Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vatten i reservhjulsbaljan NG9-3 SC

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799

    Vatten i reservhjulsbaljan NG9-3 SC

    Hej!

    Upptäckte idag av en slump att det var en vatten pöl (4dl) i reservhjulsbaljan på min 9-3sc 2007. Försökte känna på klädseln runtomkring för att se vart det kommer från men utan framgång. Tyvärr slutade letandet eftersom det började bli mörkt ute och fick tömma bilen samt torka upp vattnet som fanns.

    Har sökt efter ett svar men hittade inget om vatten i baljan.

    Någon som känner till problemet?


    MVH Christian A
    Senast redigerat av Chrill den 2016-07-07 klockan 19:17.
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799
    Fick ta en snabb titt igen och vattnet kan ha kommit från vänster hylla där domkraft/verktyg förvaras. Vad jag kan se har det inte kommit in mer vatten senaste dagarna dock har det endast duggat lite. Vilket kan betyda att det krävs stora mängder vatten för att trycka sig in i bilen eventuellt tillsammans med blåst.
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799
    Hej igen

    Har fortsatt leta efter vart vattnet kommer in och har inte kommit fram till något. Ibland är det vatten i baljan och ibland inte efter regn/körning i regn. Denna natten hade vi ett ganska rejäl åska och kraftigt regnande vilket ledde till ca 2dl vatten hade kommit in. Kommer definitivt in någon stans till vänster i bagaget. Kan även tillägga att en snabb avspolning med högtryckstvätt inte resulterade i någon vatten pöl.

    Någon som vet om det finns någon dränering slang eller liknande där bak?

    Uppskattar vilka förslag som helst, kört nu 6 mån utan klädsel i bagageutrymmet vilket inte är så praktiskt när man har kombi och inte kan lasta ordentligt.
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799
    Hej

    Problemet verkar vara löst nu. Ganska rejält med regn har kommit och inte en droppe i bilen

    Gummilisten mellan taket och bagageluckan satt lite "löst". Lösningen var att dra av gummilisten och klämma ihop denna så att den sitter hårdare på plats.


    MVH Christian A
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Trevligt med både tät bil och feedback
    [LÖST] sätter man genom att redigera topic och sätta prefix istället för att att ändra själva texter på rubriken.
    På så vis kan man när man söker välja att t.ex. bara söka bland lösta frågor och ju fler som använder det dess bättre blir sökfunktionen (och det behövs)
    Ett annat tips är att använda Taggar som ni hittar längst ner på sidan, jag sätter några lämpliga taggar på denna tråd så ni ser vad jag menar.

    Flyttar även tråden för den hör inte hemma i "Verkstäder, försäkringar och köpråd"
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-07-07 klockan 19:40.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Vatten i reservhjulsbaljan NG9-3 SC

    Hej, märkte för ett tag sen när jag skulle slänga på dragkroken att det var vatten nere i reservhjulsbaljan. Rensade ur alla saker plus vänster sidopanel vid C stoppen, märkte att isoleringen runt hjulhuset var blöt i nederkant. Torkade ur och sen körde på med vattenslang för att se var vattnet tagit sig in. Men fick inte fram var läckaget var. Nu idag råkade jag ut för samma sak, vatten i reservhjulsbaljan.. Men inte lika mycket den här gången. Är det någon dränering som blivit igensatt eller vad är r frågan om?

    Marz

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
    Senast redigerat av Marz den 2019-10-19 klockan 18:42. Anledning: Ej Löst!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vatten i reservhjulsbaljan OG9-5
    Av JonteB i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-11-12, 22:21
  2. Vatten i reservhjulsbaljan NG900
    Av Kal i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-03-21, 19:58
  3. [LÖST] Vatten i reservhjulsbaljan OG9-5 Kombi
    Av Helios i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 13:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •