Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kupefläkt ng9-3 linear 04a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Kupefläkt ng9-3 linear 04a

    Hej!

    Min kupefläkt (tror jag att det är iaf) har slutat fungera. Den har alltid vart lite gnällig typ och gjort gnisslande ljud ifrån sig och även ibland lagt av, men den har alltid kommit tillbaka efter en enkel omstart av bilen.
    Nu så på julafton när jag skulle åka hem så immade rutan igen och när jag skulle sätta på fläkten på vindrutan så varvade den aldrig upp utan den va ju såklart tvärdöd. Blev en kall resa hem.

    Men rutan höll sig imfri efter att jag haft rutorna nere ett tag då det kändes som att det kom luft via "farten" från bilens hastighet om ni kan förstå. Värme kommer också med den luften. Men står jag still så är det helt stilla och tyst.

    Säkringen har jag kollat, trycker man på AC panelen så hör man att nått jobbar där inne. Oklart vad.

    Är det nån som har en aning om vad det kan vara för fel? Och vad ska bytas/lagas osv. Tacksam för svar.

    God fortsättning!

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Välkommen hit, Simon!

    Har du prövat att söka på forumet? Det finns en del skrivet om det redan. Detta t.ex.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Min fläkt la av för 3V sedan och det blev byte av fläkt +regulator, har du ACC så är regulatorn dyr (ca 3500:-) fläkten kostar ca 1500:-
    http://forum.saabturboclub.com/showt...Y03-06-med-ACC


  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för svar! Försökte öppna upp och se om man kunde se ett tydligt fel men okunnig som jag är spenderade jag 30 min till ingenting. Ska ta och kolla med en kunnig i Stockholm imorgon när jag kommit hem. Kan ingen där funderar jag på att sälja skiten i befintligt skick och köpa ny, hehe.

    Tack för guiden! Ska som sagt kolla upp det mer noga imorgon. Verkar som att jag har ACC då jag iaf hade en styrenhet där. Länken du länkade beskrev exakt samma symptom som jag upplevt. Kanske borde klara det jag med. Återkommer om det.

    God fortsättning!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    11
    Hej Simon

    Jag misstänker att du har samma fel som jag hade i sommars, fläkten lät illa och slutade fungera men då drog jag ut säkringen och satte tillbaka den och fläkten gick igång, fungerade ett par gången tills den stendog, då demonterade jag fläkten och märkte att axeln var rostig, smörjde upp den och fick igång Den. Höll i 3 veckor sen dog den, beställde en ny fläkt på maptun, 1295kr, skitenkelt att byta själv, eller kolla på youtube, där finns monteringsvideo😊😊😊

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton Visa inlägg
    Min fläkt la av för 3V sedan och det blev byte av fläkt +regulator, har du ACC så är regulatorn dyr (ca 3500:-) fläkten kostar ca 1500:-
    http://forum.saabturboclub.com/showt...Y03-06-med-ACC

    Vilken regulator menar du? Styrenheten på fläkten? http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._13250114.html
    Aktuell: Audi A4 Avant B7 1.8t (BFB) MY08
    Gjort: re-STREAM DMC 4 (BT/AUX) och massa reparationer...
    SÃ¥ld: SAAB 9-3 SS Vector 2,0t -04 (sportchassi)
    Gjort: Ljuduppgradering (bla. AMP2 & AUX), förberett för dimljus fram, LED positionsljus samt skyltbelysning, Aero-fälgar på sommar, fast dragkrok (13-polig)

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Topcaten Visa inlägg
    Vilken regulator menar du? Styrenheten på fläkten? http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._13250114.html
    Ja den är det.

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.0t Biopower2008 Linear
    Av Purex i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 00:36
  2. Prisfråga 9-3 SS Linear -03
    Av Alex9-3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 15:42
  3. Linear vs Vector
    Av Cabmange i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •