Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Hur är det egentligen med fartkamerorna?

  1. #21
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hehe grabbar med relativt färska KK
    Jag berättar hellre hur många gånger jag inte blivit av med det. Man måste se det positiva


    eller för att citera min bror som stoppades på eftermiddagen i Köping i mitten på 80-talet i sin Fiat 128 på Ringvägen körandes någon km/h för fort (Han jobbade då morgonskiftet på Volvo)
    Polisen: Vad du ser glad ut, förstår du inte att du kommer att få böter?
    Brodern: Jag är glad att ni inte stod här i morse när jag kom på motorcykeln och hade försovit mig, för då gick det 170km/h MINST!!
    Polisen:
    P.S. Ett tips från coachen: Skaffa ett ID-kort för man blir förbaskat handikappad utan när man får lämna ifrån sig KK, det är för övrigt bra att ha om man behöver skicka någon som bud att hämta ut de otaliga paketen som envisas att komma
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Finns det någon fördel med en Brobrik+ eller motsvarande jämfört med Waze?

    Låt vara då att man måste starta Waze i telefonen men eftersom jag jobbar närmre stockholm än jag bor är det naturligt att göra det för att få info om trafiksituation. Eftersom Waze bygger på användarinformation får man ju också realtidsuppdatering på trafikkontroller m.m.

    /U

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av ullberg Visa inlägg
    Finns det någon fördel med en Brobrik+ eller motsvarande jämfört med Waze?

    Låt vara då att man måste starta Waze i telefonen men eftersom jag jobbar närmre stockholm än jag bor är det naturligt att göra det för att få info om trafiksituation. Eftersom Waze bygger på användarinformation får man ju också realtidsuppdatering på trafikkontroller m.m.
    Jag skulle säga att de ur användarsynpunkt har mer olikt än likt.

    Det är ungefär som att jämföra en väckarklocka med att datorn kan visa tid. De används på ett helt annat sätt.

    Bobriken ser till att avlasta dig, och är ur vägen när inget händer. I praktiken gör den att din koncentration på trafiken ökar. Jag har den normalt ställd så att den visar hastigheten, färgkodad grön, gul, röd beroende på var man ligger relativt hastighetsgränsen.

    Nar man kör Waze så tar den enligt min mening koncentration från trafiken, dels för att läsa av den, dels för att utvärdera vad som kommer från den. Ibland är den extra informationen värt det, men oftast kör jag utan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Jag får sälla mig till skaran som åkt dit - dagen då dotterns föddes och jag åkte från Liljeholmen till förlossningen på Ackis i Uppsala på 25 minuter var det inga poliser ute. Veckan efter träffade jag samma polisman 2 ggr, en gång på tisdag där jag körde 82 på en 70-väg och en gång på torsdag då jag tydligen körde 130+ på 110-väg. Jag körde inte fortare än någon annan och det var fler som fick böta. Eftersom jag hade en bot sedan 1½ år (82 på 70-väg) så blev det tre boter på mindre än 2 år och som ett brev på posten kom beslut från länsstyrelsen om 2 månaders återkallelse. nästan två år senare hände en liknande sak då jag körde 50 och inte släppt på gasen i tid där det blir 30 en sen tisdagkväll då inga var ute, men igen så blev det alltså tre ggr på mindre än 2 år och länsstyrelsen skickade sitt andra brev till mig.

    Så mina 4 boter sedan jag tog körkort -85 har resulterat i två återkallelser pga upprepad fortkörning. En återkallelse ligger i bakgrunden i 5 år och upprepade förseelser kan bedömas hårdare pga det.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Jag får sälla mig till skaran som åkt dit - dagen då dotterns föddes och jag åkte från Liljeholmen till förlossningen på Ackis i Uppsala på 25 minuter var det inga poliser ute. Veckan efter träffade jag samma polisman 2 ggr, en gång på tisdag där jag körde 82 på en 70-väg och en gång på torsdag då jag tydligen körde 130+ på 110-väg. Jag körde inte fortare än någon annan och det var fler som fick böta. Eftersom jag hade en bot sedan 1½ år (82 på 70-väg) så blev det tre boter på mindre än 2 år och som ett brev på posten kom beslut från länsstyrelsen om 2 månaders återkallelse. nästan två år senare hände en liknande sak då jag körde 50 och inte släppt på gasen i tid där det blir 30 en sen tisdagkväll då inga var ute, men igen så blev det alltså tre ggr på mindre än 2 år och länsstyrelsen skickade sitt andra brev till mig.
    Jag skulle säga att Bobriken är ett mycket bra stöd för att hålla säkra nivåer i de där fallen, för det är bara att programmera upp den så att färgerna i realtid motsvarar hur mycket risk för kortet som föreligger. Det är ett betydligt enklare beslut att slå av på farten när man har Bobriken som stöd som signalerar rött, när det ligger någon och stressar en bakom.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Kanske inget jag är stolt över men jag vägrade acceptera boten och sa att det inte var jag. Gick till åklagare och hon släppte det.

    Varför gjorde jag det? Körde 56 km/h genom en öde bruksort ( 50-gräns). Då var det E4. Ingen bakom. Ingen framför. Torrt. Ljust. Kändes som en extraskatt. Sen hade jag förstås tur. Uselt foto typ första generationens mobilkamera. GPS:en dolde halva ansiktet. Hade det varit fråga om 70 km/h och tät trafik hade jag tagit boten. Jag svär
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Vad vill egentligen min SID?
    Av EuphoniC i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-28, 21:21
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 20:00
  3. Hur går det egentligen för Saab?
    Av Andreas Plars i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 21:55
  4. Skillnader på LMM till 9000
    Av ctg_putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •