Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Demontera frontspoiler Saab 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172

    Demontera frontspoiler Saab 9000

    Hej! Jag ska åka och plocka lös en frontspoiler från en Saab 9000 imorgon, och tänkte höra om nån kan informera mig om hur det sitter fast och vad för verktyg jag behöver.
    Min 9000 saknar tyvärr denna frontspoiler så kan inte kika på den.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg
    Hej! Jag ska åka och plocka lös en frontspoiler från en Saab 9000 imorgon, och tänkte höra om nån kan informera mig om hur det sitter fast och vad för verktyg jag behöver.
    Min 9000 saknar tyvärr denna frontspoiler så kan inte kika på den.
    Börja med att avsätta några timmar om bilen är i normalskick, mer om bilen är rejält rostig...

    Om din bil saknar frontspoiler saknar den troligen luftsköldarna också, se här: http://www.jimellissaabparts.com/sho...ey_model=14677

    Om du ska ha luftsköldarna också så låt bli skruvarna som håller ihop spoilern och luftsköldarna (vill du ta isär dem så görs det mycket bättre i efterhand, då kommer man lätt åt med en mutterspräckare på baksidan - den kommer sannolikt att behövas).

    Det är ofta lättare att ta ner hela paket med luftsköldarna först, och sedan skruva loss dem från spoilern även om man inte ska ha dem.

    I princip så är det ett antal bultar som ska lossas. I verkligheten så kommer du att vara tvungen att slåss med flera av bultarna/skruvarna pga. rost.

    Försök inte lossa några bultar utan att använda 6-kantshylsor, du kommer med till visshet gränsande sannolikhet att runda några då med i värsta fall resultatet att du inte får loss dem. Vrid ingenting innan du har 100%:it grepp om skallarna (all rost bort!). En 3/8"-12-nyckel kan, innan bultarna är rundade, gå att tvinga på för att få ordentligt grepp, räkna med att få jobba med bultskallarna några minuter innan du vrider. Nödlösningen då är att värma till nära smältpunkten och dra dem runt samt försöka platta till dem i efterhand. Man kan också chansa på att (för fästen under stötfångaren) att det är plasten i stötfångaren som går sänder, men man måste se till att bända jämt så att spoilern inte spricker. Detta fungerar ibland.

    En svetstång med riktigt smala käftar, eller en riktigt bra polygrip, så man kan hålla fast expandrarna på baksidan hjälper ofta (detta gäller bultarna under skärmen, är skärmarna slut skulle jag klippa underkanten av plåtskärmen och göra detta i efterhand): http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skr...ng-2000019466/

    Därutöver behövs Torx-bits.

    Du behöver lyfta bilen fram, enklast med domkrafter vid framdörrarna så de inte är i vägen.

    Tänk efter före vilka delar du kan offra och vilka du vill ha loss, och ta med plåtsax, att lossa saker i efterhand på garagegolvet är mycket enklare. Det som är inblandat med rostiga skruvförband är främre innerskärmarna, framskärmarna, 3 luftsköldar, spoilern och stötfångaren. Det finns två fästen till luftsköldarna under i karossen, men de brukar inte vara några problem annat än att komma åt muttern.

    Att få loss framspoliern hel på en bil med mycket rost tillhör definitivt de knöliga jobben. Om du inte hittat ett helt rostfritt exemplar, eller bultförbanden är nybytta, där bultarna bara är att skruva loss, utan att ens behöva lyfta bilen.

    Och: Glöm inte att kolla om spoilern är hel inna du börjar skruva, dra lite i den för att se om det finns några sprickor.

    Om det bara är spoilern, och inte luftsköldrana, skulle jag nog överväga att köpa en ny istället: http://webshop.saabparts.com/9000-1985-98/exterior-9000

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M

    Senast redigerat av Långmilare den 2015-12-19 klockan 19:01.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Frontspoiler 9000 CSE -96
    Av P|ckN|ck i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 18:47
  2. 9-3 M08- demontera frontspoiler Vector -> AeroX
    Av turbo4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 17:57
  3. Demontera og93 aero frontspoiler
    Av Henrik76 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 22:59
  4. Demontera frontspoiler ng93
    Av Henrik76 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 15:08
  5. Frontspoiler 9000 CC/CD?
    Av erixonn i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 15:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •