Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem med baslåda i Saab 9-5 Aero -00 med AS3 paket!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Motala
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Question Problem med baslåda i Saab 9-5 Aero -00 med AS3 paket!

    Bilen är en Saab 95 Aero från -00 med AS3 paketet

    Mitt problem jag har är att jag bestämde mig för ca 1 vecka sedan att köpa ett baselement till min 95:a i hopp om att få lite tyngre bas och kunna spela min egna musik från spotify istället för typ skivor mm....
    Efter att ha fått hem alla grejer drog jag iväg och köpte MDF och började bygga lådan, mätte ut hur stor den skulle va för att passa bra i bilen och lyckades lista ut bra mått. Byggde klart lådan så började jag dra kablarna i bilen. Drog kraftkabeln på 10mm2 som jag fick rekommenderat av ägaren på RSAudio.se, drog fram remote och RCA kabel från där stereon ska sitta och in till bagaget där jag då såklart ska ställa in lådan. Jordade under mattan i bagaget där det fanns en bra punkt där jag kunde skruva på en mutter efter att ha slipat ner lite för att få bättre kontakt till chassit. allt draget så bestämde jag mig för att rycka ur original stereon och in med den nya då jag antog kommer bli den jobbigaste biten i bygget då alla kablar och dylikt ska in. Stereon jag köpte är en Kenwood KMM 101-GY som då har 1 lågnivå utgång vilket inte spelar nån roll för mig då jag bara har en baslåda. Kopplade in remotekabeln där den ska sitta och tryckte in RCA kabeln där den ska sitta med. ISO adaptern sattes också i som jag fick med stereon. Efter att jag dragit klart alla kablar som ska till stereon drog jag kabel som ska in i lådan från steget, kopplade in dom till basen och tryckte in basen i lådan, skruvade på steget på lådan då jag tyvärr inte har något ställe att lägga den på så den får sitta ovanpå. Bra det dit skruvat och ska nu koppla in. Jordade först och satte sedan i remotekabeln och sedan ström kabeln (var inte påsatt på batteriet än). Kopplade sedan in RCA kabeln in till steget och sedan sist men inte minst högtalarkabeln in i steget med. Så allting klart, trodde jag.... Slog på en av mina favorit baslåtar och till min förvåning så spelar inte basen.... istället spelar original systemet istället.... basen rör sig inte ens, steget lyser och den får ström. Najs basen trasig.... Så var det endå inte, basen fungerar i min polares bil. Hepp då är la steget trasigt? Nepp den fungerade i kompisens bil den med, Ahopp RCA kabeln då? Nae den fungerade med i kompisens bil... Okej nu börjar jag bli fundersam här, jorden då? Nej testat nu 5 olika jordpunkter och steget har inte gått in i protect mode utan lyser fortfarande grönt. För säkerhetens skul testar jag med ett annat steg. Funka det? Nepp.... samma visa igen. Ahopp tänkte jag då är väll detta kört. Fick då ett tips om att köra RCA - 3,5mm rätt in i steget med mobilen. Ah okej testade först i kompisens bil för att se vad man ska få för respons, bas såklart, ren bas! Trycker in kabeln i mitt, slår på en bra baslåt. Funka det? Nae.... inte detta heller. Nu börjar funderingarna komma. Det är inget fel på basen då den fungerade i kompisens bil. Inget fel på steget då det fungerade i kompisens bil, inget fel på kabel då de fungerade i kompisens bil. Och inget fel på stereon då det inte fungerade med RCA - 3,5mm in i steget och sen till basen.... Har absolut inte en blekaste vad felet kan vara vid detta laget och har börjat ge upp hoppet om att kunna få lite bas tryck i bilen. Finns det någon här som har en aning om vad man ska göra för att skiten ska fungera? Finns det någon som faktiskt har kopplat ett system i en 95:a med AS3 paketet som kan ge en vettig förklaring på problemet? Alla tips om vad man kan testa utan att riva ur hela bilen är välkomna och tacksamma bara man kan testa något!

    Grejerna som jag inhandlade är:
    Kenwood KMM 101-GY http://www.rsaudio.se/bilstereo/medi...wood-kmm-101gy

    BassFace DB2.1 http://www.rsaudio.se/bilslutsteg/2-...bass-face-db21

    JBL CS-1214 http://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-cs-1214.html#Prodtext

    BassFace 10mm2 Kabelkit http://www.rsaudio.se/monteringstill...mm2-kabelkit-1

    Jag hoppas ni förstår det jag skrivit och hoppas att ni kan hjälpa mig! <3

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Lång text!

    Men några grunder!
    Har du +12VDC till steget från batteriet (mät med mulitmeter)
    När du slår på radion har du då vid steget +12VDC för remot(mät med multimeter)
    Vid jordpunkten för slutsteget ohmmät med multimeter för att säkerställa att du har jord.
    Går det att koppla ända av RCA-kontakterna till något så du vet att du har ljud ut från stereon?

    Saab's orginalradio har ett separat slutsteg med balanserade linjer.
    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Motala
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hej Johan! Jag fick igång basen då det verkade som om det var väldigt dålig koppling mellan steget och basen... bytte kabel och lödde på istället för kabelskor på elementet och då fungerade det..... nybörjare misstag :/

    Men nu till nästa problem, det känns som om när jag köra via stereon så funkar ju basen men att original systemet spelar extremt mycket högre än vad basen göra. original basen spelar mycket starkare. Kan inte öka volym utan då känns det som om att man kör på 20 i volym så kör basen i 20 medans original är på 45..... Det borde väl finnas nått sätt så man kan sänka ner original systemet? Ett flertal sa att jag behöver en ny stereo med fler lågnivå och en massa jävla dyra adaptrar bla bla bla....

    Och jag kör inte original stereon utan kör en Kenwood som jag länkade i början!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Svårt att tolka vad du menar!

    Rätt tolkat att:
    Du har en
    Kenwood HU
    Slutsteg till endast basen?
    Övriga 9 högtalare drivs av, gissningar nu...orginalslutsteget via Kenwood eller matas direkt via Kenwood stereon?!

    Om du vill att din bas ska låta starkare kan du justera gain på slutsteget.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Motala
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    har en kenwood hu, ett slutsteg för att driva min bas, de övriga drivs av original slutsteget via kenwood.

    Har testat med gain men det är typ obalans.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Orginal kör med balanserade utgångar från huvudenheten, dvs går ej så bra att koppla in den till din radio.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Originalsystemet har Göran Larsson beskrivit bra http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Motala
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Har kommit på ett sätt jag ska testa och koppla förbi original steget på nått sätt.

    Ha även en annan fråga, hur i helvete får man bort växelspaksknoppen?... säg inte skruva bort den för det funkar ta me fan inte....

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    Orginal kör med balanserade utgångar från huvudenheten, dvs går ej så bra att koppla in den till din radio.

    Mvh
    Johan
    Hur ska jag gå tillväga då då? :/

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    För att lossa knoppen så måste man ta bort hela spaken först. Vad har det med stereon att göra??
    Det är beskrivet i WIS

    För att koppla in eftermarknadsprylar krävs lite adaptrar som t.ex. finns här men det brukar vara för man har originalhuvudenhet kvar och vill ha andra steg, inte tvärtom.
    Men Jervemyrs är erfarna ljudbyggare så ring och fråga
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Motala
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tänkte eftersom jag fick mitt svar om att jag behöver byta huvudenhet så kan jag lika gärna fråga hur i helvete man får bort den! :P
    Måste la finnas ett enklare sätt eller? : P WIS?

    Ska kika med Jervemyrs och se vad de säger! Tack för tipset!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Motala
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tjena igen. Det är inget fel på hu, lågnivå eller dylikt. Det vi kommit fram till är att original systemet förstör hela grejen så HUn vet inte riktigt vad den ska göra. och som flertal verkar ha sagt behöver man en adapter och en HU med 3 lågnivå osv osv. men det jag inte riktigt förstår är hur en kille kunde koppla in lika mycket budget grejer som jag har utan en adapter i AS2 paketet? Är inte AS2 och AS3 relativt lika? Jag tänkte också att jag nästan skiter i att köpa mig en ny HU med 3 lågnivå och en adapter till det då jag nästan har slut på pengar och tänker mig då istället att jag kan koppla förbi original steget, koppla bort den skiten och koppla förbi dom högtalarna i framdörrarna och köra rätt in i HU? Skiter i om jag förlorar en massa på det, bara jag kan få basen att spela och samtidigt ha nån mid eller vad fan det heter. kan det gå tro?

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Aero-paket?
    Av J.Bjork i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •