Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Pinnbultar grenrör, orolig. 9000 B234E -97

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Pinnbultar grenrör, orolig. 9000 B234E -97

    Skall i samband med byte av topplockspackning plana toppen och jag fasar för när pinnbultarna till grenröret skall ur. Hur går jag enklast till väga? Värma toppen eller vad? Sist jag gjorde detta gick det käpprätt åt *pip* men då satt toppen kvar i bilen, flera gick av. Nu har jag ju chansen o plocka toppen först med grenröret kvar på plats så jag får möjligheten att ha den på bänken ist för i trånga motorrummet.

    Hur gör ni? Tips/råd önskas!


    /Dave

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Är ju bara att lossa. Skulle någon gå av så är det relativt enkelt med toppen på arbetsbordet. Borra 4 eller 5 mm ca 7-8mm djupt i den avbrutna pinnbulten, knacka ner en torxbit i passande storlek och gänga ur. Brukar inte ta många minuter att fixa. Knepigare som du skriver när toppen är monterad då det är mindre plats att arbeta på.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Du får det o låta så underbart enkelt. Vi hoppas på det...

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Jag skulle säga att det är ganska normalt att någon går av. Förvärma minskar risken (om de inte redan är av, ganska vanligt att man upptäcker att någon som mer eller mindre ramlar om den är lite äldre). Pinnbultarna är förbrukningsvara. Och om man inte fixar dåliga pinnbultar så kan det resultera i läckage som får grenröret att spricka (ojämn värmebelastning).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Bara en pinnbult av och den var redan av när toppen åkte upp på bänken, de andra kontramuttrades av och förvärmdes och kom sedan så fint. Försökte borra ur den avbrutna då den brustit in bit in i toppen, inget o svetsa i. Efter några tappra försök med skruvutdragare la jag ner, skit om en sån går av tänkte jag. Har nu borrat upp hålet till 6mm och imorgon tänkte jag borra upp till 8.3 och köra med insatsgänga istället. Litet krux bara, har hamnat yttepytte lite off-center, max 0.5 mm åt höger (ögonmåttat).


    Hur kommer det påverka resultatet? Det gäller hålet längst ner till höger. Kommer jag få på grenrör? Vad finns bakom? Kommer jag borra hål i nån kanal för olja/kylvatten?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Bara en pinnbult av och den var redan av när toppen åkte upp på bänken, de andra kontramuttrades av och förvärmdes och kom sedan så fint. Försökte borra ur den avbrutna då den brustit in bit in i toppen, inget o svetsa i. Efter några tappra försök med skruvutdragare la jag ner, skit om en sån går av tänkte jag. Har nu borrat upp hålet till 6mm och imorgon tänkte jag borra upp till 8.3 och köra med insatsgänga istället. Litet krux bara, har hamnat yttepytte lite off-center, max 0.5 mm åt höger (ögonmåttat).


    Hur kommer det påverka resultatet? Det gäller hålet längst ner till höger. Kommer jag få på grenrör? Vad finns bakom? Kommer jag borra hål i nån kanal för olja/kylvatten?
    Jag förstår inte riktigt vad du menar, du har försöt med skruvutdragare? Typ grispittar? De är totalt värdelösa. Hitta en torx och dra ner i hålet och gänga ut den.
    Borrar du för långt kommer du rakt in i en vatten kanal och då kommer du ha problem med kylvätskeläckage. Inte helt ovanligt att folk borrar för djupt.

    Mitt råd är att inte krångla med insatsgänga. Har du fått hål i bulten är det ju bara att knacka ner torxen och gänga ut som sagt. Glöm grispittarna!!!!
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Skall i samband med byte av topplockspackning plana toppen och jag fasar för när pinnbultarna till grenröret skall ur. Hur går jag enklast till väga? Värma toppen eller vad? Sist jag gjorde detta gick det käpprätt åt *pip* men då satt toppen kvar i bilen, flera gick av. Nu har jag ju chansen o plocka toppen först med grenröret kvar på plats så jag får möjligheten att ha den på bänken ist för i trånga motorrummet.

    Hur gör ni? Tips/råd önskas!


    /Dave
    När pinnSKRUVAR går av eller saboterar material i toppen vid demontage (och det kommer hända för dig också), så rekommenderar jag att borra rent och köra insatsgängor. I min topp blev det M10

    /Lufto

  8. #8
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt vad du menar, du har försöt med skruvutdragare? Typ grispittar? De är totalt värdelösa. Hitta en torx och dra ner i hålet och gänga ut den.
    Borrar du för långt kommer du rakt in i en vatten kanal och då kommer du ha problem med kylvätskeläckage. Inte helt ovanligt att folk borrar för djupt.

    Mitt råd är att inte krångla med insatsgänga. Har du fått hål i bulten är det ju bara att knacka ner torxen och gänga ut som sagt. Glöm grispittarna!!!!
    Borret centrerade inte helt o hålet tyvärr utan hamnade nån halvmillimeter åt höger.

    En torxbit gick av för mej på min förra 9000. Var ett rent helvete o borra ur den sen.

    Känns i nuläget bäst att försiktigt försöka få i en insatsgänga.

    Skickat från min D6603 via Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg


    Hur kommer det påverka resultatet? Det gäller hålet längst ner till höger. Kommer jag få på grenrör? Vad finns bakom? Kommer jag borra hål i nån kanal för olja/kylvatten?
    Kan inte tänka mig att det spelar någon roll.
    Se bara till att fila upp hålet i grenröret så det går att montera.

    (Sist jag bökade med detta gav jag upp och köpte en ny topp istället... Inte lönt att krångla alltför mycket med en avbruten bult, rengöring och planing när en ny topp kostar 1100kr )
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Det står att man skall dra fast muttrarna till grenrör med 25Nm men vad sägs om själva pinnbultarna då? Inte hittat nåt om det.

    Använt mej av NG900:ans WIS för B204L. Hittar inget om moment för "pinnskruvar" som de väljer o kalla dem.

    Skickat från min D6603 via Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det blir ju samma moment för båda när du drar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Det står att man skall dra fast muttrarna till grenrör med 25Nm men vad sägs om själva pinnbultarna då? Inte hittat nåt om det.

    Använt mej av NG900:ans WIS för B204L. Hittar inget om moment för "pinnskruvar" som de väljer o kalla dem.
    Det borde vara exakt samma, eftersom det är styrt av gängan (M: http://www.forshall.se/mc_info/moment.html
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Schysst tabell trodde dock att det var alu-gängorna jag var tvungen o vara rädd om. De ger ser ju tidigare än pinnbulten...

    Skickat från min D6603 via Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hackig orolig tomgång samt orolig gång vid backning Trimmad OG9-5
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-03-31, 19:42
  2. Pinnbultar till grenrör
    Av Ynnoj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 07:20
  3. Funderingar kring att byta till B234E/L/R i 9000 B204E
    Av Xmit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 16:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •