Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: ICM2 B1019 07 SID-felmeddelande

  1. #1
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    ICM2 B1019 07 SID-felmeddelande

    Var ut nu och startade upp cabben (i signaturen). Den har stått ute nu i några dagar då jag har haft annat projekt i garaget.
    Den var bra frostig och med -10 grader ute så lät jag den stå igång en halvtimme ungefär så den blev varm och skön.

    Kopplade in TechII'an för att läsa ut motortempen och passade på att läsa ut ev felkoder samtidigt. Fick då denna (2ggr)

    ICM2 B1019 07 SID, internal Fault.

    Ok en titt i wis ger;

    Felsymptom
    -Långsam reaktion vid kallt väder.
    -För varm display
    -Dålig kontrast

    OK då är det väl det första symptomet, för dom andra märker jag inte av. Kollar vidare:

    Byt styrdon!!!

    Nu tror jag endast att detta har med det kalla vädret att göra samt att bilen har stått ett tag. Felet kommer nog inte att dyka upp igen om jag kollar på nytt. När den är varmare. Säkert ett fel som lagrades direkt vid starten.

    Men det jag inte förstår är att ett styrdonsbyte skulle eliminera detta. Är ett nyare styrdon mer isolerat mot kylan eller?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Fel i kontaktdon är det vanligaste felet i de flesta typer av el/elektronik-utrustning.

    Kontaktdon 736 till manöverpanel infotainment har 22 kontakter.
    Kontaktdon 737 till manöverpanel SID har 12 kontakter.
    Kontaktdon 541 till SID har 12 kontakter.

    Samtliga kontakter är generellt en möjlig felkälla. Det finns nog inte en biltillverkare som har använt kontaktdon av tillräckligt hög kvalite för att säkra funktionen över lång tid. För det krävs guldplätering av tillräcklig tjocklek vilket är förhållandevis dyrt.

    Fel i lödningar på kretskort är också en ganska vanlig felkälla. Temperaturväxlingar kan få latenta fel/svagheter att visa sig. Om inte felet försvinner av sig självt så skulle jag demontera alla berörda kontaktdon och noga inspektera dessa samt även inspektera kretskorten i berörda burkar. Mikrosprickor i folie och lödningar kan vara svåra att se så man får använda förstoringsglas eller mikroskåp om sådant finns tillgängligt.

    Byta burkar så fort något blir fel gör man bara om man inte kan något om elektronik. Det är väldigt sällsynt att det är någon dyr och komplicerad elektronikkomponent som orsakar fel. Effekttransistorer, reläer (innehåller kontakter) och annat som hanterar höga strömmar är också vanliga felkällor.

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Ja vi får väl se vad det blir. Bilen är en sommarbil så jag tänker inte lägga ner någon större energi på detta om inte felet kvarstår till våren.
    Men konstigt att lösningen är att byta styrdon. Då kommer ju felet att kvarstå om det är i kontaktdonen. Menmen...
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Om felet beror på korrosion i en kontaktövergång så kan det hjälpa en tid att separera kontakten och återansluta den. Kontaktytorna slipas då av genom att ytorna gnids mot varandra. Genom att byta styrdon så slipar man ju av den kontakten som inte byts och den andra blir helt ny. Så kan felet repareras och man kan luras att tro att det var styrdonet som var trasigt när det "bara" var kontaktdonet. De flesta vet inte vilken stor felkälla kontakter är och då är det lätt att missta sig.

Liknande ämnen

  1. Begagnad ICM2:a - gifta in/ur? NG9-3 -03
    Av JasonLasse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-22, 18:40
  2. Stereo död (ICM2) i 9-3SS -04 ??
    Av stolze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 19:06
  3. Programera ICM2 med tech2?
    Av Mendi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 00:20
  4. Pixelfel på ICM2 ng9-3
    Av aenden i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 20:58
  5. ICM2 300W i 150W-bil?
    Av Nocz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 17:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •