Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Konstigt problem med min 9-5. Vad kolla?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301

    Konstigt problem med min 9-5. Vad kolla?

    Bilen är en 9-5 2.3t -98. Motorn låter bra och jag ser inga fel men den rycker till och går orent över ca 2000 rpm och check engine lyser. Jag tog bort plus på batteriet och lät den stå en stund och startade sedan. Då jag startade svajade den till i tomgången direkt efter start för att sedan stabilisera sig. Check engine lampan var släkt och allt frid och fröjd. Jag lät den stå på tomgång i några minuter och sedan smög jag upp varvet till ca 3500 rpm och inga fel. Jag började köra ut från parkeringen och då röck den till och tvärdog. Provade att starta men tomgången var borta, testade igen och jag hade tomgång men den ryckte lite när jag körde och check engine lyser igen.

    Ge mig lite bra tips på vad jag kan kika på. Tändkasset, stift, vad kan det mer vara. Vet att det är nästan omöjligt att svara men tips från samma typer av problem borde ju finnas.
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    du kan ju som sagt börja med tändkassett och stift...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    håller på att kika på detta men dom gånger tidigare mina kasetter gåt sönder så lyser inte check engine så jag tror det är något annat.
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Har bytt kasett och kollat stiften okulärt, verkar ok. Det lustiga är att när man tagit bort batteriet och startar på nytt är allt ok och man kan varava upp motorn på tomgång, ända tills man börjar åka iväg. Då rycker den till och tvärdör. Den går sedan att starta, men bilen rycker till och dör när man smyger iväg kanske vid runt 2000 varv. Hur reagerar den om det skulle vara något fel med det berömda spjällhuset? Det är rent och runt själva splället kanske lite olja men inte men det syns knappt. Kan man öppna och kika på något sätt under dom svarta plastlocken på spjällhuset. Vad finner man där? någon ide?
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Citat Ursprungligen postat av Per W
    Har bytt kasett och kollat stiften okulärt, verkar ok. Det lustiga är att när man tagit bort batteriet och startar på nytt är allt ok och man kan varava upp motorn på tomgång, ända tills man börjar åka iväg. Då rycker den till och tvärdör. Den går sedan att starta, men bilen rycker till och dör när man smyger iväg kanske vid runt 2000 varv. Hur reagerar den om det skulle vara något fel med det berömda spjällhuset? Det är rent och runt själva splället kanske lite olja men inte men det syns knappt. Kan man öppna och kika på något sätt under dom svarta plastlocken på spjällhuset. Vad finner man där? någon ide?
    Du kan alltid kolla så att den silvriga spjällhusarmen som styr spjället inte följer med när du drar i gaswiren (den svarta armen) Isåfall har spjällhuset löst ut i limphome läge..

    Funkar farthållare ?
    Funkar TCS ??

    Läs ut felkoden annars, den berättar med största sannolikhet vad som är fel på bilen

    /Rydde

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Om du menar den armen som sitter på samma axel som "vajerrullen" så följer den med. Jag körde hem bilen ca 2 mil och den gick hur bra som helst dock med en tomgång på ca 1200 rpm och check engine lyste hela vägen. Hade nya stift på hobbysaaben (dock 7or) så jag bytte till dom. Tog bort batteriet och provade igen. Nu startar bilen utan check engine och ligger helt rätt i tomgång men så fort jag varvar upp till ca 1200-1500 så dör den utan att check engine tänds . Natrligtvis är det väll bäst att åka till saab men jag ligger borta under veckorna och har ingen chans att ta mig dit. Därför vill jag dubbelkolla allt innan jag börjar krångla med att försöka få dit bilen.
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Eftersom den följer med (ja det är just den jag menar) så har spjällhuset gått in i limphome läge. Du måste återställa spjällhuset innan du nollar felkoderna, så återställ, av med batteripolen, vänta (1 minut) och sen sätt tillbaka batteripolen så funkar det ett tag förhoppningsvis...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Fick svar av aerorydde samt hittade följande länk:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/

    Jag öppnade spjällhuset och det var tort och inte en oljefläck,monterade ihop och återställde spjället sedan gick bilen igen

    Tack för hjälpen alla. Hoppas den funkar ett tag nu.
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Varsågod Hoppas också att det funkar bra ett tag !

    Jag gjorde samma grej åt en kompis i höstas och det har inte löst ut än igen, undrar hur många spjällhus Saab har bytt i "onödan" egentligen



    /Rydde

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    71

    "Limp Home"-mode

    Hej!
    Jag har läst en del inlägg här om just limp-home och spjällhus. Jag har dock en fråga till alla er som råkat ut för detta:

    - Har ni även upplevt ett skrapande/rasslande ljud (låter ungefär som om du bromsar med dåliga bromsbelägg). Ljudet kommer ifrån motorutrymmet. Detta gör mig lite orolig för det känns som att det inte bara är ett limp-home-mode utan att det faktiskt kan vara något som gått sönder. Jag hoppas/gissar att det inte är motorn som håller på att rasa... då brukar det väl smälla till värre?!

    Någon som kan delge sin erfarenhet?!

    Jätte tacksam för snabba svar!
    /9-3 Aero-01

Liknande ämnen

  1. konstigt problem?
    Av cubix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 10:23
  2. konstigt problem på en 93 03:a
    Av saab_4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 19:51
  3. konstigt problem
    Av plåtniklas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-24, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •