Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tappar laddtryck med bensin men inte med E85

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Gävel
    Inlägg
    6

    Tappar laddtryck med bensin men inte med E85

    Hej

    Jag har en Saab 9-5 2,3t biopower 2009 med Automat som gått ca 9000 mil.

    Bilen går bra med E85 men när jag tankar bensin så drar motorn ner på laddtrycket när jag trycker på och laddar på lite. Turbonålen går över i det röda för att sen regleras ner till halva laddtrycket och bilen blir inte återställd förrän jag stänger av tändningen och startar igen och då går den som vanligt tills samma fel uppstår igen. Har inte alls detta symtom när jag kör på Etanol. Bilen är helt orginal.

    Har läst en del på forumet men inte hittat någon med liknande skillnad mellan etanol och bensin. Finns många inlägg med laddtrycksproblem och med varierande lösningar. Jag kan tänka mig att den spikar på bensin?

    Har inga felkoder och ingen motorlampa

    Har bytte tändstift och gjort en service men olja, oljefilter, luftfilter etc. men ingen förbättring.

    Jag har även en 9-5 2,3 2009 men en manuell och den går klockrent

    Tacksam för hjälp

    Felet hittat:
    Det var wastegaten som kärvade och efter att ha "motionerat" wastegaten med att röra armen fram och tillbaka med en liten tång så funkar nu bilen som den ska igen. Otroligt skönt. Ska hålla koll på om det kan vara något galet med wastegateklockan och hittade en ny på speedpart för 199 (rea från 799) om jag skulle behöva byta.
    Senast redigerat av martinjansson74 den 2016-07-11 klockan 20:04. Anledning: Hittat felet

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem , men jag kommer att följa tråden då jag har precis samma problem/symtom på min Saab 9-5 2.3t Biopower 2009 12.000 mil .

    Hade dock problem med laddtrycket på min gamla 9-5:a och bytte ut allt möjligt ifrån MV . Slangar . TK . AV . osv ... Vart lite bättre när jag bytte ut den ena komponenten efter den andra , men kan inte säga att den vart helt 100% återställd . Men skillnad vart det .

    Skulle dock vilja ha reda på det FAKTISKA problemet innan man börjar byta en massa delar som i sin tur kostar en massa pengar :P
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Har du kopplat upp tech2 och kikat hur det ser ut med misständningar och knackningar? Vilka cylindrar är värst, eller är det jämnt över alla 4?
    Utgår från att du inte har några felkoder?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 562
    Medlem#
    8163
    Har du rätt tändstift? NGK skall det vara. Har du möjlighet att låna en tändkassett du VET fungerar, att prova med?
    /Johan

  5. #5
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440
    Jag vill minnas (?) att det i instruktionsboken står att mätaren ska ge högre utslag med E85 jmf med bensin. Sen är det frågan hur mycket skillnad set ska vara. Bara halvvägs upp till det röda känns som för lite.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Gävel
    Inlägg
    6
    Har inte haft möjlighet att kika med en Tech 2:a. HAr en ELM27, går det att se knackningar med den också?

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av martinjansson74 Visa inlägg
    Har inte haft möjlighet att kika med en Tech 2:a. HAr en ELM27, går det att se knackningar med den också?
    Det borde gå ett se med ELM327 interface, vad har du för program/app.
    Och berättar du var du bor/bilen finns kanske nån kan hjälpa dig
    Vissa TECH2 hittar du på denna kartan
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Gävel
    Inlägg
    6

    Bytt tändstift och ska prova tändkassett

    Har bytt tändstift till sprillans och kör bara med NGK. Har en tändkassett liggande så ska prova med den.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag bor i Gävle. kör med Dashcommand.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av martinjansson74 Visa inlägg
    kör med Dashcommand.
    Evaluation Mode eller betald app?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Gävel
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Wyrten Visa inlägg
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem , men jag kommer att följa tråden då jag har precis samma problem/symtom på min Saab 9-5 2.3t Biopower 2009 12.000 mil .

    Hade dock problem med laddtrycket på min gamla 9-5:a och bytte ut allt möjligt ifrån MV . Slangar . TK . AV . osv ... Vart lite bättre när jag bytte ut den ena komponenten efter den andra , men kan inte säga att den vart helt 100% återställd . Men skillnad vart det .

    Skulle dock vilja ha reda på det FAKTISKA problemet innan man börjar byta en massa delar som i sin tur kostar en massa pengar :P
    Kanske har hittat problemet men det kräver lite mer felsökning. Bytte vacuumslangarna till lilla ventilen vid torpedväggen och upptäckte då att vita backventilen bakom ventilkåpan var sprucken. inte helt säker på om jag gjorde det när jag bytte slangarna med det såg ut på brottytan att den kanske kan ha läckt. Köpte en ny på mekonomen och ska prova byta själv men det är grymt tångt så det kanske blir till att lämna in på lokala verkstaden (de har dock stängt till 4e jan). Återkommer om det löste problemet.

    - - - Uppdaterad - - -

    Betald app på Iphone

    Funkade inte med att byta slangen med vita backventilen så det var inte problemet- Så vidare felsökning behövs ;-)

    Kan även rekommendera att inte köpa Mekonomens slang och backventil. Var rejält trög att få på.
    Senast redigerat av martinjansson74 den 2016-01-05 klockan 13:06. Anledning: Ny info

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har du en -09 så har du ju den lite större backventilen som i ena änden sitter på en stenhård slang som går ner till baksidan av motorn.
    Jag har bytt både hela slangar med backventil (OEM) samt bytt bara backventilen mot en i aluminium för att slippa att den spricker igen.
    Tomgången blir dessutom väldig orolig när den är trasig.

    Har du redan köpt en ny komplett slang så ser du hur låsningen ser ut, 2 snäppen som man skall trycka in samtidigt som man drar hela slangen mot torpedväggen samtidigt som man ligger och kramar motorn.
    Det är trångt men det går med en djävla massa envishet. Har har gjort ett enkelt verktyg för att underlätta bytet och det finns i någon tråd men jag letar inte efter den tråden just nu, kanske senare.

    Och när du bytte vakuumslangarna till MV får man anta att du inspekterade de övriga, det är några och de brukar murkna lika fort.

    Dashcommand/Palmer har ett forum där du säkert kan fråga efter om man kan se knack och misständningar i appen (Hittar inget i free i Android)
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-12-23 klockan 18:01. Anledning: Länk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Orginal mätare i bilen visar förövrigt inte laddtryck... Kan ju vara värt att nämnas. Den visar väl luftmassa utav nåt slags som jag för tillfället har glömt bort, om det är uppmätt eller begärd. Alltså det som flödar igenom luftmassemätaren.

    Rätta mig gärna om jag har fel
    Senast redigerat av Slave_joe den 2015-12-24 klockan 01:11.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Gävel
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har du en -09 så har du ju den lite större backventilen som i ena änden sitter på en stenhård slang som går ner till baksidan av motorn.
    Jag har bytt både hela slangar med backventil (OEM) samt bytt bara backventilen mot en i aluminium för att slippa att den spricker igen.
    Tomgången blir dessutom väldig orolig när den är trasig.

    Har du redan köpt en ny komplett slang så ser du hur låsningen ser ut, 2 snäppen som man skall trycka in samtidigt som man drar hela slangen mot torpedväggen samtidigt som man ligger och kramar motorn.
    Det är trångt men det går med en djävla massa envishet. Har har gjort ett enkelt verktyg för att underlätta bytet och det finns i någon tråd men jag letar inte efter den tråden just nu, kanske senare.

    Och när du bytte vakuumslangarna till MV får man anta att du inspekterade de övriga, det är några och de brukar murkna lika fort.

    Dashcommand/Palmer har ett forum där du säkert kan fråga efter om man kan se knack och misständningar i appen (Hittar inget i free i Android)
    Tackar Herman för svaret, Jo det är trångt......får se om jag provar själv eller åker till den lokala verkstaden och får den bytt.

    Kikade på de andra vacuumslangarna också. Tänkte att jag provar med dessa först få se om problemet försvinner. Slangarna till MV såg bra ut men hade en del skavmärken. det är en 09 som har gått 9000.
    mil.

    Nu är det jul i stugan så får se i mellandagarna. Är ganska varmt i Gävle för tillfället så det går ju tom att stå ute. Har tyvärr inte något bra garage.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har kikat efter tråden där jag postade hur jag gjorde ett litet hjälpmedel för att klämma ihop låsklackarna på änden som sitter på oljefällan men har inte hittat den, hitta dock några andra relevanta trådar i ämnet
    här och här.
    Bytet går att göra ute på gården och bör vara gjort på 10min med lite tur.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 562
    Medlem#
    8163
    När jag bytte för ett antal år sedan så hade jag med mig en hyggligt stor polygrip och en tång för att ta loss "moderna slangklämmor" med. Jag minns inte vilket av dessa verktyg som funkade bra för mig men ett av dem löste det hela...
    /Johan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •