Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9-5 2.0t -01 Vevhusvent./oljeläckagefrågor

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502

    9-5 2.0t -01 Vevhusvent./oljeläckagefrågor

    Är själv över julen o kör en lång servicelista på min 9-5 2.0t -01.
    Har bytt olja var tusende mil sen jag köpte den, 3 byten har det hunnit bli, dock så är det ofta majonnäsfärg på oljestickan så det känns nu dags att byta till vv-uppgraderingen (vid 32000 mil ) Missade dock att det var skillnad på original och annat, köpte speedparts lite billigare paket.
    Fråga: följer med ny backventil med slangar såklart, suger jag i en slang flödar det ledigt åt ett håll, men suger jag i andra slangen är det inte helt omöjligt att suga, bara mycket större motstånd o luften, man hör hur ventilen durrar. Ska det vara så?

    Har även lite diskret dreggel på ventilkåpans högersida, där automatare har en vaccuumpump. Hört att det finns en propp att sätta dit, vet nån var den kan beställas?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Ja, en backventil skall bara släppa igenom luft åt ena hållet men inte åt andra.
    /Johan

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Mysko rubrik?

    Att det blir majonnäs tyder på att du bör göra något men även på att du kanske sällan kör långa stunder så motorn blir ordentligt varm?

    Ja, och det kan "durra"

    Pluggen vid ventilkåpan finns bl.a. på Maptun
    Byter du den på en så gammal bil är det att rekommendera en ny packning samt lite tunt med blått Loctite packningssilikon så blir det tätt och fint.
    Och att lyfta och inspektera är en bra idé. Och inspektera även kedjesträckaren då du ändå håller på.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Mysko rubrik?

    Att det blir majonnäs tyder på att du bör göra något men även på att du kanske sällan kör långa stunder så motorn blir ordentligt varm?
    Sorry... Visste inte hur jag skulle få med allt.
    Ja, troligen är det både och, dålig vv och mycket stadskörning.
    Tack för era svar, lär nog köpa en org backventil, besviken att jag inte såg att det fanns en skillnad i uppgraderingspaket.

    Lär nog köpa en ny packning till kåpan med, behöver den penslas med nåt när den monteras eller lägger man dit den som den är?

    Edit: eller var det på ventilkåpspackningen Loctiten skulle användas?

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hej
    Loctiten använder jag ytterst tunt i botten på spåret samt på motstående sida på toppen.
    Köper man ingen ny plugg utan återanvänder den gamla så funkar det bra med Loctiten på den också för att få det tätt.
    Alla bilar jag använt Loctiten till har hållit tätt efter operationen.

    Majonäsen bildas när vatten/kondens blir kvar i oljan.
    Lycka till
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. vevhusvent 9-5
    Av mathias.w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 19:10
  2. Vevhusvent...
    Av rjonsson22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 18:41
  3. Vevhusvent på en 9-5a-04 2.3t????
    Av flash-71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 00:37
  4. Vevhusvent t5
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-14, 07:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •