå sönder om man har fel sorts glykol, inhiberingssytemet fungerar inte för det materialet (oftast en metall) eller tar kål på något (oftast ett packningsmaterial).

    Eftersom det inte finns något väsentligt prisproblem mellan olika sorters glykoler (i konsumentförpackning) så finns ingen anledning att välja fel glykol. Enligt min mening räcker det med att biltillverkaren sagt att bilen ska ha en viss typ av glykol, finns ingen anledning att trixa med detta om man inte har problem.

    Om man akut måste fylla på utan att ha glykol tillgängligt, späd med vatten (max 2 liter) tills du fått tag på rätt glykol.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #72
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Marieholm, Skåne
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det finns två allvarliga problem.

    Det första är att om man blandar så kan det i vissa fall bli utfällningar som kan få systemet att haverera, alternativt slår blandningen ut bådas inhiberingssystemet så det korroderar. (Ren glykol-vatten-blandning är relativt aggressivt, därför måste kylarglykol alltid ha ett inhiberingssystem med tillräcklig koncentration, och det är därför man aldrig bör gå under 30% inblandning av koncentrat - inhiberingssystemet blir för klent). Detta kan man dock enkelt lösa genom tumregeln att se till att aldrig blanda två glykolsorter i samma system.

    Det andra är att metaller och/eller packningsmaterial kan gå sönder om man har fel sorts glykol, inhiberingssytemet fungerar inte för det materialet (oftast en metall) eller tar kål på något (oftast ett packningsmaterial).

    Eftersom det inte finns något väsentligt prisproblem mellan olika sorters glykoler (i konsumentförpackning) så finns ingen anledning att välja fel glykol. Enligt min mening räcker det med att biltillverkaren sagt att bilen ska ha en viss typ av glykol, finns ingen anledning att trixa med detta om man inte har problem.

    Om man akut måste fylla på utan att ha glykol tillgängligt, späd med vatten (max 2 liter) tills du fått tag på rätt glykol.
    Tack så mkt för svaret. Bra skrivet.
    Micke

  13. #73
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Noddle, Hur har det gått?

    Lyckats fylla på ännu?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #74
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 921
    fast undrar hur de religiösa glykolexperterna gör om det bara ska efterfyllas då och man inte VET vad som är i? Fyller ni bara vatten tills ni byter allt? Är det en kylarvätska av okänd art i bilen och man fyller i exakt rätt saab vätska så blir ju det också fel?

    Lite rim och reson måste det ju finnas och även om rätt ska vara rätt och det är dumt att rekommendera fel saker så måste man ju beakta verkligheten också. Okej om en person har en 2 år gammal bil och man ska efterfylla. Då finns det ju klara fördelar med att hålla sig till det som är i. Har man däremot en gammal bruks 9-5 eller liknande som det aldrig bytts vätska eller de har hällt i vanlig röd longlife så är det ju inte hela världen om man fortsätter med det. Jag tror inte det händer nåt om man INTE använder dexcool.............

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #75
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    fast undrar hur de religiösa glykolexperterna gör om det bara ska efterfyllas då och man inte VET vad som är i? Fyller ni bara vatten tills ni byter allt? Är det en kylarvätska av okänd art i bilen och man fyller i exakt rätt saab vätska så blir ju det också fel?

    Lite rim och reson måste det ju finnas och även om rätt ska vara rätt och det är dumt att rekommendera fel saker så måste man ju beakta verkligheten också. Okej om en person har en 2 år gammal bil och man ska efterfylla. Då finns det ju klara fördelar med att hålla sig till det som är i. Har man däremot en gammal bruks 9-5 eller liknande som det aldrig bytts vätska eller de har hällt i vanlig röd longlife så är det ju inte hela världen om man fortsätter med det. Jag tror inte det händer nåt om man INTE använder dexcool.............
    Jag skulle nog säga att om man inte vet vad som är i den är det i praktiken så att i 9 av 10 fall dags att byta kylarvätskan i alla fall. I de allra flesta fall är kylarvätska redan för gammal då, en 5 år gammal standardglykol i kylsystemet (ganska vanligt fall) är troligen direkt skadlig för kylssystemet.

    I mitt fall så är det så att om jag inte vet vad som är i (som nyköpt bil) så byter man allt om det inte räcker att efterfylla med vatten - troligen efter man åtgärdat läckan.

    Just i fallet system fyllda med Dex-cool så finns en tydlig risk för utfällningar om man efterfyller med en glykol som innehåller silikater, så använd vatten. Dex-cool i en bil som ska ha Dex-cool där man har grundfyllt något annat är något mindre riskabelt. Men hela syftet med att efterfylla med glykol är ju rimligen att offra lite pengar på att det ska bli bättre än att fylla med vatten, så det blir helt poänglöst att efterfylla med en glykol som man inte vet fungerar.
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-02-02 klockan 11:36. Anledning: stavfel
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #76
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 921
    jo men vad innebär i praktiken då? Jag har skruvat med bilar i typ 30 år och utfällningar och annat otyg som alla pratar verkar mest vara en skrivbordsprodukt som alla varnar för men som ingen sett. typ.
    Inte ens saab har väl alltid varit fabriksfyllda med dexcool i evigheter ? Före det så rekommenderades nåt annat. Hur många verkstäder fyller med destillerat vatten? 0,00000001 promille? Bilarna går ändå..............

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Noddle, Hur har det gått?

    Lyckats fylla på ännu?


    Hällde i ca 2 dl vatten, kranvatten och varningen slutade
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  18. #78
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jo men vad innebär i praktiken då? Jag har skruvat med bilar i typ 30 år och utfällningar och annat otyg som alla pratar verkar mest vara en skrivbordsprodukt som alla varnar för men som ingen sett. typ.
    Inte ens saab har väl alltid varit fabriksfyllda med dexcool i evigheter ? Före det så rekommenderades nåt annat. Hur många verkstäder fyller med destillerat vatten? 0,00000001 promille? Bilarna går ändå..............
    Men kranvatten kan ju innehålla massor av järn eller kalk, så att rekommendera det förstår jag att man inte gör... Även om det är drickbart... Så jag antar att på vissa ställen är det klart INTE rekommenderat att köra i "kranvatten"...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  19. #79
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Men kranvatten kan ju innehålla massor av järn eller kalk, så att rekommendera det förstår jag att man inte gör... Även om det är drickbart... Så jag antar att på vissa ställen är det klart INTE rekommenderat att köra i "kranvatten"...
    Visst, men i kommunala nät brukar det vara ganska mjukt vatten. Destillerat är visserligen bättre, men det är knappast något allvarligt problem med vanligt vatten i normalfallet. Om man däremot har hårt vatten (mättat med t.ex. kalk) så är det en annan sak.

    Detta naturligtvis under förutsättning att man regelbundet sköljer ur systemet, så man inte ackumulerar föroreningar. Och en ordentlig ursköljning blir väldigt dyr om man inte gör den med vanligt vatten, och ursöljningen bör man se till att göra för att få ut nedbrytningsprodukterna från glykolen, så i praktiken kan man inte undvika lite vanligt vatten i systemet.

    System med utfällningar har jag däremot sett, de är ingen skrivbordsprodukt. Men då har man inte följt rekommendationerna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #80
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Jag är uppväxt i uppsala, och nu (jag bor inte där längre) tror jag man har nån slags central "avhärndning", men det var väldiga problem med kalk där när jag bodde där. Och många som hade dessa salt-tunnor hemma hade olika procedurer för kaffekokning. Jag drack inte kaffe och vet inte vad man ville åt, men jag minns att endel gick ned i källaren och hämtade kaffevatten (varför vet jag som sagt inte). Detta blev väldigt OT.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2,3t Biopower Vector?
    Av larssandersson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •