Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Ska renovera motorn istället för att skrota B205

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875

    Ska renovera motorn istället för att skrota B205

    Gjorde en tråd där jag konstatera att bilens oljetryck är totalt utom kontroll, alltså för lågt.
    Istället för en uppföljare där valde jag en ny tråd, blir mindre rörigt.
    Har bestämt mig för att prova en gång att försöka rusta min käraste.

    Bilen tappa oljetryck,och kom nästan fram till att det är något lager som är slut.
    Oljetrycket tappades under tomgång, och byta olja, givare, oljeventilen hjälpte ej.

    Kom ihåg att inga tickande eller klonkande har hörts från motorn. Så jag har nog räddat vevaxeln.
    Jag kommer renovera motorn i sommar, har dock aldrig rört botten förut. Enbart bytt kedja med drev med hjälp!
    Jag tänkte byta följande när jag ändå ska ta ur motorn.

    Vevlager.
    ramlager.
    kolvringarna.
    koppling aero, köptes förra året. turbon är splitter ny.
    packbox.


    Jag tänkte förr dra till med t5, men jag orkar inte köpa in det och sen svarva, med t5 botten. blir dyrt.
    jag ska inte trimma ändå.

    Bilen har bara gått 23.000 och är nybesiktigad. Ingen rost.
    Som sagt bilen gick tyst och fint när jag la in den för koma.

    vad tror ni duger detta paket?
    Jag har bytt kamkedjan och balanskedjan tidigare.
    Senast redigerat av toorp den 2015-12-28 klockan 03:11.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Behöver inte T5 botten..Räcker gott med T7.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  3. #3
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875

    Red face

    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln Visa inlägg
    Behöver inte T5 botten..Räcker gott med T7.
    Ja t7 får det bli.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag skulle se till att byta
    Tätning 55557240
    Tätning främre 55557231
    O-ring pickup 9138009
    O-ring tryckrör 2st 9137993
    ev. en renoveringssats till oljepumpen och ev. en OEM slavcylinder

    Allt kanske inte är nödvändigt med dessa delar sitter rätt jävligt till, vore det min bil skulle jag byte allt detta utöver vad du nämner ovan.
    Vevhusventilationen? Uppdaterad till senaste ver?

    Har du kollat vad en motor från en -04 eller nyare kostar på skroten?
    2.0 eller 2.3 funkar lika bra för skall du byta det du nämner kan det bli mer jobb beroende på hur det ser ut, tänker på att slipa vev, hona loppen mm
    Senast redigerat av HeRmAN den 2020-01-01 klockan 18:39. Anledning: Uppdaterat länkarna
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag skulle se till att byta
    Tätning 55557240
    Tätning främre 55557231
    O-ring pickup 9138009
    O-ring tryckrör 2st 9137993
    ev. en renoveringssats till oljepumpen och ev. en OEM slavcylinder

    Allt kanske inte är nödvändigt med dessa delar sitter rätt jävligt till, vore det min bil skulle jag byte allt detta utöver vad du nämner ovan.
    Vevhusventilationen? Uppdaterad till senaste ver?

    Har du kollat vad en motor från en -04 eller nyare kostar på skroten?
    2.0 eller 2.3 funkar lika bra för skall du byta det du nämner kan det bli mer jobb beroende på hur det ser ut, tänker på att slipa vev, hona loppen mm

    tjenare, absolut.
    När jag bytte kedjan byttes också.
    Alla packningar som man får med i oem lådan.
    Oljepumpen är 1 år gammalt också.
    Ny vattenpump.
    Nya packboxar.
    Turbon bytt för 3 år sedan.

    Är man tvungen att slipa veven? Även om motorn inte knackar?
    Anledningen att jag frågar är för jag aldrig gjort det.
    Senast redigerat av toorp den 2015-12-28 klockan 14:50.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  6. #6
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    finns ingen anledning att slipa veven om det inte finns repor/skador på den.
    Om du slipar så åker du på andra lager också = dyrare än standard tjocklek.
    Jag har slipad vev ;-)
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Precis som Johan skriver så slipar man vid behov och med tanke på ditt oljetryck så kan det tillkomma, bra att ha med i kalkylen alt. en annan vev.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    andra dim på lager är mer än det dubbla i kostnad - åtminstone är det min erfarenhet.

    Minns inte riktigt huvudanledningen till slipningen - mer än att jag ville ha perfekta ytor.
    I övrigt har jag kört med "standard" lager trots mycket effekt - "racelager" har jag aldrig provat.
    Jag ha slipat både ram och vev ytor 0.25.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  9. #9
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Kanon.
    Kommer köpa nya axiallager med.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Har du tid å vänta så kan du ju lossa överfallen och kolla vad som är skadat. Har du en b205 så borde de finnas gott om vevar att tillgå eftersom de går fint att meka in b204 vev i ett b205 block.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  11. #11
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    jag har även en b235 liggandes i förrådet med taskiga kolvringar. Men den veven passar knappast en b205
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Något har ju pajat i motorn, eller är på väg att ta slut, dock kan jag ha räddat lite då inget oljud finns.

    Jag har dock aldrig gjort så stor renovering förut.
    Men eftersom grejerna finns så varför inte.

    Det som jag kommer få be om hjälp är att nolla motorn när vev och allt är ute. Hur veven ska sitta osv.
    lagren ser jag ju hur dom sitter.
    Detta ska ske i sommar så det är väl då jag kommer tillbaka hit.
    Jag kommer inte röra ventilerna eller kammen då inget där är trasigt. hoppas jag inte.
    jag har sökt väldigt mycket på just nolla motorn, och vissa har problem att remskiva markeringen inte är på rätta stället när kammarna står rätt. Men det kanske blir bra för mig då.

    Haha bilen starta upp utan problem och inga ljud hörs. När oljan ser blir varm så lyser lampan, hade först ett blinkande oljetrycks varning, efter 2 dagar blev det konstant. Så jag ställde bilen.
    Senast redigerat av toorp den 2015-12-28 klockan 17:37.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    jag har även en b235 liggandes i förrådet med taskiga kolvringar. Men den veven passar knappast en b205
    Om du med det menar en komplett motor, så skulle jag plocka isär den först - om inte annat för kul och erfarenhet. Sedan skulle jag utvärdera om den är oskadd utöver ringarna, och i så fall renovera den. Går ju ganska fort om den ligger lös, istället för att plocka ur bilen. Och det är ju trevligare med en 2,3:a. Behöver bara ett annat program sedan, standard eller eventuellt lite påställt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    tror den motorn är körd, första natten ute var vi tvungna att ha den ute, och gissa vad, vi glömde presening. så spjällhuset fylldes med vatten och förmodligen rann det väl ner till insuget ner till toppen. rost skadat. vi skulle dock kastat den.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Behöver inte betyda att lagerytorna fått allvarliga rostangrepp, och loppen kanske har ytrost på ngn mikrometer som du i vilket fall du väljer bör hona. Tänk på att vatten är tyngre än olja, så det har med tiden lagt sig i botten på tråget, och där gör vattnet ingen skada förrän man startar motorn och "rör om i grytan".
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  16. #16
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Behöver inte betyda att lagerytorna fått allvarliga rostangrepp, och loppen kanske har ytrost på ngn mikrometer som du i vilket fall du väljer bör hona. Tänk på att vatten är tyngre än olja, så det har med tiden lagt sig i botten på tråget, och där gör vattnet ingen skada förrän man startar motorn och "rör om i grytan".

    styrningsboxen finns också med till den, men måste väl proggas till min bil?
    Den hör till den motorn i alla fall.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Nu hängde inte jag med. Vad hade styrboxen att göra med Tomtefars inlägg ang. lagerytor?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Nu hängde inte jag med. Vad hade styrboxen att göra med Tomtefars inlägg ang. lagerytor?
    Nu citera jag verkligen fel. skulle citerat hans andra inlägg där han nämner, program. eftersom 2,0t och 2,3t skiljer sig.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jo, boxen måste ju "giftas in" på ett eller annat sätt (orig. eller trimmad).

    Det kan hända att den motorn är helt körd, men om den ligger lös, varför inte plocka isär den och kolla. Spelar ju ingen roll om ni slänger en stor enhet på skroten, eller i delar. Toppen kanske dessutom kan sparas ifall du eller ngn annan skulle köra av en kamkedja och göra topplocksallad.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  20. #20
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Jo, boxen måste ju "giftas in" på ett eller annat sätt (orig. eller trimmad).

    Det kan hända att den motorn är helt körd, men om den ligger lös, varför inte plocka isär den och kolla. Spelar ju ingen roll om ni slänger en stor enhet på skroten, eller i delar. Toppen kanske dessutom kan sparas ifall du eller ngn annan skulle köra av en kamkedja och göra topplocksallad.

    kan ju iofs göra såhär så slipper jag göra allt i sommar, börja med toppen byta ventiltätningar, kolla över fjädrar osv, på gamla motorn och ta den, fixa i ordning så har iaf någon timma gått. ska ju ändå demontera allt i sommar, fast då är ju toppen färdig. Den kanske t.om är finare än den jag nyss ställde av.
    har jag toppen färdig och klar till sommaren. ifall den är fräsch. men ska givetvis se över den motorn.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

Liknande ämnen

  1. renovera botten med motorn kvar i bilen - möjligt på 9-5 ??
    Av emwtur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-06-26, 09:34
  2. Renovera motorn saab 900 aero -84, Tips på firma eller nått?
    Av Saab Turbo Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 17:52
  3. Renovera motorn i Gävle
    Av Astro i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 18:07
  4. Renovera motorn - Hjälp!
    Av elin_rrr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 16:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •