Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: vågar man köpa saab med automat?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370

    vågar man köpa saab med automat?

    Hej!

    Jag har börjat snegla på SAAB igen. hade ett gäng trimmade Ng900 för ca 8år sedan och har inte ägt en SAAB sedan dess, men jag tror det är dags igen.

    Jag har ju precis noll koll på SAAB nu för tiden. Det jag söker är en 9-3, budgeten är MAX 100.000 och automat är ett krav. Vad rekomenderar ni för motoralternativ. Diesel är absolut ett alternativ, bilen kommer huvudsakligen köras av min sambo till och från jobbet (2mil en väg) varje dag.

    Vågar man köpa en SAAB nu efter konkursen och hur är automatlådorna?

    Tacksam för snabba svar! kul att vara tillbaka i forumet!
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Automaten är väl av samma typ som Volvo v70 aisin warner. De håller väl rätt så skapligt. De tråkiga är ju att skatten sticker iväg på diesel med automat
    Saab 9-3 tid 07
    Saab 9-3 ttid 08

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Hej!
    Ser att du själv kör diesel. vad snittar dom blandad körning?
    Ja, skatten va ganska saftig. blev nästan lite sugen på en Aero och lägga skattepengarna på soppa. Hur är dom nya 9-3orna? finns det mycket kända fel och barnsjukdomar eller är det en gedigen bil? hur upplever ni andrahandsvärdet?

    Skål!
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Fyra mil om dagen gissar jag (utan att nu ha räknat på det) är en för kort sträcka för att en dieselbil ska löna sig jämfört med en biopower som körs på bensin. För ett par år sedan när jag räknade på det så låg brytpunkten runt tio mil pendling om dagen. Vill du räkna på de olika bilarna du tycker är intressanta så räkna med att en diesel drar 0,65 och en bensinare runt 0,85. Handlar det om stadskörning får du lägga till ett par deciliter.

    Jag har själv 9-3 med diesel och automat, dock inte i samma bil. Dieseln är manuellväxlad, medan V6 aeron är automat. Skatten på just de här bilarna är ungefär lika stor, så här är dieseln den billigaste vid pendling. (Dock är min 9-5 biopower -05 ännu billigare, så jag pendlar med den.) Försäkringsmässigt var min 9-3 aero med V6 tusenlappen billigare att försäkra än motsvarande 1,8t, när jag köpte den, så det gick jämt upp med den högre skatten. Bara bränslekostnaden som blev högre. Inte helt enkelt det här med bilekonomi...

    Köpte du en 9-3 -04 när den var ny så medföljde det lite barnsjukdomar, men de bilarna är tillrättalade nu. Det enda jag möjligen kan komma på i sjukdomsväg är det fåniga leendet jag får av att höra V6:an vid full acceleration.

    Har du en budget på 100.000 kr så finns det gott om bilar att välja på. Det gör att andrahandsvärdet (eller tredje, fjärde och så vidare) blir svårt att säga något om i kronor. Vid konkursen tappade Saabarna i värde på marknaden, trots att de inte blev sämre på något sätt. Vissa delar kan kanske vara svårare än andra att få tag på, men hittills har jag inte haft några som helst problem att få tag på reservdelar till mina bilar. (Framfjädrar, bromsskivor, belägg och liknande slitdelar.) Jag må vara partiskt som saabentusiast, men mer bil för pengarna är nog svårt att få idag. Säker och körglad.

    Mitt tips är att du kollar på blocket på runt tio 9-3 med automatlåda som du tycker ser bra ut prismässigt med rätt miltal och utrustning. Kolla sedan på https://fordonsfraga.transportstyrel...natfordon.aspx för att få reda på skatten. Ring några försäkringsbolag per biltyp för att ta reda på försäkringskostnaden. När du gjort allt detta har du förhoppningsvis lyckats få fram en favorit som inte befinner sig allt för långt bort från dig. Så gjorde jag vid inköpen av 9-5:an och 9-3 dieseln med gott ekonomiskt resultat. 9-3 aeron? Råkade se den hos en Saabhandlare när jag var där för att köpa delar till min gamla 900, och det var kärlek vid första ögonkastet så jag köpte den.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Varför automat?

    /Lufto

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Varför automat?

    /Lufto
    Att slipp växla är en anledning till att ha automat
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Att slippa dubbelmassesvänghjul och klen koppling är två andra orsaker.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av thor3n900 Visa inlägg
    Vågar man köpa en SAAB nu efter konkursen och hur är automatlådorna?
    När det gäller automaterna så är det kritiskt att ingen petat in fel automatlådeolja, sedan ska de ha uppdaterad mjukvara om det är en tidig (innan -05). Kort sagt, servad på en kompetent verkstad. Om detta är uppfyllt, och ingen kört vidare med automatlådan med felkoder och inget trim så är det mindre problem än en manuell låda.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    De brukar snitta runt 0,6 blandat. Hade 6 mil till jobbet tidigare o då låg de mellan 0,5-0,54 l/milen. Verkar faktiskt inte va mycket vanliga fel på dem. Lite knarrig plast i inredningen ibland som jag retar mig på. Annars är jag nöjd med dem.
    Saab 9-3 tid 07
    Saab 9-3 ttid 08

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av thor3n900 Visa inlägg
    Diesel är absolut ett alternativ, bilen kommer huvudsakligen köras av min sambo till och från jobbet (2mil en väg) varje dag.
    Hur långt blir det per år? 1000 mil? Tror det blir dyrt att köra diesel med så kort körsträcka. Hade det varit jag som skulle köpa bil så hade jag definitivt satt mig ner och räknat ut vad kostnaden blir per år för de olika alternativen så man ser exakt hur mycket som skiljer.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Att slipp växla är en anledning till att ha automat
    Det hade jag aldrig räknat ut själv. Hade räknat med bättre argumuent för detta tilltyg.

    /Lufto

  12. #12
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Jag har inte haft annat än aut sen länge och att slippa växla är anledningen till det. För mig räcker det argumentet

    3 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Att inte orka växla själv säger sig självt.

    /Lufto

  14. #14
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Självklart automat, lådan byter växel automatiskt när man lägger plattan i mattan som i min 2,0 T auto case, inget som går sönder mm

  15. #15
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,

    Jag har kört olika Saab 9-5 Aero i 10 år med manuell låda.Sen bestämde jag mig att gå över till 9-5 Aero automat istället.

    Nu vet jag ifs inte om det är samma automat lådan i 9-3 som i 9-5 Aero , men jag är jäkligt nöjd med min.

    Växlar mjukt och fint knappt man känner av och vad jag har förstått så skall dom vara jäkligt tåliga.

    Bilen har gått 10500 mil,sammanlagt 5300 mil under min ägo varav 2300 mil med Hirsch trim 300 hk och det har än så länge inte varit några problem.

    Byter olja i lådan vartannat år/3000 mil.


    Tycker inte att du behöver vara orolig över att köpa en Saab med automat låda..

    Lycka till..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Hej!

    Tack för alla svar! sambon köar till och från jobbet varje dag, därav automaten. bilen kommer rulla ca 1500mil per år. det ligger lite på gränsen för att köra diesel.
    nu är ju inte saabs dieselbilar jättebilliga i skatt direkt.

    hur fungerar det med reservdelar? kommer det bli allt svårare med åren att få tag i lite ovanligare delar? att man kan köpa efter marknaden bromsar, chassi mm är väl ganska självklart men hur blir det med unika motordelar och annat?
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Med den budgeten lär du väl hamna så att det inte blir en tidig ng9-3 (-03a) för som tidigare nämnts så var både elsystem och automat problemfyllda första året. Du lär väl heller inte hamna på sista årsmodellerna, som väl hade en annan motor. Hamnar du på en 08-09 så ska det väl inte vara nåt större problem med reservdelar.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #18
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Det ger sig automatiskt, har köpt en till,,,,

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Hej och tack för alla svar.

    Nu har jag inte hunnit titta på några bilar under helgerna.

    Jag väger fortfarande mellan diesel och bensin, men automat är ett krav. vi kör ca 2000/år och det går nästan jämnt ut.
    Frågan är bara vad det är för skillnad på Bensinmotorerna? när man tittar på biluppgifter.se så tycker jag förbrukningen känns hög? mellan 0.92 och 0,95?? stämmer det?
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Ja, en Saab med automat (iaf bensin/BioPower) är inte direkt snål. Min dricker 1,1 enligt Saab, men snarare 1,2 verkligt. Men det är ju V6an med 6vxl automat också iof. Men pendlar man och har någon variant av den raka 4an kommer man ner till någonting på 0,8 iaf (min kamrat med NG9-3 MY03 Aero 5vxl automat gjorde det). Automat är mitt val också, kommer bara köpa det till bruksbilen i fortsättningen - förbaskat skönt!
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

Liknande ämnen

  1. Vågar man köpa en Saab?
    Av Ekan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 19:16
  2. Vågar jag köpa en Saab?
    Av A. Bengtsson i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 03:44
  3. Hur är Automatlådorna i 9-5 aero-01.Vågar man köpa automat
    Av Pajjon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 10:22
  4. Vågar man köpa? Saab 9-5 2.3t -99, 21.500 mil
    Av Cod i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •