Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-3 2.0 2005 synnerligen svårstartad

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    9-3 2.0 2005 synnerligen svårstartad

    Hej alla glada saab:are :-)
    Som nybliven ägare till en saab har jag stött på ett problem som jag inte kan förstå orsaken till. Kan någon kan komma med tips utifrån egna erfarenheter. Kanske har du haft samma problem?

    Har bilen stått några timmar/över natten är den mkt svårarstartad. Jag kan få låta startmotorn gå runt i ett par minuter innan den tänder. När den väl startar kan jag stoppa och starta om den direkt utan några som helst problem. Har den startat går den klockrent, märks ingenting under körning.

    Har också provat med startgas men det har ingen effekt, startar ändå inte.

    Vid dom här tillfällena tänds motorlampan och även varningen för att antispinnsystemet är ur funktion. Om jag stoppar och startar om motorn 4 ggr direkt efter att den äntligen har hoppat igång försvinner alla varningslampor.

    Tankar 98 oktan.

    tips?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Nu spekulerar jag mest, men är stiften fräscha? När den går, går den fint genom hela registret? Annars tänker man ju spontant att den har svårt att få bränsle nog till att starta, typ igensatt bränslefilter? Kolla om båda är bytta inom någorlunda rätt intervall, annars skulle jag börja där!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Nu spekulerar jag mest, men är stiften fräscha? När den går, går den fint genom hela registret? Annars tänker man ju spontant att den har svårt att få bränsle nog till att starta, typ igensatt bränslefilter? Kolla om båda är bytta inom någorlunda rätt intervall, annars skulle jag börja där!
    Har inte kollat stiften, men den går kanon genom hela registret när den väl har startat. Är trimmad hos map tunes så den går bra :-)

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Hazzel Visa inlägg
    Vid dom här tillfällena tänds motorlampan och även varningen för att antispinnsystemet är ur funktion. Om jag stoppar och startar om motorn 4 ggr direkt efter att den äntligen har hoppat igång försvinner alla varningslampor.
    Det betyder att motorstyrningen vill berätta för dig vad den ser för fel. Så låt den göra det, och läs ut felkoderna.

    Det finns felkoder som försvinner efter några omstarter, så det är nog anledningen till att motorlampan släcks. Men felet finns ju uppenbarligen kvar, eftersom bilen inte startar som den ska, så släck inte lampan så utan läs ut koden. En sådan här funkar fint (finns även hos Kjell, "något" dyrare): http://www.aliexpress.com/item/Super...513557796.html
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Är det en Biopower?
    Skulle kunna vara spridarna som inte håller tätt.
    Då läcker det bränsle medan den står in i motorn, det i sin tur dränker tändstiften när du börjar dra runt motorn.
    Är stiften gamla & slitna så blir de ännu känsligare för det..

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det betyder att motorstyrningen vill berätta för dig vad den ser för fel. Så låt den göra det, och läs ut felkoderna.

    Det finns felkoder som försvinner efter några omstarter, så det är nog anledningen till att motorlampan släcks. Men felet finns ju uppenbarligen kvar, eftersom bilen inte startar som den ska, så släck inte lampan så utan läs ut koden. En sådan här funkar fint (finns även hos Kjell, "något" dyrare): http://www.aliexpress.com/item/Super...513557796.html
    Tack!
    Vilken app kör du till den här hårdvaran?

    - - - Uppdaterad - - -

    Hej!
    Nej, det är ingen biopower. Men det du beskriver låter inte osannolikt eftersom tändningen är perfekt när hon harhoppar i gång. Samma sak med bränsleförsörjningen när hon har hoppat i gång.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Ganska enkelt att lyfta upp spridarbryggan och lägga ett papper under spridarna.
    Gör rent innan du lägger dit pappret, sedan tändning på ett par sekunder så det är tryck i systemet.
    Är de väldigt dåliga så kan du ganska snart se nån droppe soppa.
    Men det är inte alltid man ser det även om de inte är bra tyvärr, men ser du läckage så vet du med säkerhet vad det är.

    MVH / Peter

    - - - Uppdaterad - - -

    Men läs felkoder så snart du kan.
    Inte helt osannolikt att det kan vara "internt fel styrdon"..
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Hazzel Visa inlägg
    Vilken app kör du till den här hårdvaran?
    Jag kör Torque på en Android-telefon.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack!
    Har skafat en felkodsläsare. Ska scanna av eländet. Återkommer....

Liknande ämnen

  1. Svårstartad 9-5 SE 2,0T -99
    Av *ölänningen* i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-10-19, 15:26
  2. 2,2 TID Svårstartad
    Av dino i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 14:42
  3. Min T8 är svårstartad
    Av Turbo_Linus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •