Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-5 steg tre går lite för dåligt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13

    Question Saab 9-5 steg tre går lite för dåligt

    Hej! Jag köpte rätt så nyligen en 9-5 Aero i steg tre utförande som ska varit gjort av nordic. Det sitter större downpipe på men originalt avgas och det sitter även spridare som klarar av e85. Har inte kollat på styrboxen men den ska också va utbytt. Bilen laddar cirka 1.1 bar vid pådrag och Mair och Reqm visar samma värde. Bilen går inte dåligt men den går inte heller som att det skulle vara närmare 300 hk i den. Ska också klargöra att jag inte har tankat 98 oktan i den än så har inte testat om det gör någon skillnad. Borde ju gå lite bättre i och med att den är gjord för det men tycker ändå att jag borde ha ett högre laddtryck. Kan det va så att den inte lyckas trycka upp rätt laddtryck pga att avgaset fortfarande är original? Sitter ju ändå 3 tums downpipe på den? Tacksam för svar för jag älskar bilen och hade älskat den mer om den gick bättre haha!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    61
    vad har du kört innan då som du jämför med? tror den 9-5an jag körde förut också laddar runt 1.1-1.2 (om jag inte mins fel)
    Seat leon Cupra r-11 265hk/350Nm

  3. #3
    Du kanske ska börja tanka 98 o dra några repor med det...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Team_larsson Visa inlägg
    vad har du kört innan då som du jämför med? tror den 9-5an jag körde förut också laddar runt 1.1-1.2 (om jag inte mins fel)
    Satt det steg 3 grejer på den? Hade en 9000 2.3 fulltryck för några år sedan som det satt större avgas på och den drog ungefär lika bra som denna

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 122
    Citat Ursprungligen postat av gusfri Visa inlägg
    Hej! Jag köpte rätt så nyligen en 9-5 Aero i steg tre utförande som ska varit gjort av nordic. Det sitter större downpipe på men originalt avgas och det sitter även spridare som klarar av e85. Har inte kollat på styrboxen men den ska också va utbytt. Bilen laddar cirka 1.1 bar vid pådrag och Mair och Reqm visar samma värde. Bilen går inte dåligt men den går inte heller som att det skulle vara närmare 300 hk i den. Ska också klargöra att jag inte har tankat 98 oktan i den än så har inte testat om det gör någon skillnad. Borde ju gå lite bättre i och med att den är gjord för det men tycker ändå att jag borde ha ett högre laddtryck. Kan det va så att den inte lyckas trycka upp rätt laddtryck pga att avgaset fortfarande är original? Sitter ju ändå 3 tums downpipe på den? Tacksam för svar för jag älskar bilen och hade älskat den mer om den gick bättre haha!

    Årsmodell?
    Originalavgas borde det inte vara på en steg3 bil, de brukar ha ett öppnare sportsystem.
    Och om det är ett Nordic steg3 så har det ingen roll om boxen är bytt eller ej (programmet kan man ladda i befintlig box)
    Om den inte går dåligt borde du ju ha något att jämföra med? Tider 100-150km/h eller 100-200km/h
    Vad visar mReq som mest?
    Laddtrycket i sig är inte intressant.
    Att spridarna "klarar E85" vad menar du med det?
    Man monterar vanligtvis 630cc spridare om man har etanolanpassat program eftersom de bruna 023 inte räcker till då.
    Och en trimmad bil bör alltid gå på BF98/E85 om man pressar den, t.o.r jobbet i lugnt tempo så funkar BF95 om man vill snåla lite.

    Fråga? Har du köpt grisen i säcken så här inför jul eller finns full dokumentation på bilen och vad som är gjort?
    Mjukvaran bör absolut matcha hårdvaran för att dels bilen skall gå som det är tänkt i mjukvaran men även för att det skall vara hälsosamt för plånboken.
    I ditt ställe skulle jag gräva i bilens dokumentation, kolla med tidigare ägare och ev. ringa Nordic och fråga om de vet något om bilen.

    Är det fråga om felsökning så bör ovanstående vara utrett först så det inte handlar om missmatch
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Årsmodell?
    Originalavgas borde det inte vara på en steg3 bil, de brukar ha ett öppnare sportsystem.
    Och om det är ett Nordic steg3 så har det ingen roll om boxen är bytt eller ej (programmet kan man ladda i befintlig box)
    Om den inte går dåligt borde du ju ha något att jämföra med? Tider 100-150km/h eller 100-200km/h
    Vad visar mReq som mest?
    Laddtrycket i sig är inte intressant.
    Att spridarna "klarar E85" vad menar du med det?
    Man monterar vanligtvis 630cc spridare om man har etanolanpassat program eftersom de bruna 023 inte räcker till då.
    Och en trimmad bil bör alltid gå på BF98/E85 om man pressar den, t.o.r jobbet i lugnt tempo så funkar BF95 om man vill snåla lite.

    Fråga? Har du köpt grisen i säcken så här inför jul eller finns full dokumentation på bilen och vad som är gjort?
    Mjukvaran bör absolut matcha hårdvaran för att dels bilen skall gå som det är tänkt i mjukvaran men även för att det skall vara hälsosamt för plånboken.
    I ditt ställe skulle jag gräva i bilens dokumentation, kolla med tidigare ägare och ev. ringa Nordic och fråga om de vet något om bilen.

    Är det fråga om felsökning så bör ovanstående vara utrett först så det inte handlar om missmatch

    Tack för ett grymt svar!

    Mreq ligger på 1250 ungefär och det verkar som att det stämmer när jag har kollat på videos och sen ska jag slänga på ett större avgassystem så ska jag nog få fart på den.

    Det stämmer att det sitter 630cc spridare på den men har inte testat att köra den på etanol än. Anledningen till att jag inte har kört den på 98 än är för att det inte finns att tanka på st1 i stan så får leta upp en annan mack först.

    Verkar i alla fall som att det sitter steg 3 grejer i den så får se om jag kan få lite mer fart på den med etanol i tanken och ett ordentligt avgas. Tidigare ägare ville att bilen fortfarande skulle vara tyst så han ville inte byta men jag vill gärna ha lite skönsång så det blir ett större. Då försvinner ju lite strypning där med antar jag.

    Tack för ett väldigt bra svar i alla fall!

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    617
    Medlem#
    9614
    Det blir en HELT annan bil med E85.....
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 122
    Då låter det som att det är i sin ordning och jag tror du har effekt så det räcker och blir över i vintermörkret.
    Innan våren så är det lämpligt att se över skick på bl.a. backventiler och vakuumslangar och när vårsolen torkat våra vägar och bilen är sommarskodd tankar du E85 och provar vad kärran går för.
    Posta resultatet i denna tråd och mät med RL eller appen RaceChrono (info finns i tråden) och du får säkert feedback på dina tider.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av gusfri Visa inlägg
    Satt det steg 3 grejer på den? Hade en 9000 2.3 fulltryck för några år sedan som det satt större avgas på och den drog ungefär lika bra som denna
    jajjamen det satt det.
    Seat leon Cupra r-11 265hk/350Nm

Liknande ämnen

  1. Laddar dåligt - (Saab 9-5 Aero -00 BioPower Steg 1)
    Av Dumli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-04-17, 12:01
  2. 9-5 -00 som knackar och går lite dåligt
    Av klaus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-28, 20:07
  3. Saab 9-3 T5 steg 4 känns lite slö
    Av olof102 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 21:21
  4. Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -99
    Av PutteN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 15:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •