Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Är det bara jag som irriteras av dessa nymodigheter?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Anders1984 Visa inlägg
    Inifrån tycker jag det funkar bra. Dock otroligt irriterande att se andra. Tycker man tappar fokus. En lampa som tänds, o vips så dras uppmärksamheten dit.
    Det riktigt problematiska med dessa lampor är att detta är ett ryggmärgsbeteende, går inte att träna bort. Som sagt, märkligt att det har tillåtits.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Jo, kurvljus i form av dimljus som tänds på ena sidan känns riktigt onödigt, men "äkta" kurvljus är ju en vettig grej. Dessa kurvdimljus (hade på min förra VW) funkar ju bara i väldigt låga hastigheter. Jag tyckte inte jag hade nån nytta av dem alls, inte dimljusen heller. Men det är ju ett bra sätt att få nån att betala lite extra.

    DRL i form av att bakljusen ska vara släckta är ett djävulens påfund, iallafall i mörka sverige. Men att DRL i fram har slagit igenom är ju bra, tidigare var vi ju rätt ensamma om att ha ljus framåt på dagen. DRL ljusen syns bra framifrån och sparar glödlampor (och kanske lite bränsle). Vad jag vet är det i sverige fortfarande tillåtet att köra med bakljusen på på dagtid, vilket jag väljer att fortsätta att göra trots att jag kör en VW - det känns säkrare.

    Lite kul är ju att saab länge haft olika lösningar, jag har för mig att på saab 99 så fanns en funktion med svagare halvljus för dagskörning. Gav säkert dryga böter i alla länder söder om danmark
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #23
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Hur fungerar det när man kör med dimljusen på eller det går inte?
    Fått för mig att det ska vara separata lampor till hörnljus och och dimljus, men hittar ingen info om det, så jag minns nog fel. Annars skulle det fungera utan problem. Någon med funktionen får ut och testa och meddela resultatet.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Även Saab har ju aktiva xenon från 2008 som tillval, där förändras ju ljudbilden när man svänger. Vad gäller irritation så står de idioter som kör med halvljus och dimljus högst på min lista..
    Ljudbilden? Bilen låter som en högt varvande Koenigsegg vid kraftig kurvtagning?

    Kan hålla med om dimljusirritationen. Att dagligdags (i mörker och regn) möta mängder bilar med lysande dim- och halvljus tär på humöret. De som dessutom kör med starkare dimljus än halvljus undrar man ju hur de egentligen tänker.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #24
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det riktigt problematiska med dessa lampor är att detta är ett ryggmärgsbeteende, går inte att träna bort. Som sagt, märkligt att det har tillåtits.
    Ja va fan detta är Sverige så jag tycker vi skulle förbjuda det fort innan någon blir bländad. Typ. Förresten kan vi passa på att förbjuda guldfärgade bilar för de irriterar mig

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Har en passat -15, dimljuset som tänds vid sväng i fart under 60 km samt när jag backar ( hörnbackljus fanns ju även på saab under 80 talet) är guld värt, ger en mkt bra ljusbild i sidled. Och nä, det stör mig inte alls att andra bilar har dessa.

    Jag köpte dessutom till världens bästa billjus, det nya matrix systemet som ännu bara tyskarna har, iallafall VW koncernen och Opel.
    Det är helt fantastiskt, jag blir lika imponerad varje gång jag kör i mörker, xenon ljus, släng er iväggen!
    Dessa skulle jag kunna tänka mig ge lite irritation på i synnerhet framförvarnade bilar.

    Så fort farten överstiger 60 km så går det upp på helljus, oavsett om du har möte eller en bil framför dig. Belysningen skärmar ner
    med ett mörkt fält just där mötet kommer. Totalt 32 led lampor i varje insats som lyser upp.

    Bästa saab ljus? Helt klart 9000 cs med friska insatser.

    Kolla länken här för en presentation av matrix ljusen.

    http://www.audi.se/se/brand/sv/vorsp...ant-light.html

  6. #26
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Undra vad en sån komplett strålkastare kostar.....

    Det är kul så länge man har garantier kvar och bilen är helförsäkrad, annars är det inte så kul och ha såna när bilen börjar bli "gammal" (5år+ typ) eller vid lättare kollision, t ex vilt eller parkeringsskada.

    Desto mer komplicerad elektronik/funktioner vi hittar i bilar desto kortare blir livslängden på fordon. Fortsätter utvecklingen i samma takt som nu så kortas effektivt medellivslängden på bilar ned ganska friskt (vilket iofs är vad både biltillverkare och politiker vill). I framtiden kanske vi man kan jämföra en bil mer med en telefon t ex? Något "alla" köper eller ja, hyr, till en viss peng varje månad och när bilen (eller telefonen) är 3år så förlänger man avtalet och får en ny bil (eller telefon...) mot lite mer pengar eller kanske lite extrautrustning på den nya bilen

    Det är ju inte helt ovanligt med leasing där "allt" ingår redan idag och det kommer nog bli större och större. Medelåldern på bilar sänks och fler och fler till synes fina bilar hamnar på skroten pga dyra reparationskostnader.

    Nu gäller det bara att leta reda på detta inlägg om 10år och kolla hur det gick.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Härligt att någon säger "körriktningsvisare" och INTE "blinkers".

    Min inställning är också konservativ.

    Finns det några som ev. är positivt inställda till detta elände som vill försvara sig i debatten?

    /Lufto
    Körriktningsvisare sticker bokstavligen ut i mängden när man fäller ut dem (en sann bilentusiast tittar storögt på oavsett märke). Jag är också mkt konservativ, men jag kallar spade för spade och spätt för spätt. Körriktningsvisare är en mekanisk konstruktion som på gamla bilar oftast satt vid B-stolpen, och dessa rörde sig som en utfällning. Sedan kom ngn på att man kunde ha en orange lampa med relä som visade förarens avsikt. Sedan dess har vi levt med BLINKERS!
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad gäller irritation så står de idioter som kör med halvljus och dimljus högst på min lista. Förutom att de ofta bländas så tror ju många felaktigt att mer ljus på marken direkt framför bilen att man ser bättre men inget kunde vara mer fel. Närbländning är fan farligt och de riskerar att missa saker längre bort än de 5m som är väldigt bra upplyst precis framför bilen.
    Jäpp. håller helt med. Enda gången jag uppskattar dessa dimljus tillsammans med halvljus, är när man har en bil efter sig vid en påfart till motorvägen. Då kan man rejsa lite utan att oroa sig för att det skulle kunna vara en civil polisbil (nog för att de KAN göra fel, men sannolikt åker dessa inte omkring med olaglig belysning).

    Och det där med sämre sikt för föraren stämmer också, då pupillerna dras ihop av ljusflödet framför bilen. Problemet ligger i att jag har åkt med flertalet förare som på frågan var de har blicken, som då beskriver strax framför bilen, typ 10-15 m. Många behöver alltså lära sig att lyfta blicken, för det som händer 10-15 m framför bilen vid landsvägskörning tillhör bildligt talat det förflutna.
    Senast redigerat av Tomtefar den 2015-12-22 klockan 04:22.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Kurvljusen borde vara ljusberoende, alltså aktiva vid mörker då dom gör nytta.
    Mina kurvljus förblir naturligtvis släckta när det är ljus ute.
    Fredrik J

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Jag hade kurvljus (i dimljusen) på en Fiat Bravo som jag hade ett tag. Från förarplats var det inget mindre än fantastiskt, speciellt när man svängde av en större landsväg in på en mindre sidoväg. Jag är förvånad att inte fler har det!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  11. #31
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Jag är väldigt imponerad över Saabs aktiva xenon. Att se in i kurvorna, snarare än att bara se vart fronten pekar. Samt att det är hela strålkastarens styrka, inte nån liten lampa långt ner.

    Annat OfT, fick inte Audis LED rätt ordentligt med stryk av Volvos LED-lyktor, som dessutom är standard?
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  12. #32
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Många Ove blir det... :-)

    2 användare gillar detta inlägg


    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Biltillverkarna är desperata efter nya försäljningsargument. De måste smeta på så mycket äckel som det går nu för att ligga före på blingfjantmarknaden och verka smarta..

    Antar att det säljer bra, vilket tyvärr i sig självt är det tragiska... Vandrande dj***a julgransbelysningar

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av Luchs Visa inlägg
    Biltillverkarna är desperata efter nya försäljningsargument. De måste smeta på så mycket äckel som det går nu för att ligga före på blingfjantmarknaden och verka smarta..

    Antar att det säljer bra, vilket tyvärr i sig självt är det tragiska... Vandrande dj***a julgransbelysningar
    Det lönar sig. Har du inte lärt dig att folk är idioter?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av rejser99 den 2016-10-21 klockan 19:09.
    Utan Saab

Liknande ämnen

  1. Dessa j*kla SUVar
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 14:25
  2. Hur passar dessa på en 9-5 ?
    Av nejo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 09:35
  3. Dessa DI-kasetter...
    Av Robban_GBG20 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 12:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •